Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Marianne Sulesund

[#66479] Kristian Muriaas f. 1858, aktiv mann, bodde i Kragerø og Ålesund

Recommended Posts

Gjest Marianne Sulesund

Jeg søker all informasjon jeg kan få om Kristian Muriaas. Født i Norddal, M&R 1858, døde i Ålesund 1918. Jeg har all personlig informasjon ang. aner og etterkommere, men det er hans sosiale og yrkesmessige engasjement jeg søker.Han bodde i Kragerø noen år, to barn født der, arbeidet ved telegrafverket der, og var samtidig fotograf (1883 - 1887).Samtidig var han aktivt engasjert i samfunnslivet, var etter sigende med å starte turnforeningen i Kragerø. Han var også aktiv losjemann. Hvertfall senere var han også aktiv politiker i Venstre.Han kom tilbake til Ålesund i 1887. Han bodde i Løvenvoldgaden både før og etter bybrannen i Ålesund. Ønsker informasjon om hans virke også her. Ikke minst hans tid som fotograf i Ålesund.http://www.fylkesfoto.no/ har svært lite materiale om fotograf Kristian Muriaas. Historien sier han solgte sin forretning til fotograf Sponland, dette virker ikke å stemme ettersom fotogram Stamsvig solgte til Sponland. Men kjøpte Stamsvig av Muriaas??Det vil være av stor interesse, også for FylkesFOTOarkivet, å få informasjon om Muriaas.Takknemlig for all informasjon. mvh Marianne Sulesund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Harald Jarl Runde

Utklipp frå Norsk Telemuseum si database:- Muriås, Kristian f.1858 Signatur: Smr Død 1918(dato ukjent) - 1880 I Stavanger uteksaminert elev 16/12 - 1881 Ved vinterfisket tjeneste på fisketelegrafstasjon Utsira - 1881 Midlertidig Tjenestegjørende elev Christiansund 1/4 - 1881 Telegrafist 2 Kragerø 1/5 - 1887 Telegrafassistent Ålesund 1/9 - 1904 Konst. Fullmektig 4 Ålesund 1/9 - 31/3 1905 - 1905 Fullmektig 4 Ålesund 1/7 - 1910 Fullmektig 3 Ålesund 1/7 - 1912 Sykepermisjon 28/4 - 1913 Permisjon uten lønn 1/1 - 1915 Avskjed iflg. søknad 1/5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Harald Jarl Runde

Inga uvanleg karriere for ein telegrafist i Telegrafvæsenet. Somme telegrafistar spedde på inntekta med andre yrke som lærarar/timelærarar, arbeid i dei private telefonkompania (Truleg måttte dei då søkje permisjon), fotografar, tannlækjarar, mv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Sulesund

Tusen takk det var flott. God helg. :) Marianne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.