Gå til innhold
Arkivverket

[#66524] Siri Johnsdatter, Kristiansand - 1820


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Siri Johnsdatter døde på barselseng 4. feb. 1820 i Kristiansand, 40 år gammel.Hun var gift med Tmd Christen Jonsen, døpt 16. aug. 1772 i Fiellestad, Øvrebø, Vest-Agder.I Kristiansand ble følgende av deres barn døpt: Kirsten Thomine, 24/1-1814Johannes, 9/2-1817Niels Andreas, 2/2-1820.Dessuten døde Marthe Christine 4/3-1836, 25 år gammel i Kristiansand, datter av Christen Fjellstad. Hun ble ikke døpt i Kristiansand.Jeg har søkt etter Siri og vielse i Øvrebø, men finner ikke noe der.Takker for hjelp og tips i saken.Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Skal sjekke bygdeboken for Øvrebø for deg Arne Kjetil,å prøve om jeg kan finne henne i området kring byen. Om du vil kan du ligge opplysningene dine in på min e-post adr: torl-o@online.noMvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Den siste lenken din Harald må da være feil, for den går til 1783-84. Men innførselen i KB 16 juni 1803, var ikke mye å bli klok på, kvinnens navn nevnes ikke.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Eg prøver om igjen med lenke til vielsen 16. juni 1803 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9564&idx_id=9564&uid=ny&idx_side=-88>Lenke Det er litt rart at bare brudgommen er nevnt. Men tidspunktet passer perfekt, så det er nok rett person.Ei Maren Johnsdtr er fadder for noen av barna. Ho er nok søster til Christen eller Siri. Maren gifta seg 9. april 1811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Ein John Johnsen er også fadder for barna. Det er nok ein bror til Christen. John Johnsen Fjellestad (1785-1862) gifta seg 1812 med Edel Tobine Tellefsdtr (1791-1857) fra Årnes i Lyngdal. Dei er nevnt på side 501-502 i Lyngdal II bygdebok. I 1820 flytta dei fra Kristiansand til Lyngdal.Siri er gudmor ved barnedåp 15. okt 1815 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Tusen takk Torleif og Harald for at dere fant alt dette.Jeg blir nesten bekymret over meg selv som ikke har funnet dette selv. :)Siri Johnsdatters forfedre gjenstår å finne.Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Arne Kjetil. Jeg går ut fra at du har hørt eventyret om 'Askeladden og hans gode medhjelpere.' Her er løsningen, fra en av mine gode medhjelpere.Siri Jonsdatter er døpt i Holum 5/11 1781, med foreldre Jon Hansen Greipesland og Asgjerd Bentsdatter Valand, hun hadde også en tvillingbror Hans.Da er Siri funnet, trenger du mere hjelp med å nøste, får du gi meg beskjed på e-post.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Ja - takk. Hvis jeg ikke husker feil fikk denne familien et tvillingpar til med samme navn og som også døde som småbarn.Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja Harald, her finnes ei annet råd, en å bøye seg i støvet, og erkjenne at en var for rask på avtrekkeren. Og håpe på bedre lykke neste gang.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Har gått igjennom F.T. av 1801, med alle kombinasjoner av Jons og Johns og Siri, det nærmeste jeg kommer dette navnet på rundt 20 år, er en kvinne ved Stavangerkanten. Vell, jeg har jo funnet slike tilfeller før, men det er å bevise det da.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja Harald, har også sett denne jenta, men med første øyekast fant jeg henne for ung, omtrent som den Siri på 26 her i byen.Men så har jo du da funnet en mulig fadder. Jeg skal prøve i morgen å gjenomgå registrerte dødsfall i landet sine tidskrifter på SAK, men så er det jo hvilket etternavn Siri bruker i byen, far sitt eller mannen? Det hadde vell vært greit å funne hennes dødsfall, i et håp om å se om presten hadde notert hennes fødested ?Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Kan det være en ide å sjekke skiftekartoteket på SAK Harald?Etter hennes eventuelle foreldre.Men hører dette til selve Mandal? Skal innom SAK på mandag.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Hille i Halse 28/4 - 1700 Mandal Skifteprotokoll nr. 4 fol. 441Erik Hågensen † Åslu Salvesdtr. folloug1. Karen Ingelsdtr. †Barn:Hågen Tone gm Rasmus Kari 17 årGuri gm Ådne Bjørnsson StorakerOslou har vært gift før og har sønnen Simen Eriksen FrøslandGods: i Hille 8 eng. i Ormestad 2 eng = 10 eng.Løsøre til deling 169-2-8Det er mulig at denne Ådne (ARne) B. S. er identisk med Aadne 8 år på Imen i 1666 (post 5010)SToraker er behandlet i Agder DOmsbok 1636.Det er mulig at jeg har liggende andre opplysninger, men så vidt jeg husker ikke avfotograferte skifter fra St.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Harald, har du ei e-postadresse? så skal du få noe å studere på, har fått det av en god medhjelper, men jeg vil ikke ligge det inn på DA før det er sikkert. Skal sjekke noen skifter i morgen eller fredag.Torleif Odlandtorl-o@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Harald:Jeg leser det som Senstu, men er ikke sikker. Navnet til mora er vel Randi Olsdatter - usikker på denne også.Rannej Olsdatter paa Senstu begraves 2 Apr 1788 gift 40 aar iflg. Halse kb 1748-1803Torleif:Det høres spennende ut.Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Arne Kjetil.Ja her er en del baller i luften som må hankes ned. Der finnes ennå gode hjelpere.Jeg tror at den Siri som jeg langserte med brask og bram, kan inntil videre ligges på hyllen. Skiftet etter eventuelle foreldre viser at hun ikke er nevnt. Der fantes en Siri Jonsdatter ved FT i Christiansand i 1801, hun tror jeg er den som er oppført i kirkeboken for Kristiansand død 23-10 1834-70 år.Den som kan regne vil fort se at der mangler 10 år, så jeg er ikke sikker på denne kvinnen, hun står oppført som fattiglem og pige. Holder på å studere mere grundig KB for Kristiansand, årsaken til at jeg hiver meg inn i denne debatten, er noen manglene aner fra Fjellestad til min kone sin slekt. For se om Harald kan hoste opp noe frisk borte i sitt distrikt.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Eg trur Maren Johnsdtr er ei søster til Siri. Maren gifter seg andre gang 9/5 1817 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9564&idx_id=9564&uid=ny&idx_side=-120>Lenke Ho får ein sønn Christian Martinus 19 feb 1826 Lenke Den eldste sønnen til Siri, John Christensen Fjellestad, er vitne ved dåpen. Christian Martinius Christophersen er skipperborger i FT-1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Skal ta en tur på SAK på mandag, og bla igjenom dødsfall i 'Norske tidskrifter' for aktuelle periode, og kan en der finne hennes død, er det lettere å ta KB etterpå.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.