Gå til innhold
Arkivverket

[#66509] Hvor ble Christen Mathisen født og døpt?


Gjest Kristine Tangen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristine Tangen

Så mange velvillige og flinke sjeler her hjalp meg da jeg etterlyste Per Utberg Kveseth for få dager siden. I samme forbindelse prøver en ny etterlysning:Hvor og når ble oven nevnte døpt?Her er vielsen mellom ham og Olivia Olsdatter: Lenke (Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 9 (1862-1877), Ekteviede 1863, side 191)Da ett av barna deres ble døpt, sto faren oppført som født i Hof. Mens ifølge FT 1865 (DA) er Kristen Mathies. (selveier og snekker, Kvesetmoen) 26 år og fra Fredrikshald.FT 1900 står det å lese at Chresten Mathiesen (Kvesetmoen) er født i 1836, Tistedalen Sm.(Faren hans het visst Mathis Syversen.)Og jeg finner ikke ut av når og hvor han ble døpt... Det er veldig viktig for meg, dette - spesielt for å finne ut av om karen hadde tidligere tilknytning til Kveseth eller ei. Håper inderlig at noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Konfirmasjonen til Christen Mathisen i Østfold fylke, Berg, Ministerialbok nr. I 4 (1843-1860), Konfirmerte 1852, side 195. Permanent sidelenke: LenkeK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, det stemmer nok :-) Her fant jeg innflyttingen også [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=If01001812&gardpostnr=2933&personpostnr=2933&merk=2933#ovre>LenkeHer er kirkeboksiden Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 6 (1845-1856), Inn- og utflyttede 1848, side 461. Permanent sidelenke: Lenke Jeg synes det ser ut som om han kan ha kommet med to søstre (Mathiasdøtre)? Men hvem reiste de sammen med? 'Barn' står det at de var. Christen var jo bare 12 år gammel...? Søsteren Martine 9 år var også født i Sverige, mens den yngste av dem, Severine 4 år, er født i Kragerø 1844 i følge kirkeboken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jada, her er Severine døpt i 1844 Telemark fylke, Sannidal, Ministerialbok nr. 6 (1831-1847), Fødte og døpte kvinner 1844, side 273. Permanent sidelenke: Lenke !Foreldrene er 'Omstreifende Skorstensfeier Mathias Sivertsen fra Bergs Prestegjeld ved Fredrikshald og Karen Soppie Pedersdatter'.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Øverst på denne siden (venstre) i Østfold fylke, Berg, Ministerialbok nr. I 1 (1770-1814), Fødte og døpte 1798, side 158-159. Permanent sidelenke: Lenke blir Mathias Syversen døpt, som sønn av Syver Amundsen og Anne Mathiesdatter fra Tistedalen (det står noe om Sverrig der også?). Jeg vil tro det er far til Christen Mathiesen. En giftermålsinnførsel kan eventuelt bekrefte det (Mathias/Karen Sophie).Det er samme person som i 1801-tellingen som jeg ga lenke til i (2) - mer flaks enn noe annet vil jeg si :-)K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Mer flaks enn noe annet, ja - og du er mer enn snill, som har hjulpet til så mye med dette, Kristinn... Mange 1000 TAKK til deg! Dette er jo helt utrolig.Her er det én eller annen dypere forbindelse med Sverige. Og ja, det var sannelig en omreisende fyr, dette her ;)Nå håper jeg å finne vielsen deres innført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei,Jeg tror det er samme skorsteinsfeier Mathias Sivertsen fra Bergs som er å finne i passprotokollen for Gudbrandsdalen. Det er jo litt morsomt, i passet er utseende beskrevet:o)LenkeHilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Jeg gir meg ende over!*lol*Skulle ikke forundre meg om det var samme karen. Så han 'feide' oppover Gudbrandsdalen? Skal se han etterlot seg 'spor' der også ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Kristine,Jeg tror reisepasset viser at han har vært på reise gjennom Gudbrandsdalen, men er ikke helt sikker. Passet er skrevet ut i Larvik og Sandefjord politikammer 1838, så en skulle tru reisen startet der.Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.