Gå til innhold
Arkivverket

[#66465] Ane Ivarsdotter Romfo fødd ca 1827


Gjest Vidar Elda
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Elda

Er det nokon som kan hjelpe meg med å finne forfedrane til Ane?Ho ble gift med Ole Nilsen Litlnæve fødd ca 1815 på Hølonda, Ane er fødd ca 1827.Det er mogleg at Ane er fra Sunndal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det blir noe gjetning her i og med at jeg ikke kan se skikkelig hva som står.Det står Trøen - tror jeg - og etter farens navn: Iver Pedersen Trøen. Yrket til faren får jeg ikke skikkelig tak på, men det er ikke gårdmann. Fødested for henne er Hof (kirkesogn i Sunndal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror det kunne stå BRYNILD Haagensdatter som navn på mora ved konfirmasjonen. Jeg skulle ønske noen andre hjelpere kunne kontrollere om jeg har lest riktig!Jeg fant en Anne født 7/8-1826 med foreldre Iver Pedersen Giestgiver på Sundalsøren og Brønil Haagensdatter. Skal legge lenke i neste innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

John Tore, jeg så ikke ditt innlegg. Kanskje du er mer lokalkjent enn jeg er? Jeg driver med min svogers slekt her, og jeg har lånt 4 av Sunndalsbøkene, men jeg mangler Sunndalsøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Lokalkjent er jeg ikke, men hjelper gjerne en 'orkdaling' hvis jeg kan. Det er nok Brynhild som dere finner her i Ft 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=f18011563&gardpostnr=43&personpostnr=1070&merk=1070#ovre>LenkeDa er nok hennes dåp her Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

Hei, her har det skjedd mykje på ein formiddag!Eg er imponert over kor mykje infomasjon dere har gravd fram. Eg seier meg samd med John Tore at dette stemme, logisk.Kem er faddrar i dåpen til Anne?VhVidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er sannsynligvis riktig Anne. Sunndalsboka bind 3 under Åker Utstu side 285:Ivar Pedersen (bruker 1820-27). Han var født utenfor ekteskap av foreldre soldat Peder Olsen 'piper' og Marit Halvorsdatter Furu. Ble i 1820 gift med forrige gårdbrukers (Hågen Olsens) datter Brynhild. Blant barna Anne født 1826, utflyttet til Orkdal i 1863.Iver Pedersen fikk av sin svigerfar skjøte på halvparten av gjestgiverstedet Sunndalsøra fo 450 spdlr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Brynhilds/Brønnilds foreldre:Hågen Olsen f. 1759 sønn av Ole Larsen Hol bruk 1, gift 1793 med Anne Hågensdatter f. 1760 datter av Hågen Pedersen Børset III (Øksendal).Sunndalsboka bind 3 under Åker Utstu, side 285.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Astrid (14): Har vi feil mor for Iver (7). Etter bygdeboka er Marit ei Halvorsdatter, mens kirkeboka sier Larsdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Furu bruk nr 1, bind 3 side 127.Her er en Marit født 1768. Faren er Lars Larsen, gift 1766 med Guru Evensdatter, enke etter Lars Andersen forrige bruker. Lars larsen døde i 1785.Mora Guru Evensdatter født ca 1732, datter av Even Ivarsen Åker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det står ingenting om Marits videre skjebne. Hennes halvbror Anders Larsen (sønn av Lars Andersen) ble neste bruker på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant ingen mer passende Marit under Furu enn henne nevnt ovenfor.I kirkeboka så jeg en Iver Pedersen Furu 16 år, konfirmert i 1809.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Jeg ser det er en mulihet for at Marit ble gift, kanskje i 1809, men jeg har for dårlig grunnlag til å si det med sikkerhet. Kanskje dødsfall-listene i KB kan gi en pekepinn hvis hun ikke flytter fra bygda.Litt utom tema: I går kveld var jeg innom slekta di i tema 66430. Opplysningene jeg bygger på fra Knut Ljøkelsøy,stammer nok fra arkivet til din oldefar, K.M.Elda!Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ivers far soldat Peder Olsen Løchen blir i bygdeboka omtalt som Peder Olsen 'Piper'. Det antyder jo at han var hornblåser eller noe lignende. I kirkeboka står at det var hans 3de leiermål,Det var en Peder Olsen Piber som Dom 16 a Trin 1797 giftet seg med Jøa Andersdatte Hoel. Se høyre side venstre spalte:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Peder Olsen og Gjøa Andersdatter skulle være her i 1801:LenkeDe er i bygdeboka å finne under husmannsplassen Branneinhaugen under Furu bind 3 side 161:Peder Olsen født ca 1765, angivelig fra Hol, 1797 trolovet med Gjøa Andersdatter Åsen, datter av humann Anders Davidsen.Peder Olsen hadde vært soldat og 'halvmåneblæser'. Ellers var han skredder. Han døde 1832.Det står ingenting om leiermål her, men uekte barn er som kjent mangelfullt omtalt i litt eldre bygdebøker.Tror denne Peder kunne være en kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg sjekket datteren Annes dåp i 1797. Foreldrene var ennå ikke gift, men trolovet. Dermed ble Anne ikke benevnt som 'uekte'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.