Gå til innhold
Arkivverket

[#66432] Peder Rasmussen Gloppestad (f.ca. 1647)


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

1701-manntallet for Gloppen viser at Peder var 54 år og hadde to sønner: Aslak (12 år) og Rasmus (6 år). Det er mulig alderen på Rasmus er litt for lav. Kirkeboka viser nemlig at Peder Gloppestad hadde sønnen Rasmus til dåpen den 3. januar 1692. I kirkeboka fant jeg også at Peder Gloppestad fikk en datter som ble døpt Karen.Er det noen som kjenner til denne familien? Jeg er særlig interessert i hva kona til Peder het og hvordan det gikk med sønnene. Hvis Peder flyttet til en annen gård, er det også interessant å få vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Ifølge Bygdebok for Gloppen heitte kona til Peder Alet Aslaksdtr. og døydde 82 år gl. 1728 fødd på Føleide i Gloppen. Dei er oppførde med barna: Marte d. 84 år gl. 1763 g.m. Jon Abelson Gloppestad, dei overtok bruket etter foreldra hennar. Anne f. 1689 d.1704 Rasmus f. 1692 d. 1705 Karen f. 1694 Dei hadde og sonen Aslak som var til sjøs i 1711.Dette er mine 7x tippoldeforeldrer, men eg har ikkje rukke å granske nærare på dei enno så eg har ikkje meir enn det som står i bygdeboka å halde meg til.Mvh Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for opplysningene, Harald! Det var raskt levert! Og morsomt var det å treffe på en etterkommer :-) Opplysningene om barna kan vel være hentet fra kirkebøkene, - med unntak av Aslak. Han er nevnt i 1701-manntallet og øyensynlig også i skoskattmanntallet fra 1711.Årsaken til min interesse for denne familien, er at jeg er på jakt etter opphavet til en kar som kaller seg Rasmus Pedersen Austreim og som fikk seg tjeneste i Årdal i juli 1709. I 1714 er alderen oppgitt til 25 år og han forteller at han er fra Nordfjord, så det kan vel neppe være tvil om at han hadde hatt en tilknytning til Austreim i Gloppen. Jeg har ikke klart å finne noen Rasmus Pedersen på Austreim, så han hadde vel bare hatt tjeneste der et år eller to. Ettersom Gloppestad er nabogård til Austreim, så er det fristende å tenke at han kan være identisk med sønnen til Peder Gloppestad selv om det er 2-3 års avvik på alderen.Det er vel ikke rimelig å regne at Aaland har noe særlig mer om denne familien i sin bygdebok? Hvis det nå bare hadde vært mulig å finne et skifte etter Peder eller Alet, så hadde vi kanskje funnet svaret der, men dette ser ikke ut til å finnes. Jeg vil ved leilighet se om det kan finnes noen opplysninger i skoskattemanntallet fra 1711. Kanskje kan det finnes noen andre kilder også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Knut! - Uten at du visste det, kjente du en etterkommer fra før. Men akkurat som Harald har jeg bare bygdebokas opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det var morsomt, Kristian! Hvis min hypotese viser seg å være korrekt, hadde Peder også andre dyktige etterkommere. Sønnen til den Rasmus som jeg fotfølger, spilte faktisk en viktig historisk rolle i Årdal. Men jeg føler meg ikke sikker på at jeg har rett Rasmus ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.