Gå til innhold
Arkivverket

[#66521] Tyding av kirkebok etc.


Gjest Tordis Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tordis Johnsen

Hallo! Jeg er litt usikker på navnet til faren og noen andre opplysninger i kirkeboken for Vefsn m/Mosjøen i 1862. Det gjelder Anna Jørgine som er født 3. juni 1862. Hennes mor er Maren Andreasdtr. Er litt usikker på hvorfor det står flere navn under. Er det Arnulf Marken som er faren?Maren har tydeligvis et barn fra tidligere som jeg skjønner ble født 4 år tidligere.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2550&idx_id=2550&uid=ny&idx_side=-121>LenkeDa min bestefar ble døpt så står det at Maren Andreasdtr. er født 28.06.1838. Etter kirkebøkene kan jeg ikke få dette til å stemme. LenkeJeg finner henne døpt 02.02.1834.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Anna Jørgines foreldre: Pigen Maren Andreasdatter Inde?Marken og Dreng Johannes Arentsen Marken.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Om foreldrene til Anna Jørgine står det bokstavrett som følger:Pigen Maren Andreasdt. Indr.Marken og Dreng Johannes Arentsen Marken.Den Maren Andreasdatter du har funnet døpt, er det samme Maren som gifter seg med Karsten Jørgen Olsen i 1871, og som vi i 1900 finner på Neverskaft i Tjøtta. Da hun giftet seg, oppgis 28.06.1838 som fødselsdato, men det kan på ingen måte stemme. I vielsen oppgis Andreas Jørgensen som hennes far, og det stemmer med dåpen i 1834. Jeg finner ingen andre Maren Andreasdatter døpt i Vefsn i tidsrommet 1830-42.Som det fremgår av dåpen til Anna Jørgine, hadde Maren Andreasdatter et barn fra før med Erik Persen. Dersom man skal vurdere holdbarheten i slektforbindelsene, er det interessant å se på folketellingen i 1875: Lenke Her finner vi Maren Andreasdatters mor Anne Elisabeth Nilsdatter sammen Marens to døtre Elen og Anna.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Johnsen

Tusen takk for hjelpen!Det er noe frustrerende når det er feil i kirkebøkene også. Men det er nok riktig Maren jeg har her til Anna i forhold til min slekt. For moren sitt navn Anna Lisabeth stemmer også.Mvh. Tordis Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.