Gå til innhold
Arkivverket

[#66399] Tyding av bosteder kirkebok Trøgstad, vielse nr. 32 s. 368 i 1820


Gjest Anne Elisabeth Myrvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Heisann! Det hadde vært fint om noen lokalkjente kunne hjelpe meg med tyding av bosteder for brudgom Christian Olsen, brud Marthe Olsdt og forlovere Amund og Ole i denne vielsen Lenke Jeg lurer på om det kan være Brataas for brudgom og forloverne, men... Håper noen med kjennskap til Trøgstad kan hjelpe meg med dette.Med hilsen Anne Elisabeth Myrvang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Brudgom og forlovere hører utvilsomt under 'Brataas', Brattås. Bruden er det verre med. Jeg har vært inne på 'Hersæter', Hærset, men æ'en er noe for forkrøplet til at jeg tør gå for det. Men Brattås lå så vidt jeg husker under Hærset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Heisann! Takk for svar fra dere begge. Jeg er enig i at det høres logisk ut med Hærseter/ Herset, men får det heller ikke helt til å stemme med æ`en. Har søkt på gard/hus som starter med H i FT 1801, men finner ingen andre aktuelle. Nå var kanskje ikke dette noen gård, men kanskje en husmannsplass??Dette er den jeg mener er brudgommen Christian i FT 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010122&gardpostnr=28&personpostnr=406&merk=406#ovre>Lenke og dette den jeg mener er bruden Marthe i FT 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Det ser ut som det lå en 'Lille Brattås' under Hærset ifølge 'Karlsrud Slekten i Trøgstad', dette tyder vel kanskje på at det har vært en Store Brattås i området. Om det kan være til hjelp: den Christian Olsen som du har funnet i 1801 har jeg notert som barn av Sidsel Gulbrandsdatter som var døpt 18.07.1756 fra Karlsrud i Trøgstad, og levde med ektemannen Ole Christophersen på plassen Fjell (under Karlsrud tror jeg). Disse foreldre døpte Ole 29.04.1781 og Martha 01.01.1784.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Heisann! Takk skal du ha Petter. Jo, det er absolutt av interesse det du nevner om foreldre og søsken av Christian. Jeg har bare navnene på foreldrene ut i fra opplysningene fra FT 1801. Har ikke fått forsket så mye bakover på den grenen enda, men er nå igang. Nå blir jeg borte herfra en ukes tid, men jeg tar gjerne imot nye opplysninger og innspill. Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.