Gå til innhold
Arkivverket

[#66448] Magdela Jansdtr Bolstad / Eikeland ca 1688-1764


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Snublet over hennes dødsfall i 1764 - ca midt på høgre side: enke Madela Jansdtr Eikeland død i 1764, 76 år gammel: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 8 (1760-1765), Kronologisk liste 1764, side 114. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11619&idx_id=11619&uid=ny&idx_side=-39>LenkeDet stemmer med hennes fødsel ca 1688.Men jeg har ikke funnet hennes fødsel, er det noen som har den kildebelagt?Hun ble gift med Engel Hansen Eikeland Ø. i 1706: LenkeHan døpt i 1687: Dåp Nativitalis Christi (24/12 ?): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 6 (1669-1719), Kronologisk liste 1688, side 38. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei Kjellaug.Det virker som det er et vanskelig spørsmål du har stilt etter responsen å dømme, og jeg kan heller ikke hjelpe deg med det du spør om. Dette paret er også mine 5 tipper, og jeg stammer videre fra Magdela 1719 - 1801. Hun ble gift med Hans Hansen Utskot i 1739. Dette står i Samnangerboka s. 837. Min 3tipp blir så yngstemann Ingjald Hansson Utskott. I hans 2. ekteskap med Marita Jonsdatter Holdhus fikk de sønnen Jon i 1800 som i 1825 (Os kirke) giftet seg med Seselia Johannesdatter Grimsland fra Tysnes. (s. 838) Han var soldat og de flyttet til Bergen der min tippoldefar Engel Johan Engelsen ble født i 1826. Han var lærer i Bergen i over 50 år. Døde i 1906.Som sagt, dette hjelper ikke deg så mye, men det var en tilbakemelding fra en som er imponert over det arbeidet som Arnfrid og du og flere andre har gjort med Gjøen-slekten i flere andre tråder.Ha en fin dag.Hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Her er Engels gravfestelse i alle fall: (nederst til høyre) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 7 (1723-1760), Kronologisk liste 1753, side 62. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Foruten de barna du nevner har jeg notertChristi døpt 31.mai 1711 Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 6 (1669-1719), Kronologisk liste 1711, side 99. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11617&idx_id=11617&uid=ny&idx_side=-101(øverst>Lenke til høyre)Engel døpt 23. april 1713 Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 6 (1669-1719), Kronologisk liste 1713, side 104. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(3) og like under Engels innførsel står Mette Hansdtr, som var gift med Engels sønn Hans... se debatt 66391, innlegg 84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk til Kjell og Lars. Jeg såg ikke dette for jeg var for travelt opptatt i den andre tråden!Dette skiftet som er nevnt, finner jeg altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan hende det er skiftet hun holdt etter mannen, jeg legger inn forespørsel.Dødsfallet i 1764 sier at hun er enke og alder passer akkurat med det som skulle være hennes fødsel ca 1688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Notert ang. Magdela Jansdtr.Magdela Jansdatter Mentz (Bolstad) ble døpt 7. Post Trint. Sepelli 1688 Hålandsdalen, død 1753 .Husker ikke hvor, men trolig i en eller annen debatt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for det Kjell-Arne,Ja, nå såg jeg det jo 'tydelig'! Da har vi dåpen hennes og!Men jeg tipper på at mannens død (innlegg 3) er blitt forvekslet med hennes pga skiftet, dødsfallet jeg fant i innlegg 1, passer jo akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ok jeg så på feil side. Det var på den siden jeg og fant ekteskapet til Sverke Hansen Hjertnes og Christi Engelsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 1: De barna jeg har notert er foruten Anna 1708-1786; Magdela 1719-1801; Hans 1725-1803: Johannes døpt Dca Invocairt 1713 i Fusa, Engel døpt Die Sexages. : Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 6 (1669-1719), Kronologisk liste 1717, side 115. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11617&idx_id=11617&uid=ny&idx_side=-117>LenkeBegr. Festo Purificationis Mariæ, 30 år, 2 dgr. gml.: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 7 (1723-1760), Kronologisk liste 1747, side 49. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 16: Jeg har også funnet en Christi Engelsdatter Giøen konfirmert 18 Søndag efter Trin. 1736 i Hålandsdalen: LenkeKanskje hun også kan være en datter her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom Sverke var født i 1732, så virker det lite logisk at han ble gift med en som var 20 år eldre og det faktum at de fikk barn fram til 1768 ville jo da ha vært en umulighet!Jeg fant Sverke her tror jeg: født 23/8-1732: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandvik i Os, Ministerialbok nr. A 5 (1669-1760), Kronologisk liste 1733, side 106. Permanent sidelenke: LenkeDet står Sverche Hansen Jartnes (det må være Hjartnes/Hjertnes)Faddere: Johannes og Ole Nordtveit, Engel Jartnes, Aagothe Sundvor, Aagote NordtveitJeg har ingenting om at Engel Hansen Eikeland og Magdela Jansdtr Bolstad noen gang bodde på Gjøen, dette er nok en annen familie/person. Det er jo mer enn nok Engler på Gjøen!!Ellers er det nesten sikkert at de fikk flere barn enn dem jeg har. De ble jo gift i 1706 og det ville ha vært rart om de ikke mistet noen under vegs.Skal kikke litt mer i morgen.Jeg har jo heller ikke funnet dåpen til Anna i 1708.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 16 og 18: Christi Engelsdatter f. 1711 har vel da m.a.o. dødd tidlig, i det minste før 1729, da det altså var denne yngre søsteren Døpt Dominice Trini 1729 som ble g.m. Sverke. (Takk for denne dåpen, som jeg ikke kan huske å ha sett tidligere, men - jeg har jo klart å overså barnet i 1768 også).Innlegg 17: Christi Engelsdatter konf. 1736 er ment som morskadidat til det første av de to tvillingparene på Gjøen, men det får vi ta når vi kommer så langt (barn av 1.2.2.2.1 Hans Hansen Gjøen). Kjøper ikke uten videre at mora /som vel presten kjente godt) skal ha hett Anna istdf. Christi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

God morgen i sør og nord-:)Christian, jeg ser det som en mulighet (at presten skrev feil) i og med at Anna Engelsdtr Mehus fikk tvillingene Elene og Herborg i 1755 så er det store muligheter for at hun kan ha fått et par til. LenkeHar vi sjekket om det er skifte etter Hans Hansen Gjøen (d. 1790)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 20God morgen i nord! Her er stille etter stormen, strålende sol. Kom sørover da vel!Jeg er nå tilbøyeleig til å være enig i den feilskriften, da jeg ser at Engel Giøens KONE ble introdusert Dom Sexag. 1751 i Hålandsdalen etter denne tvillingfødselen. Konen var jo beviselig Anna på den tiden. Og jeg ser heller ingen publ. abs.Har ikke sett verken begravelse eller skifte etter denne Hans von Birchendahl Hansen Giøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

21: Rettelse: Hans Giøens kone, selvfølgelig: (litt nede til venstre: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1751, side 82. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjempebra, Christian! Da har vi det endelige bevis tror jeg.Jeg har notert Hans som død 80 år gammel i 1790:Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1790, side 9. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-10>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 1 og 2: Etter at jeg også fikk igjen databasen Ekteskapsløyver i Bergens stift (pussig at den ikke kommer opp når det søkes) har jeg funnet mye nyttig informasjon, og ting faller virkelig på plass! Kan anbefales.Bl.a, men det vet dere vel, Hans Hansen Utskot og Magdele Engelsdatter Eikeland fikk løyve 27. feb. 1739: Lenke Ser at de blir tremenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Til (23).Hans døde i 1790, men han var bare 78 år. Han ble døpt 4. søndag etter trefoldighet i 1712. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os/Fusa, Ministerialbok A-6, (1669 - 1719), Kronologisk liste 1712, (s. 101 høyre halvdel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.