Gå til innhold
Arkivverket

[#66471] Ole fra Eftelöt i Buskerud


Gjest per evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg også Halvor f. 1730 sønn av Ole på Tuft Øde: LenkeLeter etter de andre barna som er nevnt av ekteparet Ole Olsen Vines og Ingeborg Olsdatter i samme kilde.Har ikke funnet datter Sigrid som er nevnt fra Tuft Øde til nå.De andre funnet på Dis treff, ser ut til å stemme med dåpsinnføringer .Har ikke funnet flere Oler etter den første som døde 3 mnd. gammel?Om det er noen sammenheng til Ole Olsen Brua ( Bruen) som døde ca 65 år i 1794? meget merkelig!Nå skal jeg lete i kirkebøker etter både dødsfall til Ole Vinæs og hustru Ingeborg.Dessuten får jeg se om jeg kan finne barndåpene.Litt tidkrevende å lese de gamle kirkebøkene fra Sandsvær, men det er fortsatt innevær her i Sandefjord.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest per evensen

Jeg pröver meg på morgenkvisten: Jeg vet at Ole Olsen Vines,f 1702,kom fra gården Gravdal i Tuft.Ole var også eier av gnr 26 Skretta. Om sönnen Ole,f 1729,d 1794 vet jeg at han var gift 2 ganger, andre gangen med Barbara Gulbrandsdatter,f ca 1751 Jeg forstår det slik at det var to sönner med navn Ole, men det er jo faktisk litt å fundere på hva angår årstallene.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette er ganske rart.Jeg har lett under døde i 1743 i samme kirkebok i Sandsvær som før.Her finner jeg riktignok en Ole Olsen d. nevnt 42 år g. men gårdsnavnet har jeg ikke greid å tyde.Se høyre rubrikk på 2. side. omtrent midt på siden. Nevnt under Hedenstad? Lenke Skal se om det står noe om sønnen Oles ekteskap med Barbara Gulbrandsdatter på Dis treff.Det er flere som har levert inn data om familien, og ingen av dem har nevnt en ny Ole etter den første som døde.Er det mulig at den Ole Olsen Bruen kommer fra en annen familie ?Har du opplysninger fra bygdebøker?Nå skal jeg også se om jeg finner noen kart over disse gårdene , om hvor de ligger i forhold til hverandre?Ha en god søndag.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har ikke blitt klokere av å se gjennom data levert på Distreff. Samme kilde som leverte den listen jeg ramset opp i innlegg 23, har også med en Ole Olsen Tuft f. 1728 , sønn av en Ole Grøtterud/ Tuft og Ellen Olsdatter Glenne?Men om det er blitt en sammenblanding her i bygdebøker kan jeg dessverre ikke finne ut . Tror nok at kirkebøker må til.Fortsetter søking.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under leting i samme kirkebok fant jeg under døpte 1727/1728 en Ole Olsen, øvest til venste på siden . Under Efteløt. Desverre så kan jeg ikke tolke fars gårdsnavn. men det ser ut til at fadder er en Ingeborg fra Tuft? LenkeDessverre er det svært mange som fedre som ikke er ført med farsnavn, kun med gårdsnavn. Ikke lett når folkene flytter mye.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om jeg har funnet Ingeborg Ols. død her i samme kirkebok , under døde . se 1 rubrikk venste side , ca midt på siden. Under Tuft.. 24 feb 1776. Hennes alder ca 72 år? LenkeGreier ikke lese alt som står, men alder og sted skulle passe her?Prøvde meg også på klokkerboka, men den var ganske umulig for meg å lese?Skal se etter barndåpene i kirkeboka også.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det finnes tydligvis skiftedokumenter fra Sandsværbygden.Jeg legger inn en historie her som viser at en har funnet opplusninger i skifter fra denne tiden.Kan være litt artig lesing mellom leting i de gamle kirkebøker.Lenke:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en Halor Olsen Moen død her i 1782, se 2. rubrikk nr. 6: Lenke Årstallet for død passer med den Haldor Olsen Moen som er nevnt som sønn av Ole Olsen Vines på Dis -treff.Men om det er samme mannen som her kalles Halvor, vet jeg ikke.Håper noen eksperter på Sandsværslekter kan hjelpe her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Imponerende stykke arbeid, Gunn - særlig var lenken i innlegg 33 rørende (den dag i dag!). Må tilstå at jeg har blitt like 'nysgjerrige' som deg hva gjelder denne saken, og tiltrår håpet om at lokalkjente kommer på banen,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Noen flere opplysninger om Haldor Olsen Moen f. 1735 d. 1782 Sandsvær.g. med Gro Nilsdatter Glenne f. 1743 d. 1822 Ytre SandsværBarn:Ole Haldorsen TUFTMOEN f. 1766, d. 1773Ingeborg Haldorsdatter f. 1768Nils Haldorsen Moen f. 1771 . d. 1848Hadde stor etterslekt.I følge opplysninger på Dis -treff.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her er da muligens enke etter Ole Olsen d. 1794 Barbara Gulbrandsdtr. Se innlegg 27: LenkeHun har to barn her ser jeg. Mulig det går an å finne vielse og barndåper til disse? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Imponerende er bare fornavnet,jeg får rent dårlig samvittighet for å ha sendt spörsmålet.Mange takk så langt, Gunn! Jeg her notert at det finnes en bok med titel 'Sandsvärslekten Bjerknes Evju' Forfatter Hans Höegh, men jeg vet ikke om den er relevant her.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bare hyggelig om dette kan være litt hjelp! Koser meg med denne hobby som pensjonist.Jeg kjenner ikke boken du nevner, men jeg legger ved en lenke til Dis her som har listet opp en rekke bøker fra området. LenkeJeg rekker ikke innom lokalbiblioteket her før en dag til uken, om du ikke har fått hjelp før.Kan godt lete i historie -avd. der det nok er mulig å finne stoff om Sandsvær -slekter.Om det finnes skifter etter Ole Olsen Vinæs eller hustru kan du jo legge inn et spørsmål i arkivforum her om ?Det kan være en bra mulighet til å se om Ole Olsen Bruen var en sønn?Lykke til med din søking.Jeg skal følge med her og skrive inn om jeg finner flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Dis-treff finner jeg at samme kilde har sendt inn mange opplysninger om etterslekt til Nils Haldorsen Moen og hustru Eli Hansdatter Fossneseie.Om du ikke kan klatre i slektstrær her, kan jeg godt sende deg opplysninger privat . Da trenger jeg en e-mail adresse.Her fant jeg sønnen til Nils , Gullik i 1865-tellingen:LenkeFor meg ser det ut til at det meste av data fra kilde på Distreff stemmer bra.Si fra om du trenger noe av dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tar med 1875-tellingen og så med Gullik Nilsen Myra som enkemann . Datter Grete Marie har også etterslekt, så her er mye slektshistorie å hente her om du ønsker?LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Hallo igjen Det jeg jakter på akkurat nå, er foreldrene til Ingeborg Olsdatter,f 1701 på Styrstuen i Sandsvär. Til din orientering er dette mormor-slekten min,fra alle Ole´ne til Elias og videre nedover (eller sier man fremover?)Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er det denne damen du ønsker å finne foreldre til ? LenkeFår se om det er mulig å finne denne dåp i kirkeboka også.Muligens flere barn døpt fra samme gård?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vet ikke om dette er dåpen . Se v. side i samme kirkebok som før . dåp 1701 . Har litt problem med Ole og gårdsnavnet , men kan muligens være Styrstuen? Datter er i alle fall en Ingeborg Olsdatter. Mulig faddernavn kan være til hjelp, om du greier å tyde dem.LenkeDessverre finner jeg ikke mors navn nevnt her, så da blir det å lete etter vielsen i de ganske utydelige kirkebøkene.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.