Gå til innhold
Arkivverket

[#66479] Kristian Muriaas f. 1858, aktiv mann, bodde i Kragerø og Ålesund


Gjest Marianne Sulesund
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Sulesund

Jeg søker all informasjon jeg kan få om Kristian Muriaas. Født i Norddal, M&R 1858, døde i Ålesund 1918. Jeg har all personlig informasjon ang. aner og etterkommere, men det er hans sosiale og yrkesmessige engasjement jeg søker.Han bodde i Kragerø noen år, to barn født der, arbeidet ved telegrafverket der, og var samtidig fotograf (1883 - 1887).Samtidig var han aktivt engasjert i samfunnslivet, var etter sigende med å starte turnforeningen i Kragerø. Han var også aktiv losjemann. Hvertfall senere var han også aktiv politiker i Venstre.Han kom tilbake til Ålesund i 1887. Han bodde i Løvenvoldgaden både før og etter bybrannen i Ålesund. Ønsker informasjon om hans virke også her. Ikke minst hans tid som fotograf i Ålesund.http://www.fylkesfoto.no/ har svært lite materiale om fotograf Kristian Muriaas. Historien sier han solgte sin forretning til fotograf Sponland, dette virker ikke å stemme ettersom fotogram Stamsvig solgte til Sponland. Men kjøpte Stamsvig av Muriaas??Det vil være av stor interesse, også for FylkesFOTOarkivet, å få informasjon om Muriaas.Takknemlig for all informasjon. mvh Marianne Sulesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Utklipp frå Norsk Telemuseum si database:- Muriås, Kristian f.1858 Signatur: Smr Død 1918(dato ukjent) - 1880 I Stavanger uteksaminert elev 16/12 - 1881 Ved vinterfisket tjeneste på fisketelegrafstasjon Utsira - 1881 Midlertidig Tjenestegjørende elev Christiansund 1/4 - 1881 Telegrafist 2 Kragerø 1/5 - 1887 Telegrafassistent Ålesund 1/9 - 1904 Konst. Fullmektig 4 Ålesund 1/9 - 31/3 1905 - 1905 Fullmektig 4 Ålesund 1/7 - 1910 Fullmektig 3 Ålesund 1/7 - 1912 Sykepermisjon 28/4 - 1913 Permisjon uten lønn 1/1 - 1915 Avskjed iflg. søknad 1/5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Inga uvanleg karriere for ein telegrafist i Telegrafvæsenet. Somme telegrafistar spedde på inntekta med andre yrke som lærarar/timelærarar, arbeid i dei private telefonkompania (Truleg måttte dei då søkje permisjon), fotografar, tannlækjarar, mv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.