Gå til innhold
Arkivverket

[#66466] Parsøs


Gjest Aud kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else B. Rustad

Kan du legge ut en lenke, eller oppgi kilde?? Det er jo som Gunn sier en mulighet for feilskrift, men det kan ikke kontrolleres hvis vi ikke kan få sett på originalen.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud kristiansen

Uægte barn af Ungkarl Hans Niels fra Faabergs Glasverk og en parsøs pige Margrete Erichsd Ulven E Fra Jevnager. Giver Attest med Moderen. Mvh Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud kristiansen

Land i OpplandProtokoll: Land Mini 7 Side: 170 Nr: 76 År: 1829 Kirke: Aamodt Født dato: 01.08.1829 Døpt dato: 30.08.1829 Ekte/uekte: U Merknader: Uægte barn af Ungkarl Hans Niels fra Faabergs Glasverk og en parsøs pige Margrete Erichsd Ulven E Fra Jevnager. Giver Attest med Moderen.Mvh Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

I fantefortegnelsen er ordet brukt i denne sammenheng'...benyttelse av falske Preste-Attester, for pasløs omstreifen og for Konkubinat - sendt til Christiania for å utholde ...'Jeg vil tro at det er en person uten identifiskasjonspapirer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

'pass-løs', dvs. utan passFør 1860 (reglane varierte over tid) måtte folk ha pass (attest/reiseløyve) for å reise innanlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud kristiansen

Takk til Nina Og Ivar for dere oppklarte det for meg. På det grunnlaget kan hun ha oppgitt feil navn? Ved Datterens dåp står hun oppført som Margrete Erichsdaater og ved Datterer komf. Margrete Gundersdatter i 1843 Jevnaker Mvh Aud

bilete6346.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om nr.4 piker, Helena, er datterens konfirmasjon, så står moren oppført som Gudmundsdatter og ikke Gundersdatter. Altså foreldre: Magrete Gudmundsdatter og Peder Kind i Land eller Hans Nilsen.Men dette blir vel rarere og rarere, siden det står attest af 1839 fra Land sjekket jeg utflytte og fant følgende: Magrete Eriksdt. Aske ..., 46 år, utflytt 10/4 1840. Og jeg forstår det slik at hun skal arbeide som tjener i Nysætbakken på Toten. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.