Gå til innhold
Arkivverket

[#66413] Tyskland og søking etter data for fødsel/død


Gjest Bjørg Ristvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Ristvedt

Heier det noen som har kjenskap til hvordan jeg kan finne info om slekt som er født og begravet i Tyskland? Gjelder for personer født en gang i første halvdel av 1900.Mvh Bjørg Ristvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

folketellingene har omtrent samme klausuler som i Norge, og kirkesamfunnene eier sine egne arkiv du må derfor henvende deg til de(t) aktuelle kirkesamfunn på det aktuelle sted / region

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Ristvedt

Ok, takk skal du ha. Problemet er jo når man bare har et fornavn og et etternavn og ikke aner noe mer om vedkommende.Takk igjen :-)Mvh Bjørg Ristvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Ristvedt

Nei jeg har kun fornavn og etternavn. Han var i Norge under krigen som tysk soldat og giftet seg med en av mine tanter som da ble landsforvist og all kontakt til familien ble brutt.Derfor vet jeg kun for- og etternavn, hadde jeg vist mer kunne jeg gjort søk på f.eks. fødeby, skoler, jobb osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

BjørgEg har, nytta meg av Deutsche Dienstelle, Postfach 510657, D-13400 Berlin. Dei har mail wast@com-de.com, men dei vil helst ha skriftleg brev. Du kan skriva på engelsk, men får svar på tysk. Privathenvendelsar er ikkje so høgt priorotert, men du får svar innan rimeleg tid. For detaljopplysningar er du avhengig av samtykke frå eventuelle nolevande slektningar. Dei tek og betalt for oppysningane, trur det var 8 euro Ellers vart mykje arkivmateriale øydelagt under bombinga av Berlin, men du kan vera heldig.MvhJostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Der ser man, bare det opplyses at det derier seg om en mann som var tysk soldat i 1940, så åpner det seg mange kildemuligheter med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Ristvedt

Heimitt problem er at jeg er helt grønn på hvordan jeg går fram for å finne opplysninger. Tips til søkesider/søketips osv mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Bjørg, det handler ikke om søkbare data på f eks internett, men om skriftlige dokumentar som man kan få lese inne i arkiver. Jfr f eks innlegg 6 ovenfor samt omtrent 100 andre debattråder (eller enda flere) her i Brukerforumet vedrørende hvordan man finner opphavet til tyske soldater som var i Norge 1940-45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.