Gå til innhold
Arkivverket

[#66498] Sende inn foto/scannede kilder


Gjest Erlend Eriksen Mæhlum
 Del

Recommended Posts

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg har funnet ut at det er mye mindre ressurskrevende å ta bilder av kilder som jeg ser i på RA, imotsettning til å sitte der å skrive dem av. Jeg lurer av den grunn på om DA tar imot bilder, uten at det er registrert noen database til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Hvis vi kan få velge så sier vi gjerne ja, takk begge deler.Et skannet bilde av en kilde er selvsagt mindre arbeidskrevende for deg, men det vil også være mindre anvendelig for brukerne. Informasjonen er ikke søkbar og bildet/bildene kan ikke kombineres i samsøk eller på andre måter lette framfinning av informasjon i kilden.Bildeinnsending gir også oss i Digitalarkivet merarbeid for vi må redigere bildene slik at de egner seg for utlegging og deretter kjøre dem gjennom applikasjonen vi bruker for å lage digitale bøker. Men det skal ikke være styrende for en avveiing for eller imot digitale bilder framfor registrert database. Arbeidet du har som registrator er jo betydelig større enn det vi har som billedredigerer.Inntil arbeidet med skanning av mikrofilm begynte, har ikke Digitalarkivet hatt så mye skannet kildemateriale. Vi har egentlig ikke et godt nok system for den type kildegjengivelse, for Digitalarkivet har i utgangspunktet vært et nettsted for transkribert materiale, på det området er vi veldig sterke.De skannede bildene av mikrofilm er blitt lagt ut i spesiallaget løsning for den bestemte tjenesten og er ikke noe vi kan bruke på det vi får tilsendt. Disse bildene er heller ikke fanget opp i Digitalarkivet - ennå.Sender du oss bilder istedenfor database, vil bildene ligge blant de digitale bøkene, og i Digitalarkivet vil denne kilden kun være representert ved en lenke.Så for å svare på spørsmålet ditt. Vi tar imot digitale bilder uten database, hvis det er gode nok bilder. Hvis vi legger ut bildene, vil vi være åpne for å legge ut en transkribert utgave av kilden, hvis noen skulle ønske å gjøre det etterpå.Send en e-post med et par-tre bilder av kilden, så skal vi vurdere. Men vi håper samtidig at du ser nytteverdien av at kildene blir transkribert, særlig hvis informasjon og oppsett er av en slik art at det lett lar seg putte inn i en database.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Disse bildene jeg nå hadde tatt var nok desverre for dårlige for DA. Tips til andre som skal ta bilder blir: ha nok lys, få minst mulig av andre ting på bildet enn selve kilden, helst ta bilde med stativ (noe som trolig blir krevende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg har selv fotografert en del på både SA og SAH, og ville nok lide samme skjebne som deg hvis jeg forsøkte å få publisert materialet på DA. Noe av dette vil bli publisert annetsteds på nettet senere i år.For minst 75% av Norges befolkning som må avsette minst en dag for å komme på Riksarkivet er over 90% av tiden spart ved at bilder legges ut. At man i tillegg har en søkbar avskrift hjelper jo litt, men i et større perspektiv er egentlig tidsbesparelsen marginal. Mye kan også oppnås med en 'innholdsfortegnelse' hvis kilden kan inndeles på et eller annet vis.Hvis bildene har for dårlig lys, og er tatt nylig, tyder det på at Riksarkivet har en jobb å gjøre mht å legge (lys-)forholdene til rette for folk som vil fotografere. Har de fått på plass noe bedre enn rommet på 5 kvadratmeter ved skranken - som var eneste mulighet i fjor sommer?Hvis DA ikke vil legge ut bildene kan det være andre som vil gjøre det, og kanskje på en bedre måte. Man kan også gjøre mye med et bilde i f.eks Photoshop. Sett i perspektivet beskrevet i første avsnitt er ikke alltid kvaliteten så viktig - bare det er lesbart. Det er mulig jeg kan hjelpe når jeg får bedre tid (og ny PC) utpå vårparten - jeg treffes her: geir.thorud på getmail.noDet burde være mange flere som fotograferer, og da bør man ikke legge lista for høyt.Jeg kan også forstå DA som må prioritere ressursene - men da må man prøve å mobilisere andre ressurser - selv om arbeidet kan bli erstattet av bilder med topp kvalitet som kanskje legges ut om 5-15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg kan begynne med å fortelle at de ikke har noe annet rom enn det lille rommet ved skranken som kan brukes. Og dårlig lysforhold må det jo også ha vært. Men jeg ser på de bildene som ble tatt med blits (automatisk, pga mørke) at de har blitt mye lysere, og da bedre.Jeg kan forsåvidt si at jeg brukte ett helt nytt kamera med 14,7 Mpix. Jeg selv synes bildene ble bra, og bruker disse selv, kan også anbefale andre å ta bilder!!Men først burde Riksarkivet få til noe bedre muligheter og mer plass, jeg opplevde faktisk å måtte vente på å få bruke rommet, da de bare har det ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det er vel over 5 år siden, etter å sett tegningene til nybygget på RA, at jeg tok opp behovet for å ha et sted å fotografere med folkene i skranken, men det kunne jeg nok ha spart meg.Jeg fikk i fjor sommer beskjed om at man ville ta i bruk en del av den gamle kantina, dvs en del av rommet som nå brukes for å lese mikrofilm, til dette formål, og at det kunne skje ting høsten 2008 ...Lysforholdene på rommet som brukes i dag er ikke gode, og de blir ikke gode med vanlig 'lysstoffrør', så jeg håper de tenker på det hvis de skal utvide. Men jeg skal ikke utelukke at ting kan bli bedre med en eller annen instilling på kameraet - lengre eksponeringstid?En av tingene jeg hadde tenkt å fotografere var 1891-tellinga du skrev av for flere år siden, slik at vi kan få den korrekturlest, men da vil jeg legge beslag på det eksisterende rommet i mange timer ... og det går nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg kan ikke så mye om kameraer, men jeg skal forhøre meg til neste gang med en jeg kjenner, slik at jeg kan få noen tips. Jeg tenkte også å ta med brevet jeg fikk fra DA om dårlig bilder, og gi en liten klage til han som har med saken å gjøre neste gang jeg er der. Anngående 1891-tellingen, jeg husker ikke helt hvor mange personer det var i den tellingen, men det var mange. Jeg brukte jo flere dager på å skrive av (for hånd) den gangen. Vil nok tippe på det kommer til å gå med en dag, bare til den tellingen, så da får de andre snu i døra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Petter Stene

Det er mulig for to personer å fotografere samtidig på det lille rommet ved siden av skranken på RA/SAOA. Det er absolutt ikke tilstrekkelig lys der. Rommet går bra til mindre arkivmengder, men ikke ved større oppgaver. Selv bruker jeg et 10 megapixel kamera med maks oppløsning, og dette er aldeles utmerket til det formål å ha avfotograferte kilder som kan distribueres for avskrift blant flere.Jeg synes RA også burde legge bedre til rette for fotografering av ikke-klausulerte kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Et av spørsmålene i Riksarkivets pågående brukerundersøkelse er om man har noe i mot å bli videovervåket mens man fotograferer. Dette sier kanskje noe om et problem som må løses før man kan bedre forholdene .... men videokameraer har vært tilgjengelige i flere tiår, så det kan ikke være årsaken til at det går tregt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kari Thingvold

Jeg var på RA i går og fotograferte. Er enig i at det er vanskelig å fotografere større mengder. Spesielt om en vil ha god kvalitet for publisering på Internett. Det er for trangt. Når en fotograferer mye, må en bruke stativ og staffeli. Det er store føtter på det lille bordet som gjør det vanskelig å plassere stativet. Da blir ikke lett å få vridd objektet nok mot lyset, og resultatet blir av varierende kvalitet, spesielt når en fotograferer store protokoller hvor sidene bøyer seg i alle retninger. Det er synd. Det skulle vel være i alles interesse at de mest brukte arkivaliene for slektsforskerformål blir avfotografert og publisert. Det sparer jo mye slitasje på disse gamle dokumentene. Så kan andre igjen lage avskrifter.Men jeg må også tilføye at jeg ble svært glad da fotoforbudet ble opphevet, selv om forholdene ikke var lagt til rette. Det er flott at de ikke ventet til de hadde et bedre tilbud.Slik jeg forsto det, er de i ferd med å utarbeide et regelverk, og det vil bli lagt opp til fotografering på 'Lille lesesal' også kjent som 'Mikrofilmrommet'. Det er bra. Der er det god plass. Lysforholdene skulle bedres. Automatiske persienner ødelegger også mye. Forhåpenligvis blir det en snarlig løsning. Jeg skulle gjerne ha fotografert en masse før høstmørket kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det du beskriver i siste avsnitt fikk jeg høre for et år siden, så det spørs nok om ikke høstmørket kommer først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg maser jo litt når jeg er der, enten det hjelper eller ikke.Erlend har forresten lagt ut bildene sine. Jeg synes de var helt fine. Lenke finner dere under Nordland her: http://slektskilder.blogspot.com/ . Han har også lagt ut ekstraskatten 1711 for sognene under Rakkestad fogderi i Østfold. Det beste av alt, han kommer med mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.