Gå til innhold
Arkivverket

[#66490] Foto gården Lunde i Gjerstad


Gjest Liv og Jan O. Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Hvis det er noen som kunne hjelpe meg med et foto/bilde av gården Lunde i Gjerstad, så hadde jeg blitt veldig glad. Gjerstad kommune ligger i Aust Agder. HilsenLiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Kjære herr Harald Søren StorakerTakk for foto/bilde, dette var en usedvanlig rask handling, og veldig snilt av deg. Kanskje Harald Søren, eller noen andre, også kan hjelpe meg med å bekrefte/eller avkrefte, om Ole Olsen Lunde født i 1806 har sin opprinnelse på denne gården, som avbildet ? Enda ett spørsmål er om Ole Olsens far også het Ole Olsen ? Hvis jeg har gransket riktig, så flyttet denne Ole Olsen Lunde til gården Gutu i Sande i Vestfold, og da sammen med sine to sønner som begge het Ole Olsen som faren. Den eldste Ole ble Møller i Sande, mens min Ole og oldefar født i 1844 ble smed på skipsvert i Åros i Røyken. Smed Ola fikk en datter født i Røyken som het Olga Kristine (Olsen Lunde) født i 1872, og som utvandret til USA, hvor hun sansynligvis ble gift og fikk barn. Det er problem for meg hvordan jeg skal finne denne Olga ?Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er kanskje hun som reiser til Boston her: LenkeOm hun giftet seg og fikk 'nytt' etternavn så kan det nok by på problemer med å gjenfinne henne i Amerika. Hun kan jo også ha brukt Christine e. l. som fornavn.Om hennes foreldre, eller en av dem, døde etter 1904 så _kan_ hun være nevnt i dødsmelding eller event. skifte etter dem.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei !Dessverre kan jeg ikke bekrefte eller avkrefte om den avbildede gården er den som Ole Olsen f 1806 kom fra. Fant det som vel er far hans i ft 1801 på garden Lunde i Gjerstad.LenkeI bygdebok for Gjerstad, hefte 2 s 195 står det garden Lunde omtalt og likeså en del om dem som bodde der. Ola Olsen Lunde f 1806 g 1835 m Kjersti Knutsdatter Sandåker,26 år. De døpte 7 barn Ola Olsen Lunde f.1806 sønn til Ola Olsen Lunde født 1772, gift 1798 m Kristine Jensdatter Sunde. De fikk datteren Anna Kirstine s.å., Kristine d. i barselseng Ola g 2g 1802 m Anne Svendsdatter Kveim f 1782. Kanskje du kan låne bygdebok for Gjerstad på ditt lokale bibliotek eller den kan kjøpes av Gjerstad HistorielagMvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Margrete Gilhuus

Blander meg inn i denne debatten jeg ;-)Min oldefar het Ole Olsen Guthu, og han var fra Lunde i Gjerstad. Foreldrene hans døpte utrolig nok to sønner for Ole, og begge levde opp.Jeg har naturlig nok hele etter-slekten, og en god del om anene hans. til min oldefar, men har ikke lett i etterslekten til hans yngre bror Ole. Vet bare at han ble konfirmert i Sande, mens hans eldre bror, min oldefar ble konfirmert i Gjerstad.Foreldrene til oldefar het Ole Olsen Lunde og Kirsti Knudsdtr. Sandaaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Kjære Anne Margrete GilhuusTakk for en kjempehyggelig melding på Brukerforumet, Dette gleder meg veldig mye, og jeg ser fram til å bli kjent med deg.Min oldefar Ole Olsen smeds etterkommere har jeg ganske mye om, og jeg gleder meg også til å bli bedre kjent med Ole Olsen møller.Vi har lett mye etter Navnebroren- og mølleren, men har ikke lykkes. Nå er det sli at jeg er en 'datanovise' på 75 år, men nå var jeg heldig.Min E-post er: livogjano@online.noVennlig Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.