Gå til innhold
Arkivverket

[#66492] Giertrud Laurenzia Johannesdtr. Berg


Gjest Una Høydal
 Del

Recommended Posts

Gjest Una Høydal

Kan noko hjelpe meg med informasjon om Giertrud Laurenzia Johannesdtr. Berg, f. rundt 1750. Gift med overstiger Hans Jørgen Henschien (1726-1802) Hassel Verk, Øvre Eiker. familen budde på Hære. Etter folketeljinga 1801 kan vi ikkje finne info om Giertrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Una Høydal

Takk begge to! Eg skal arbeide vidare med greina til Berg i Sandsvær, det kan vere noko der. Og, ja, - det er den rette Giertrud som er mor til barnet Lorentz. Hans Jørgen Henschien ( g.m. Giertrud) døde i 1802 og etter det veit vi ikkje kva som skjedde med Giertrud. Takk for raske svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Det var noe kjent med navnet. Jeg kjenner til en som var gift med bror til en av mine aner. Hun het Gerhardine Laurentzia Henschien, f. 22/11-1830. Jeg husket at hun bodde i Østfold bl.a. da hennes mann var soldat der. Tror det var der hun døde i 1888. (Eller det var i Odalen, Hedmark). Hennes navn (2. fornavn og etternavn) lignet på hun du leter etter (skjebne). Jeg sjekket på ft-1865 og den viser at Gerhardine var født i Kongsberg. Hun hadde en bror som het Hans Jørgen, f. 1824 eller 1825. Det var flere søsken. Deres foreldre het fogd Jørgen Henschien og Sofie Henriette (Henriche) Samuelsen. Jeg aner en sammenheng der. Kanskje Giertrud,Gjertrud døde i Kongsberg? Sandsvær er nær Kongsberg. Klokkerboka (KLOK) for enkelte år er bedre enn ministerialboka (MINI). Jeg klarer ikke å finne den familien som bodde på Hassel Verk i 1801. Kunne du legge lenke til den folketellingen?Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Nå fant jeg den aktuelle folketellingen 1801. Det var stavet annerledes på noen ord. I tillegg har jeg skjønt at det er bedre å søke kommunevis enn for hele landet. Når vi vet hvilke kommuner som kan være aktuelle. LenkeNå har jeg funnet ut at Hans Jørgen (brukte Jørgen) i vedlagte ft. 1801 var far til Gerhardine. Hans Jørgen og Sofie Samuelsen giftet seg i april 1819 i Kongsberg.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Una Høydal

Hei Anne og Kristin! Her går det unna! Tusen takk for hjelpa! Til Kristin: Eg trur Gerhardine Laurentzia er oldebarnet til Giertrud, namnet og fødselsår kan tyde på det. Da er Hans Jørgen barnebarnet til Giertrud. Begge to oppkalla.Lenke til folketeljinga har eg ikkje her og nå, det er mor som har vore i arkiva og funne det ut. Men familien budde på Hære under folketeljinga 1801. Til Anne: Der fann du henne! Berit fann henne i Sandsvær som barn. Eg fann henne også blant konfirmantane der. Det betyr at ho flytta heim til Sandsvær på sine eldre dagar.Tusen takk alle saman!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.