Gå til innhold
Arkivverket

[#66517] Ole Nilsen 1831 og Ingeboeg Olsdatter 1837 Kristiansand


Gjest Birgith Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Birgith Andreassen

Dette paret fikk i 1863 sønnen Nils,døpt 21-6.Kristiansand. I folketelling av 1865 har de framdeles bare et barn. I 1872 er Ole enkemann og gifter seg igjen med pige Magnild Sveinufsdatter 30 år. Som forlovere er nevnt Nils Olsen og Christian Olsen. Det kan vel umulig være Oles barn som opptrer i en slik rolle..... Det nye ekteparet fikk i 1873 sønnen Sveinulf. Jeg prøver å finne ut når Oles første kone døde, hvor mange barn de fikk og hvor mange barn Ole fikk med kone nummer 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Barnet Sveiuf ble døpt i Bjelland, Vest Agder og han døde trolig som baby.25-5-1874 får de sønnen Sigmund, også døpt i Bjelland. Jeg finner ikke familien på 1875-telling og jeg lurer framdeles på hvor mange barn Ole fikk og når første hustru døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Ja,-det kan det nok om du er på den kirkeboka hvor de andre ble funnet.Tusen takk så langt.Det er merkelig at jeg ikke finner igjen noen på senere folketellinger... Tar i mot mer hjelp med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Jeg lurer på om dette siste barnet er min Oles datter. Det står at barnet er født i ekteskap og moren nevnes som hustru. Den Ole jeg snakker om gifta seg på nytt først i 1872. Merkelig dog at et ektepar i samme trakter skal ha samme navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Er det samme Ole Nilsen? Ved vielsen i 1872 blir faren kalt Nils Fidjestøl [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=874&idx_id=874&uid=ny&idx_side=-80>Lenke og ved vielsen i 1858 blir faren kalt Nils Christensen LenkeNils, f 27. sep 1858 LenkeAnne Gavine, f 3/10 1860 LenkeEr det ikkje ei datter Ingeborg Otilie som blir døpt 26 sept 1872?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Det er nok to par med samme navn. Min Nils ble født 8-6- 1863 og han døde i USA i 1908. Hans far var den Ole som ble født i 1831 i Bjelland prestegj.Ved folketelling 1865 bor familien i Kristiansand, Øvre 35de qartal, gatenr.380c. Hustruen dør et sted mellom 1865 og 1872, da mannen gifter seg på nytt. Baby Ingeborg Otilie kan ikke være hans da denne har en Ingeborg som mor og fadder. Min Ingeborg er jo død på det tidspunkt i 1872. Jeg aner ikke om mine to, Ingeborg og Ole fikk flere barn enn Hans. Det er det jeg så gjerne skulle vite, for det er etterslekt etter Hans sine søsken som er selve målet her. Jeg finner halvsøsken fra farens nye ekteskap, men finner ingen av disse barna konfirmert. Vokste de opp? dette er kjempevanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Enkemann Ole Nilsen (42) som gifter seg i 1872 er fra Grindeland i Finsland, og er på Grindeland i FT-1865 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f61024&gardpostnr=145&personpostnr=837&merk=837#ovre>Lenke Han var gift med Siri Torstensdtr i 1865. Han blei født 26. sept 1829 på Fidjestøl i Øyslebø LenkeOle Nilsen (29), sønn av Nils Christensen Eftestad, gifta seg i Kristiansand 5. mars 1858 med Ingeborg Olsdatter (21), datter av Ole Andersen Føreland Lenke I 1875 lever begge to og sønnen Nils Lenke Dei har hatt mange barn som antagelig døde som små: Nils (27/9 1858-21/10 1859) Lenke Anne Gurine, f. 3/11 1860 Lenke Nils (1863-1908) Oliane Gurine 31/11 1869 Lenke Ingeborg Otilie 26/9 1872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Dette var saker! Disse opplysningene fikk sannelig rydda opp i mange misforståelser. Tusen takk!!! Jeg skal nå prøve å finne ut om noen av disse ungene vokste opp. Nils havna i Østfold hvor han hadde kone og barn. Han dro til Amerika, og det var meningen familien skulle komme etter. Nils døde i 1908 der borte og hustruen giftet seg på ny i Norge. Hvis noen vet om Nils' søsken vokste opp tar jeg gjerne imot hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.