Gå til innhold
Arkivverket

[#66417] BILDE Klas (Claus) Henriksen Bøle, storspelmann


Gjest øyvind mårvik
 Del

Recommended Posts

Gjest øyvind mårvik

Vi arbeider med bok om storspelmann KLAS BØLE og søker etter noen som har bryllupsbilder fra tiden 1870 - 1886 fra Ytre Trøndelag. Han levde i perioden 1809 til 1886 på grensa mellom Sør- og Nord-Trøndelag.Ideen er at det kan finnes bryllypsbilder fra den tiden hvor spelmann-Klas er med. Alle som har den minste formodning om noe slikt bes vennligst ta kontakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg får ikke denne Claus Henriksen til å passe med oppgitt fødselsår og fødested på spillemannen , se etterlysning i innlegg 2.LenkeSkal kikke på bildet av minnesteinen nok en gang. Den som jeg ikke greide å få inn på lenkene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo årstallet 1815 stemmer med oppgitte år på Minnestein. Det står også at han ble født på Innset , sør for Ullsberg. ( Trodde dette var i Sør-Trøndelag og ikke i Hedemark ?) Men det er nok den rette dåpen du har funnet John Tore :-)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øyvind mårvik

Dåkk har så rætt så rætt!Vi innser at sjansen for å finne et bilde er minimal. Ideen er like vel at ett eller annet sted kan det finnes et bryllupsbilde fra ytre Fosen og omegn, hvor klas kan ha blitt med. Vi vet at han spilte i brylluper hos kondisjonerte, som kan ha engasjert fotograf. Kanskje kan dette være en måte å komme i kontakt med folk på som kunne se på gamle bilder med ny interesse.Jeg representerer minneforeninga som bl.a. arranger KLAS BØLE-treff på Hsvåg hver sommer.MVH Øyvind Mårvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øyvind mårvik

Til dere som har vært innom med innlegg ang. Klas Bøle sender jeg en stor takk for interessen og opplysningene.Ang. innlegget fra 2002 ved Frank I. Johnsen, kan jeg nevne at han har vært her flere ganger på treffet. I ett av innleggene er det lagt til en lenke hvor KRISTINE HENRIKSDATTER f. på 1850-tallet er nevnt. Hun var gift med Gunnerius Hansen Bøle. Hennes far var Henrik Jacobsen Oppland i dagligtale (svenskhenrik). Han var født i Sverige. Hennes mor hette Beret Marta Johnsd. Oppland. Kristine har altså ikke noe med slemanns-Klas å gjøre, men bodde på en av de andre gårdpartene på Bøle.Ang. bokprosjektet, Minneskrift om Klas Bøle, er det førsteamanuensis Bjørn Aksdal som er engasjert til å skrive den faglige delen. Fiolinspelmann og lokalhistoriker Knut Olav Aasegg skal skrive om klas-tradisjonen og ta for seg det biografiske stoffet mens Flatanger Historielag skal skrive om lokal tradisjon som ikke tidligere er publisert.Pensjonert skipskaptein Knut Lein har lagt ned et stort arbeide i å dokumentere biografiske data.Vi har prøvd på ulikt vis å søke etter bilde av Klas, men det har hittil ikke gitt resultater.Det går fram av beretninger om Klas at han skal ha skrevet komposisjoner for militærmusikken i Trondheim (hvor han forøvrig gikk i musikklære). Er det noen som kjenner til noen slike komposisjoner av Klas Bøle?MVH Øyvind Mårvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Spør på Universitetsbiblioteket i Trondheim. De har en stor samling håndskrevne noter. Jeg var så heldig å finne mye musikk fra min manns tippoldefars bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.