Gå til innhold
Arkivverket

[#66471] Ole fra Eftelöt i Buskerud


Gjest per evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest per evensen

Ole Olsen Vines(Gnr 83,brnr 2)i Eftelöt,f 1702 etterlot seg sönnen Ole Olsen Brua,f 1729,d 1794 Hvem var kona til Ole Olsen Vines?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Gunn Huglen

Jeg kan dessverre ikke svare deg på hva kona til Ole Olsen Vines het, men her døpes vel sønnen? LenkeSkal lete litt for å se om jeg kan finne flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

her er dåpen fra kirkeboka: LenkeEr vi riktig heldige, finner vi vielsen - ville tro at Ole muligens var det første barnet, i og med at faren var født i 1702,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre var det flere mulige kandidater til Ingbor Olsdatter, i passende alder døpt i Sandsvær, men det kan jo være det finnes muligheter til å finne henne i andre kilder. Lenke Mulig det finnes skifter som kan hjelpe her?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, du har nok funnet riktig ektepar, Gunn, så uansett har Per Evensen fått svar på spørsmålet sitt,vennlig hilsen Astrid fra snørike Lier (her laver det ned...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her er dødsfallet til Ole Olsen Bruen i6. jan 1794, se andre rubrikk på siden: Lenke( samme her med snø, Astrid :-) greit med denne hobby) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Mange takk til dere begge! Vet dere hva bokstaven bak Sandsvär betyr (Sandsvär/E)? Hos meg er det grönn plen og pluss 4. Går og ser etter krokus!Takknemlig hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

heisan Øland: er usikker på hva E betyr, men det kan muligens være en henvisning til Efteløt......?hilsen Astrid, og her ligger krokusen trygt og godt under nærmere 1 m. snø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Per!Artig at du har grønn vinter!Kirkeboksisiden med Trolovelse og vielse var kopi fra Buskerud, Sandsvær Ministerialbok 1725-1809, Nr 2.Om du trykker på forstørrelsesikonet nederst i høyre hjørnet, håper jeg det blir lesbart?Teksten er ikke av de mest lesbare.Lykke til!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Hallo Gunn Samme problem,men jeg gikk inn på skannede kirkeböker og fant det. Skulle du finne begravelsen til Ole Olsen Vines f.1702,ville det bli en lykkelig lördagskveld!Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fant ikke Ole Olsen Vinæs begrevelse ved første leting i samme kirkebok for Sandsvær , men derimot dør en sønn her i 1829, Ole . Se 2. s 1. rubrikk ( døde 1729-1730) 6. sept?Jeg synes det står kistelagt med moder?? men det er ikke så lett å tyde.Kan lete bedre etter farens død senere. Kan ikke se at han er far til flere barn i Sandsvær senere enn 29?Ha en god lørdagskveld.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, nå har jeg greid å skrive 1829 , skal være 1729 :-) Bør nok gi meg for i kveld. Vet ikke hvorfor du ikke kan få lest fra lenken , men prøver igjen: LenkeOm du trykker nede i høyre hjøret på ikonet så får du 150% forstørrelse. Dette fungerer hos meg?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

prøver også med lenke fra kirkeboka og dødsfallet til lille Ole, det står da 3 mnd.?, men det kan da ikke være samme gutten som ble døpt i 1729? Selv om det ser sånn ut.... Merkelig. Håper noen kan tyde alt som står i forbindelse med dåpen: LenkeAstrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tror du har lest det riktig, Else, men da blir det store spørsmålet, fikk Ole Olsen Vinæs og Ingeborg en 'ny' Ole kort tid etterpå? Må vel nesten ha fått det, hvis opplysningene om det faderlige opphavet stemmer.... Alder oppgitt ved død, i 1794 oppgis Ole Olsen Bruas alder til 65 år, har jeg opplevd kan 'svinge en smule' i begge retninger, men kanskje Per Evensen vet mer om O.O.Brua, ekteskap o.l.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Måtte bare se innom her igjen!Dette var et mysterie. Enig med Elses tolkning her. Finner ingen flere Ole Olsen Vinnæs døpt i avskriftene i digitalarkivet under Sandsvær?Skulle jo tro at det må være en ny sønn av Ole Vinæs som oppkalles etter den døde bror?Har jo funnet Ole Olsen Bruen d. 1794 i kirkeboka,innlegg 10.Håper vi greier å løse dette i morgen.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette ble en utfordring, og jeg fant at det er levert inn data på Distreff om denne slekt. ( Må sjekkes i kilder)Ole Olsen Vines/ Skretta f. 1675 , Sandsvær Buskerud d. 1716 ytre Sandsvær . g. med Sigrid Sjursdatter , Sending Sjuls. f. 1670 d. 1754 Ytre Sansvær.sønn : Ole Olsen Vines/ Skretta f. 1702 , d. 1743, Sandsvær. g.m Ingeborg Olsdatter d. 1776, Tuft , Ytre Sandsvær.Barn listet opp:Ole Olsen Skrettra f. 1729 , d. 1729 SandsværHalvor Olsen Skretta f. 1730 d. 1743 SandsværHalvor Olsen Moen f. 1735 d. 1782 SandsværGuri Olsdatter, Skretta f. 1738, SandsværSigrid Olsdatter, Tuft-Øde, f. 1740 SandsværDyre Olsen Skretta, f. 1743, SandsværOm disse barna kan finnes døpt i digitale kilder, så ser det ut til at familien har flyttet en del i Sandsvær.Håper at også en gårds og slektshistorie kan gi svar på dette merkelige med Ole Olsen som dør bare noen mnd. gammel.Det kan godt være at det er feil i bygdebøker og også i data på Dis treff.Får lete videre i morgen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.