Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jörgen Ingman

[#66489] när skrev prästen in död före namnet på dopsbarnet?

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Om man ser sonen Engebret ganska långt ner på sidan, står efter Marti 10, föräldrar Christen Engebretsen och Anne Olsdatter. Före hans namn står det död vilket det också gör på många andra. Betyder det att de dog som små, strax efter födelsen, eller kan det också vara att de dött vid t ex 80 år och prästen skriver dit det då? Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Ursäkta, mamman heter Anne Christophersdatter!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Åse Kristiansen

Jeg noterte noen av navnene og så på døde fra 1805 og framover. Ingen av disse var døde i 1805, men en Jens Saxesen var død i 1808, 3 år. Så så jeg på konfirmanter i 1820, tenkte kanskje presten hadde gått gjennom dåpslistene og avmerket de som ikke nådde konfirmasjonsalder, men der fant jeg Engebret Christensen døpt i 1805 så han må da være avmerket som død senere enn konfirmasjonen. Presten hadde kanskje ikke noen regel for når han merket av navnene til de som var døde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Tack för tipset att kolla konfirmander, det tänkte jag inte på.... Är det nr 13 på denna sida du menar? LenkeDär står inte att han är född 1805, men det skulle kunna vara han. Men vad står det efter hans namn? tjener paa... eller kanske det inte står tjener?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Anledningen att jag frågar om denna är att jag försöker få ihop pusselbitarna för en rörig ana.Kristen Engebretsen gifte sig första gången 1788 i Eidsvoll. Den frun dör tydligen för sen har han gift om sig och får 5 barn mellan 1796-1806 med fru nr 2. Finns i FT 1801 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010236&gardpostnr=154&personpostnr=3202&merk=3202#ovre>Lenke Två av barnen döps till Engebret men den första, född 1799 dog 1 år gammal så nästa son fick också heta Engebret, född 1805. Fru nr 2 dör 1808 och sen gifter sig Kristen för 3:e gången 1810 i Nannestad där nya frun kommer ifrån, men de fortsätter bo på Sandåker i Nes. I bygdeboka för Nes står att Kristen får en son Engebret f. 1810 med denna 3:e fru men jag kan inte hitta nån sådan i dopboken, däremot hittar jag alla de andra fyra barnen han får med fru 3 (han fick sista barnet vid 68 års ålder!). Har kollat 1810 i Nannestad också för säkerhets skull men kan inte hitta Engebret född 1810 där heller. Så nu undrar jag om den som nämns född 1810 möjligen kan vara den född 1805? Men isåfall stämmer folketellinga dåligt för där står 1865 att Engebret Christens. är 56 år Lenke vilket skulle stämma på 1810. När han dör 1890 står det att han är född 1810 så isåfall skulle det också vara fel. Är det möjligt att både FT 1865 och dödsboken kan ha så stort fel som 5 år? Om nu denna Engebret som dog 1890

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Kan det vara bygdeboka som skrivit fel och bara tagit födelseåret 1810 från dödsboken? Isåfall skriver FT 1865 också lite fel för de skriver mannens broder på två personer, men de är då isåfall halvbröder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ivar S. Ertesvåg

Eg har sett familier med to barn med same namn, der begge vaks opp. Så du kan ikkje utelukke det. Det kan godt stå 'bror' i FT, om ein halvbror. Det vart/vert ikkje rekna som 'feil'. (Vi kan seie at 'halvbror' ville vere eit presisjonsnivå FT ikkje hadde bruk for.)Alle bygdebøker inneheld feil/manglar, også denne .... Står Engebret f. 1805 i boka?Det var skikk (og lov) at eit par gifta seg i heimbygda til brura, også om dei skulle slå seg ned i heimbygda til mannen; altså vigsel i NannestadDersom denne Engebret d. 1890 var gift, kan du sjå etter om det står alder/fødselsår ved vigsla.(4) 'tjener på Hinden' (usikker på n-en); tjeneste på andre gardar var normalt for unge folk. Har du leita i konfirmasjonslistene ca. 1824-30 etter Engebret f. 1810?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det står ikke i dåpslisen at han er død (eller alle de andre).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Till 8. Visst måste det väl stå död? Vad annars är det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Hej Ivar! Nej, den Engebret född 1805 står inte i bygdeboka. Där står bara första och sista barnet som Kristen fick med fru 2. Tre barns nämns inte, varav de två Engebret födda 1799 och 1805. Engebret som dog 1890 var ogift, MEN jag hittade honom i konfirmerade 1825 med föräldranamn och allt, och där står födelse/dopsdatum angivet till 02.02.1810. Så då torde det vara riktigt att det fanns en tredje Engebret. Begriper fortfarande inte varför han inte finns i födelseboken. Enligt bygdeboka tog Kristen över denna gård 1795 och drev den till sin död 1842, men nu funderar jag på om han kan ha varit därifrån två/tre år och kommit tillbaka? Eller hände det att präster missade att skriva in dop? Eller kanske frun var borta ett tag? Jag tror fortfarande att Engebret nr 2 f. 1805 avlidit men inte heller det hittar jag i Nes eller Nannestad. Han finns inte i FT 1865 i alla fall. Ja detta var ett mysterium....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Min feil, neste gang skal jeg se på rett person.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ivar S. Ertesvåg

(10): ja, det vere to Engebret som levde på same tid. Men sidan Engebret f. 1805 vart minst 15 år, kan han ha hatt opphald i eit anna prestegjeld då han døydde - og vere innført i kyrkjeboka der. Har du sett i listene over utflytta?Ja - det kan godt tenkjast Kristen m. familie oppheldt seg ein annan stad nokre år, utan at det viser att i dei kjeldene bygdebokforfattaren har undersøkt. Ei kjelde som kanskje kan fortelje noko er futen (fogden) sitt rekneskap over innbetalt skatt - dersom dei inneheld personliste og er tekne vare på. For ein annan del av landet har eg iallfall sett protokollar med årleg innbetaling frå kvar brukar, nemnt med namn. Dersom du er heldig, finn du at Christen ikkje var på bruket nokre år omkring 1810. (Men er du uheldig, kan han likevel vere ført opp som skattytar, jamvel om han budde annanstad for ei tid.)Og ja, prestar kunne gløyme å føre inn ein dåp...Geir (8): Det er ført inn 'død' framfor ein del av namna; nokre av dei med dødsdato. Det er vanskeleg å tolke dette annleis enn at presten har notert dette når personen døydde.Det ser ut til at 'død' framfor Engebret (1805) er ført inn med ei anna hand enn sjølve innførslene. ø-en har berre eitt merke (ikkje to som i 'døbte' øvst på sida) og ein annan -d. Det kan vere at sme person vekslar slik, men det kan også tyde på at innførsla er gjort av ein ny prest. Eg ville sjekka kva tid det kom ny prest og samanlikna med hans handskrift - og så leita etter dødsfallet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Tack för engegemang! Så det verkar finns lite trådar kvar att dra i... hittade honom inte som utflyttad dock. Egentligen spelar inte nån av dessa två Engebret nån roll för mina egna anor, men jag vill ändå ha pusselbitarna på plats för hela den här biten med Kristen (Engebrets far) och familj har varit svår att få fram och nysta upp. Kristen är (förmodligen) född i Eidsvoll 1758, men tyvärr är de kyrkoböckerna uppbrunna. Det är första gången jag råkar ut för det. Det var rena turen att jag hittade honom bland gifta där 1788 bland det lilla som finns från Eidsvoll, men den boken tror jag hänger ihop med soldaterna i området för nästan alla som nämns verkar vara soldater. Nu försöker jag finna ut när och var Kristen gifte sig med fru nr 2, Anne Christophersdatter mellan 1788-1796. De finns inte i Nes så då är Anne förmodligen inflyttad. Har också kollat i Ullensakar, Nannestad och det lilla som finns från Eidsvoll. Gifte de sig i Eidsvoll så har ju den infon gått om intet, men hon kan ju vara var som helst ifrån. Vilka fler områden i Akershus hade många militärer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Hej Åse (3)!Har nu fått bekräftat att den som konfirmerades 1820 INTE är 'min' Engebret Kristensen, när jag tittade i klokkerboken Lenke , konfirmand nr. 13 så har klockaren varit snäll och skrivit in dopsdatumet också och det var redan 1799. Min Engebret föddes ju 1805. Då kan inte jag dra nån annan slutsats än att denne måste ha dött i tidig ålder (före 1810 när brodern med samma namn föddes) utan att finnas i Nes dödsbok. Pappan Kristen Engebretsen finns ju heller inte i dödsboken och han bör ha dött 1810 för i enkans skifte 1829 hänvisas till ett skifte fr. dec. 1810 efter maken. Har inte hunnit leta upp det skiftet än. Tycker det är så märkligt att två personer bara försvinner....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Hej igen! Glöm meddelande 14, det blev helt fel!! Jag har för många Engebret och Kristen i släkten och börjar blanda ihop dem..... Den som jag nämnde dog 1810 är en helt annan.Meddelandet ska lyda:Hej Åse (3)och Ivar (12)! Har nu fått bekräftat att den som konfirmerades 1820 INTE är 'min' Engebret Kristensen, när jag tittade i klokkerboken Lenke , konfirmand nr. 13 så har klockaren varit snäll och skrivit in dopsdatumet också och det var redan 1799. Min Engebret föddes ju 1805. Då kan inte jag dra nån annan slutsats än att denne måste ha dött i tidig ålder (före 1810 när brodern med samma namn föddes) utan att finnas i Nes dödsbok. Så då saknas alltså Engebret f. 1805 i dödsboken, och Engebret f. 1810 i födelseboken. Verkar som familjen kanske var på annat håll ett tag.. Tycker det är så märkligt att två personer bara inte finns i registren....Saknar också en tredje person (i dödsboken 1810) som jag felaktigt nämnde i detta sammanhang, men det är iaf samma socken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.