Gå til innhold
Arkivverket

[#66504] Oppslag i bygdebok for Fræna


Gjest Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

Ønsker opplysninger om familien Sivert Asbjørnson og Erika Ellingsdtr.f 1846 (med aner og etterkommere)på garden Moen i Fræna. Disse ble gift i Fræna 17.7.1870. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

HeiJeg har mye opplysninger om slekta til Sivert. Min mann har aner i samme familie. Sivert f 22-2-1833, d 19-2-1894. Erika Andrine Ellingsdtr Haukåsfeten f 1-2-1846. Sivert er sønn av Asbjørn Vebjørnsen f 22-2-1801 på Rausgard i Numedal, d på Moen 28-2-1889, og Gjertru Madsdtr Moen f ca 1797, d 1-12-1833. Foreldre til Asbjørn var Vebjørn Torstensen f 1766 på Kveta Søre i Numedal, d 4-1-1828 på Tverli i Fræna, og Sigri (Siri) Asbjørnsdtr Brøstrud f 1776 på Aasberg i Dagali,d 10-4-1824 på Tverli. Jeg vet ikke hva du har av opplysninger fra før, men kan komme tilbake medmer om du ønsker.Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Her kommer barna:Elianna f 27-9-1870, g.m.Torstein Skeidsvoll. Hun dør 26-3-1945 i VestnesJohan Matthias f 24-3-1874, døde i MoldeKarl Edvard f 2-3-1876, g. m. Margrete Nikolaisdtr Rødal. Utvandra til Amerika, der han dør i Bella-Cola, Oregon. 6 barnSyvert Andreas f 1879, døde 11-10-1881Albert f 8-5-1883,døde 26-2-1957 i Fræna. G.m. Anna Pauline Tønnesdtr Rødal. 6 barnSirianna f 17-2-1886, døde i Oregon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Sønn til Sivert og Erika - Carl Edvard f.1876 er far til min tante Karen Moen f.1918. Denne familien flyttet til Vanvouver i Canada i 1931. Karen ble gift med bror til min mor og jeg prøver å hjelpe slektningene moine i Canada med flere slektsopplysninger. Carl Edvard ble gift med Margrethe Nicolaisen f.1884 i Rødalen, Fræna. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Denne Karl Andreas f.2.3.1876 og som skulle være død i Oregon. Har du dato for dødsfallet? Kanskje dette ikke er 'min' Carl Edvard? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

'Min' Carl Edvard døde i Vanvouver i 1949 - 72 år gammel. Kona Margrethe døde i 1946. Om dette er de samme som dine begynner jeg å lure på. De skulle være fra Fræna, men her kan det selvfølgelig være snakk om to forskjellige par med samme navn og omtrent født på samme tid og sted. Dette får jeg årøve å komme til bunns i. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Tror nå det må være rett. Finner ingen andre i det tidsrommet som blir døpt Karl Edvard i Fræna. og alder og ektefelle passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Barna til Carl Edvard er: Elianna f.1914, Karen Marie f.1918, Astrid f.1919 og Sverre Nikolai f.1923 og de skal være født i Molde (distriktet) alle sammen. Carl Edvard utvandret 1929 og resten av familien i 1931. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

På orginaldokumentet ved emigrasjonen står det at Margrethe var 46 år i 1931 og fra Fræna. På yngste barnet Sverre Nikolai står det Bolsøy. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete6343.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Jeg har ikke fått sjekket barna i kirkebøker. Er litt dårlig med det i disse kommunene for dette tidsrommet. Så her må jeg bare gjenta avskrifta fra bygdeboka.Sverre f 1905Emma f ?Sigrid f 2-6-1908Elianna f 29-5-1914Karen Marie f 13-2-1915Karen Marie 30-5-1917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

En av søskene til Carl Edvard heter også Elianna. Det ser ut som om det kan være de samme folka. Carl Edvard reiste også over til Oregon 25.3.1909 sammen med søsteren Sirianne f.1886.Da sto det at han var gift,men det har vært vanskelig å finne opplysninger om de i kirkebøkene. Den Karen Marie som jeg har f.1918. må være den somn er født 30.5.1917. Hvor er slektsforbindelsen til din mann? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Karl Edvard må jo være gift før 1905, når vi ser at de fikk et barn da. Bestefar til Sivert, Asbjørn, hadde en bror Ole som flyttet over fjorden til Aukra. Han er oldefar til min mann. Asbjørn hadde flere søsken. Torstein kom også til Aukra. Birgit ble første tilsatte jordmor i Fræna. Torkjell bodde på Valle i Fræna. Helga på Myrbostad og Synnøve på Orremmen i Fræna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Takk skal du ha for all informasjonen. Jeg kan sende deg det jeg har om etterkommere av Carl Edvard og Karen Marie. Hvis du sender en mail til jo dot art alfakrøll online dot no, så kan jeg sende deg det jeg har. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.