Gå til innhold
Arkivverket

[#66491] Har noen Vikna NT Bygdebok?


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Kan noen si meg hva Vikna Bygdebok sier om Hans Mikalsen og kona Kirsten Mikkelsdtr. Nord Gjeslingan? De giftet seg i 1756 and hun d. 1801. Jeg tror de bodde der hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Jeg siterer fra Vikna bygdebok: Hans Michelsen Nord-Gjeslingan har i 1757 et barn til dåpen. Barnet - ei jente- blir døpt Inger.I 1760 har Hans en sønn til dåpen.Han får navnet Michael. Hvem Hans Michelsens kone var vet vi ikke , men hun må være død i 1760 -åra , for i 1770 blir han oppatgift med Kirsten Sørensdatter f.1725. De får en datter - Gurine- f.1771. Hans Michelsen døde i slutten av 1770-åra og Kirsten blir i 1780 oppatgift med Ole Olsen Nord-Gjeslingan. Ekteskapet varte bare et år eller to. Ole Olsen døde i 1782. I 1783 blir Kirsten gift for 3.g.med en mann fra Helgeland Kristen Jensen. Han døde også ganske snart. Kirsten døde i Nord-Gjeslingan i 1807.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Meget interessant og tusen takk Jostein! Jeg finner 'trol.' (Naerøy kirkebok) 1780 for ungkar Ole Olsen Nord Gjesl. og enke Kirsten Sørensdtr. men ser ikke 'cop'. Jeg ser g. 1783 ungkar Christen Jensen med enke Kirsten Sørensdtr. Jeg ser ikke g. 1770 for Hans Mikkelsen og Kirsten, men ser dem gift 1756 Sømna (Vik Kirkebok) !! Jeg ser ikke Kirsten d. 1807, men ser i 1801 d. Kirsten Nord Gjesl. 76 aar. Hun skal vaere f. 1718, dtr. av Søren Johansen og Guro Nilsdtr. Henstein Brø. (Vik KB), saa er hun for gammel aa ha dtr. Gurine f. 1771, men jeg ser ikke Gurines daap heller. Uff! Vi har et skifte fra 1776 for hennes søster Doret Sørensdtr. Steinsjøen og da er Kirsten gift og i Nord Gjeslingan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.