Gå til innhold
Arkivverket

[#66405] Etterlyser bilde av Fredrik Otto Juell (1803-1888)


Gjest Fredrik Klouman
 Del

Recommended Posts

Gjest Fredrik Klouman

Har noen et foto, silhuett eller portrett av brigadeintendant Fredrik Otto Juell (1803-1888)? (Han var gift med Severine Alette Huitfeldt Crøger (1805-1854)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Hei, har du prøvd å sende en mail til Riksarkivet, de bør ha bilde av ham.Tør jeg spørre om du er etterkommer av Fredrik Laurentius Klouman, f. 1813, d 1885 gm Wilhlmine Christine Juell, f. 1820, d. 1866??Driver på å skriver slektsbok for familien Juell. Går gjennom arkivet med et uutgitt manuskript skrevet av Ragnar Iuell (1892-1962).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Synes jeg har sett et bilder av F.O. Juell et sted, men kan ikke komme på hvor.Tenkt meg at du var av samme familie. Kjenner du til om det er skrevet noen slektsbok for familien Klouman??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Klouman

Slektsdata for familien Klouman: Se artikkel av Finne-Grønn i Norsk Tidsskrift for Genealogi, Bind I (1910), side 347.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

Det høyrest spennande ut med ei ny slektsbok for familien Juell. Har du tenkt å ta med både agnatisk og kognatisk etterslekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Klouman

Ja, men takk for påminnelsen om portrettkatalogen. Men så var det å finne ut hvem som eier portrettene idag.... Jeg har faktisk selv to uidentifiserte og usignerte malte portretter som KANSKJE er av Fredrik Otto Juell og hans kone, men bevisførsel er ikke så enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Arne B. Kristiansen

Ja, Per...[7] Jeg ønsker å ta med både agnatisk og kognatisk slekt. Såvidt jeg ser så inneholder manuskriptet ca 3000 personer, men det vil bli langt flere.Fredrik, siden F.O. Juell var en så høytstående offiser som han var så er jeg meget sikker på at du finner flere foto av ham på Riksarkivet eller muligens på Forsvarsmuseets bibliotek. Tror faktisk jeg har sett et av ham, men husker ikke hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifor dere som leter etter Juell Lenke).GED&tab=0har selv en med samme navn som etterspurte men han er ikke gammel nok, han er f. ca 1839 og ble gift på Hamarøy, Nordland.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Hyggelig med slike lenker, men nå har den kun med to av fogd Christian Juel (1679-1744) sine 18 barn og kun fra første ekteskap. Litt mer finner en her: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Har ikke kjennskap til noe bilde, men hadde bare lyst å si til Arne B. Kristiansen som skal skrive bok om denne Juelfamilien. I Fr. C. Juels bok er en av etterkommerne nevnt; havnefogd i Namsos H. Juel gift med tante til min far Constance Madsen fra Oslo. Bl deres barn var datteren redaktør i Urd; Conny Juel, død ugift 1947). Bror av havnefogden var Axel, skipsfører, bosatt i Bergen som var gift med søster av Constance Madsen. Enken flytter også til Namsos og blir gift med Greif. Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Kjenner alt til Conny Juel, da jeg har lest det som står om henne i arkivet. Det var også noen avisutklipp av henne. Kan du si hva boken til Fr.C. Juel heter???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Klouman

Arne (11): Jeg har tidligere vært i kontakt med både Riksarkivet og Forsvarsmuseet, med null resultat (noe rart). Har ennå ikke vært på Norsk Portrettarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Det høres forferdelig merkelig.... En person i hans stilling må det finnes bilder av, dog ikke alle bildene som finnes i de arkivene som du har bedt om info er identifisert. Som sagt så finnes det et bilde av mannen i henhold til Arnfrid sin lenke i(8). Er også interessert i bilde av F.O. Juell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

ved hvilket regiment var han intendant ? Kanskje regimentsarkivet kan inneholde foto . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Her er et utsnitt fra hans bok om slekten Juell om seg selv.Blev offiser 1825, (sekondløytnant i 2den Akersh. Inf. Brigade), 1837 Premierl. og Adjutant ved Norske Gevorbne Jægerkorps, 1852 15/9 Kaptein og Divissionschef, Chef for Sandsverske Kompagni 1854 15/4, Brigadeintendant i Throndhiemske Brigade 1855 1/2. Entlediget 1864 6/6 med Pension 480 Spd, der senere er forøget til 500 Spd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette har dere selvsagt sjekket før, men kom bare til å tenke på om der kan være etterkommere etter datteren Helle Margrethe f 1839 Lenke Eller døde hun også ugift og uten etterkommere? Ser jo at hun bor med foreldrene i 1865, 1875 og 1885, og er ugift...Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Klouman

Datteren Helle Margrethe døde 11/1-1899 i Moss, ugift, ingen etterkommere. Når det gjelder brigadens arkiv i Trondheim skal jeg sjekke. Forøvrig står biografi om F O Juell i Biografisk Leksikon 1936.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Svar til nr (15). Finner selvsagt ikke kilden nå, men 'Slekten Juel' mener jeg tittelen er og ff var en offiser. Mener navnet var F...Juel. Kopien fikk jeg fra Statsarkivet i Trondheim. Og mener denne tavla er fra før 1900-tallet, evt like etter. En annen kilde som du kanskje alt vet om er Norsk Personalhist Tidsskr, B II, s 1-15, ff statsark E.A.Thomle samt Finne-Grønn skriver i NST, IV,s 172 under tittelen Solør-slegten Juell. Denne slekten er det jo Conny Juel stammer ifra. Disse kildene er nevnt av ff N. Juel (en svenske) i NST, Bind XX, hefte 2, side 151. Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Da tenker du nok på boken av personen som er den det letes et bilde av, nemlig Brigadeintendant F[redrik].O[tto]. Juell og boken han ga ut i 1879. De andre kildene som du nevner kjenner jeg til. Takker for interessen og bekreftelsen av kilder.Når det nevnes Constanse Madsen så må jeg korrigere iht til boken at hun var gift med Dampskipfører Axel Juell og ikke med broren Hjalmar Juell. Han var gift med søsteren Amalie Mathilde Madsen. Se side 6.Om det er noen feil så vil jeg i løpet finne ut om de feil som boken inneholder....Tør jeg spørre om du stammer fra Madsen slekten???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Svar til Arne B. Kristiansen (24): Ja min farfar var bror til disse to søstrene gift med Juelbrødrene, og hans navn var Josef Emil Madsen, d. 1936 evt 37 (har ikke papirene her). Han var sist fyrvokter på Tungenes fyr og er avbildet i ei av fyrbøkerne og omtalt i andre. Farfar var født i Oslo av foreldre Carl Christian Madsen og hans 2. ekteskap med møllerenke (fra Bjørnstad møller) Anna Rebekka Jensdtr fra Sagene. Hun flyttet som enke til ei av døtrene på Namsos. Farfar hadde ei tid opphold i England for Det Bergenske Damskipsselskap og senere på Kallfaret i Bergen før han slo seg ned på Tungenes og Stavanger. Under oppholdet i utlandet var han så lei av å høre 'mad son' - så han byttet ut 'd'en' med en 's'. Han var en periode fyrvokterassistent på Ferder fyr, men jeg vet ikke når. Var på Tungenes, Stavanger, visstnok i 28 år. Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.