Gå til innhold
Arkivverket

[#66440] Nå skal alle bygdebøker i Norge inn i en database.


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Tenkte dette var av interesse :SPECIAL GENEALOGY ANNOUNCEMENT FOR NORWEGIAN DESCENDANTS: 'The Family History Library in Salt Lake has purchased the bygdeboks for all of Norway and we, along with others throughout the world, are in the process of extracting the names of families in the books and combining these names with census records. When we finish, this work will be available to the world free of charge, and will make it possible for anyone of Norwegian descent to identify most, if not all, of their progenitors as far back as the early sixteen hundreds. In a nut shell here is what we ask our friends to do. We send out between 10-12 digitized pages from the Bygdaboks to your residence, and at your leisure you extract the names from an easily recognizable format to a program called the PAF (personal ancestral file). This program is free and easy to use. You then email the results to our offices and you are done with the assignment. You may do as many assignments as you wish. It is not absolutely necessary to read or speak Norwegian but for those who do we have special assignments.'Etter hva jeg forstår blir dette et 2 årsprosjekt. Og det blir nok mange separate databaser. Eller kan de greie å binde sammen tangerende opplysninger fra flere bygdebokområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Da er i allfall prosjektet i startposisjon.... Kan opplyse at Sons of Norway aktivt støtter prosjektet gjennom å vidrebefordre oppfordring til å delta i arbeidet. Og det har alltid vært en debatt før, men det er omtrent umulig å finne slike tidligere tråder. Iallefall: Nå er de i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

I tilfelle dette er gjennomførbart så bør det tas med forbehold om at dette er en primærkilde som kan være belemret med feil. Har hatt så mye trøbbel med Amerika og Norge når det gjelder å forklare hva som er rett eller galt. Opphavs rett hva med den? Hvis dette blir noe av da kommer det sikkert ikke ut noen nye bygdebøker i Norge. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har som noen kanskje vet luftet tanken om at bygdebøkene i Hedmark og Oppland burde digitaliseres, og alle kommunene har fått et brev av meg om det. Tanken var å etablere en stiftelse eiet av kommunene som skulle eie og drive prosjektet.Dette er på ingen måte skrinlagt eller glemt, men kommunene er veldig opptatt av økonomien rundt dette. En betalingstjeneste tror jeg vil være eneste løsning hvis dette kan la seg gjennomføres. Men nok om det.Det som denne tråden omhandler er nettopp at bygdebøkene i Norge skal digitaliseres og basen skal ligge i USA.Slik jeg forstår det skal noen (her må det bli snakk om tusenvis) av Nordmenn 'oversette' eller databehandle 10-12 bygdeboksider hver for så å sende de tilbake til USA.Bare dette er jo totalt umulig å gjennomføre, og jeg stiller meg spørsmål om dette er en noe for tidlig aprilspøk.Hva med kvalitetssikringen? Blir det slik at feks jeg kan 'oversette' og bearbeide original-materialet slik jeg ønsker og vil? (da kan det jo fort bli en Arne Myrdahl-bok)Og hva med åndsverkloven her? Og personvernloven?Og jeg er enig i Finns synspunkt. Blir dette gjennomført blir det aldri verken laget eller republisert nye bygdebøker i Norge.Da måtte i så fall Bygdebøkene finansieres av staten (noe som jeg personlig synes er en god ide)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja. Borgos henviste til den debatten i innlegg 2, og er vel forsåvidt relevant.Men det som er mer relevant er det som er henvist i innlegg 1.Det er siste utvikling, og det er det vi skal forholde oss til.Etter min mening er dette prosjektet det største tullet jeg overhode har hørt om, og kan selvfølgelig ikke gjennomføres.( til tross for at Obama sitter ved nytt skrivebord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.