Gå til innhold
Arkivverket

[#66400] Vigde og døde i Telemark - Johan Jørgen og Regina-hvor?


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jeg har prøvd å finne vielsen mellom Johan Jørgen Widerberg fra Helsingør, f. 1821 og Regina Lundstrøm/Lindstrøm fra Uddevalla, f. 24/11-1826 (død 27/4-1853) i kirkebøker i Skien og Porsgrunn-området. Jeg finner ikke vielsen som må ha foregått en gang i årene 1850,1851 pga. tekst i aktuelle innførsler som vedrører de to. Jeg finner heller ikke dødsfallet til Johan Jørgen Widerberg. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5989&idx_id=5989&uid=ny&idx_side=-371>Lenke Permanent sidelenke: Lenke Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vet du hvor det ble av Johan og Regines 2 døtre. Han kan vel neppe ha klart å ta seg av dem helt alene, og han var jo ikke mere enn 32 år da han ble enkemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Takk for innlegg, Berit K.De to døtrene var ikke Regines sine. Johan Jørgen fikk dem utenfor ekteskap med to forskjellige kvinner omtrent samtidig. Kirkebøker bekrefter far og at de var født omtrent samtidige.1865-t (Johan Videberg): [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f60806&gardpostnr=379&personpostnr=3107&merk=3107#ovre'>Lenke1865-t (Abrahamine): Lenke1875-t (Johan Peter):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Berit K. Takk så mye igjen for innlegg. Nå forstår jeg, for jeg var ikke klar over de to døtrene, født i 1852 og 1853. Det var fint at du fant dem.Har du sett mitt forrige innlegg med de 4 lenkene? Johan Peter er han Johan som Johan Jørgen fikk med Anne Piunian.Konfirmasjonene til Abrahamine og Johan Peter har jeg funnet. De ble konf. omtrent samtidig, mener jeg å huske.Kan det være Abrahamine i 1900 Brevik: LenkeJeg vet at Johan Peter emigrerte til USA på 1880-tallet.Jeg skal se om jeg finner konfirmasjonene til døtrene til Johan Jørgen og Regina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Ja, det var Abrahamine jeg fant i Brevik 1900. Hun ble viet 30/11-1879 i Skien. Eldste sønnen (ft.1900 Brevik) hennes ble døpt 3/8-1884 i Skien. Jeg har sjekket utflyttede t.o.m. 1869. Finner ikke Johan Jørgen og de to døtrene. Jeg fant ikke de to døtrene blant konfirmanter som var født 1852-1854.Antagelig er ikke utflyttingen registrert. Jeg lurer på om de kan ha flyttet til Danmark. Kan det stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Må tilstå at jeg ikke helt følger deg når det gjelder Johan Peter 1855 og Johan ca.1864.Moren til Abrahamine het Anne Sørine Abrahamsdatter, og moren til Johan Peter het Anne Serine Jensdatter. Så er det den mye yngre Johan hvor moren het Anne Piunian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Berit K., takk for ditt innlegg.Jeg har også sett det med navnene og alder, men glemte det bort. Jeg har sett på kirkebøker i Skien,Gjerpen og Solum for å se om det var to Anne Serine/Sørine. Ene Jensdtr. og den andre Abrahamsdatter.Det jeg har funnet foreløpig, er Anne Serine Abrahamsdtr. konf. 18/4-1843 Skien. 18 år 23/3-1838 Anne Serine Jensdtr. konf. 18/4-1843 Skien. 14 år 14/3-1838.Jeg har lurt på om Piunian er feilstavet. Og om 2 år på Johan Videberg må være feil og at det rette er 12 år. Jeg legger merke til at mødrene som heter Anne er omtrent like gamle.Har også sett på konfirmasjoner til Johan Videberg og til Anne Jensdtr. og Anne Abrahamsdtr.Vi finner kun en Johan Videberg i hver sin telling. Mor til Johan i hver telling heter Anne.Kanskje noen klarer det bedre enn meg? Og finner f.eks. mødrene døpte/fødte i Skien og i Solum?Eller i Gjerpen? Eller evt. konfirmasjon til Johan, f. ca. 1864?Finner ikke navnet Piunian i 1900-t.Håper vi knekker disse nøttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har nettopp lagt inn et Svar til Kristin i min debatt om svenske oppslag, men legger inn det samme svaret her også jeg. Jeg har nok omsider funnet vielsen som Kristin spør om i innlegg 1:Kristin S. AasenNå har jeg lekt litt detektiv. Tenkte jeg skulle forsøke å finne noe via Regina Lundstrøm som jo er svensk. Se hva som dukker opp da, og jeg tror jeg fant det du lurer på.Regina Gabriella ble født i Uddevalla 24/11-26, døpt 30/11 av foreldrene: Hand. Bokh. And.Gabriel Ludstrøm og Maria Lov. Forsström. Noe bostedsadresse kom ikke frem her.Jeg har også funnet ut at Regina har en søster Hanna Lovisa også født i Uddevalla 27/11-1832. Navnet hennes har ved flere anledninger blitt skrevet som Hansa Lovisa. Her var det heller ingen adresse.Hanna Lovisa fant jeg igjen i 1880 tellingen, og ved å følge henne bakover så gikk det lettere.Familien bodde i flere år i 12 husforhørsroten nr 254 i Uddevalla, moren var enke i mange år.Etter litt frem og tilbake finner jeg flg i Uddevalla: Viet 23/9-1850 tundbinare mästaren i Skien i Norge Johan Gørjen Widerberg och jungfru Regina Gabriella Lindström. 29 og 26 år gamle.Rett etter vielsen finner jeg : utflyttet fra Uddevalla nr 118 i 1850 den 27/9 Fru Regina Gabriella Widerberg.Johan Jørgen Widerberg finner jeg ikke boende el.l på samme plass som Regina. Tvert i mot står det at han bodde i Skien ved vielsesinnføringen. Jeg finner Regina med arb.attest noen ganger i årene før 1850 men det står aldri noe om hun reiste, evt hvor og hvor hun tok jobb. Mulig hun i den tiden jobbet i Norge og at de der ble kjent, og at Johan Jørgen kom til Sverige for at de skulle gifte seg. Få dager etter vielsen flyttet de til Norge, og at det er først da Reginas flytting er 'offisiell' ?Det ligger litt gjetting bak dette jeg har skrevet her, men infoen om vielse og Reginas utflytting er jo fakta funnet i kirkebøker i Uddevalla.Kanskje en ide for deg å sjekke kirkebøkene for Skien nå når du har år og datoer. Kan det stå innført for viede i 1850 flere prester førte det jo inn selv om de giftet seg et annet sted. Like så inn/utflyttede for Skien ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Anne Lene (9)Takk for ditt innlegg. Det var kjempeflott av deg uoppfordret å se i Sverige-kilder ang. vielse, dåp osv. Det satte jeg stor pris på. Bra at du fant vielsen som jeg lette etter. Fra tidligere vet jeg hva Johan Jørgens far het som du fant i FS (i ditt tema om oppslag). Ved dåpen til Regina får man vite hva foreldrene het. Derfor trenger jeg ikke å spørre hva fedrene til brudeparet het. Jeg har også svart deg med takk og litt mer i ditt tema om oppslag.Ha en fortsatt fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Berit K.: Jeg lurer på hva du mente med 'Må tilstå at jeg ikke helt følger deg'. Mente du med det at du ikke var enig med meg? Jeg skriver etter det jeg tror,vet,gjetter.Nå er det bekreftet i Anne Lenes svenskedebatt at de to døtrene til Johan Jørgen og Regina dro til Sverige (Uddevalla der Regina kom fra). Johan Jørgen reiste antagelig samtidig med sine døtre.Nå gjenstår det viktigste spørsmålet:Er Anne Piunian og Anne Jensdatter samme person? Jeg har lett i Skien,Porsgrunn,Gjerpen,Solum og finner ingen Anne Piunian. Ingen som heter Piunian i 'Etternavnsøk' hos DISNorge. Er det noen som kan sjekke originaltellingen (ligger hos Statsarkivet i Kongsberg) og se om det kan ha skjedd feiltyding? Jeg viser til det jeg skriver om det jeg lurer på i innlegg nr. 8.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.