Gå til innhold
Arkivverket

[#66488] HO: Jon Olsen Lofthus f. ca. 1834/37 i Ullensvang


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Jon Olsen Lofthus fra Ullensvang kom til Andøy ca. 1873 som bødker og gifta seg der. Livsløpet til han og etterslekta fra og med dette året er kjent, der trenger jeg ingen flere data.Problemet er: Hvem var foreldrene hans? Jeg finner en Jon, sønn av Ole Jonsen og Asta Johannesdtr, f. 09.02.1834, men er usikker på om dette er samme karen. I 65-tellinga oppgis forøvrig denne Jon å være jektefører, mer veit jeg ikke om han.Kan noen bekrefte eller avkrefte at 'min' Jon Olsen Lofthus er identisk med jekteføreren? Opplysningene skal brukes i gårds- og slektshistorie for Andøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ved dåpen til datteren Karoline i 1873, synes jeg det står at Jon og Andrea ble gift i 1872. Har du opplysninger om vielsen?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I ekteskapsinnførselen står det innflyttede nr. 18 og 19 - her er Jon og Andrea i innflytterlista for 1872 - Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 13 (1872-1877), Inn- og utflyttede 1872, side 292. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9987&idx_id=9987&idx_listetype=fl&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-3>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk - de innførslene har jeg ikke oppdaga. Vel, da er det fortsatt mulig at Jon var sønn av det paret jeg nevnte i (1). Foreldrene til Andrea har jeg, hun var født i Lenvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Iflg BygdesogaIV/2 for Odda, Ullensvang og Kinsarvik s 89 er foreldrene: Ola Jonson Aga br 1 flytte til Lofthus.(1804-95) g.1833 m. Åsa Johannesdtr, Tveit (1808-86) born: Jon f 1834 flytte til Andenes i Vesterålen. b) Sigrid f 1835-1905 ugift Lofthus, c) Ola, f 1841-1912, pl.I Bakken.d) Johannes 1844, reiste til sjøs, seinare uspurd. e) Johanna 1848-1940 g 1873 m Jørgen Jørgenson, Utne f) Sigrid d.y. 1845.1908, ug. Lofthus. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.