Gå til innhold
Arkivverket

[#66534] Tienestedreng hos Kjøbmand Førre i Skien


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Jeg forsøker å spore opp Gullich Michelsen, 12 år gammel.har lett i kirkebøker og tellinger og kun funnet dette:Trol. 28 feb 1813 uk. Gullik Mikkelssen fra Solum og p. Karen Thomasdatter. Caut.: Isack Jacobsen, Gunder Thomesen Gjerpen kirkebok 1796-1814noen som vet hvilken gård eller sted i solum, kanskje også foreldre han hadde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Denne gutten er neppe fra Solum, selv om det ser ut til at han har bodd der ved giftermålet i 1813. Han bor ikke i Solum i 1801, og han ser ikke ut til å være konfirmert der. Nå kikket jeg akkurat gjennom konfirmanter i Gjerpen 1795-1814, og finner ham heller ikke der.Hvis jeg skal gi et råtips på bostedet da han gifter seg, så er det vel helst på Gjemsø som allerede på den tida må oppfattes som en forstad til Skien. Det skulle ikke forundre meg om du finner ham døpt og konfirmert i Skien. Folketellinga for Skien 1801 er visstnok noe ufullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Tusen takk Leif, jeg har lett igjennom i hele går og det er nok riktig at han ikke er Solumsgutt. Da er det bare å lete videre i dag! Hilsen Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mickel Tutvedt fikk mange barn i Hedrum, og det er vel ikke så lang avstand til Hedrumbygda?LenkeSkal se om jeg finner flere opplysninger om denne familien.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre er ikke den Gullik Mikkelsen fra Hedrum som jeg fant rette gutten.Kom på at jeg har han registrert som Gullik Mikkelsen, sønn av Mikkel Larsen og Gjertrud Gunvaldsdatter.Denne karen døde i 1793, så da kan han elimineres.Får nok lete i andre kilder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Jeg fulgte tipset til Leif og søkte på Michel og Gjemsø og da kom jeg inn på Solumslekt på dette: Michel Gullichsen Follestad (ID-nr. 4887, sist redigert 20. oktober 2008. Utskrift av 26. januar 2009.)Far:[ikke registrert] Mor:[ikke registrert]Hendelser Født ca. 17551Gift 1780 i Skien med Jøran Iversdatter2Folketelling 1801 på Gjemsø kloster, Solum: Her er den 46 år gamle Michel Gullichsen ført som «Inderste og Saugdreng» hos Gunder Olsen, i første ekteskap med Joran Iversdatter.1Noter Folketellingen av 1801 i transkripsjon på Digitalarkivet. 0818 Solum, Gjemsø kloster. Husstand nr. 44: Innerst og sagdreng Michel Gullichsen. Kirkebok for 0806 Skien i transkripsjon av Gard Strøm. Vielser 1776-1780. Trol. 22/8-1780. Cop. October 1780 (dato mangler). Michel Gunlechsøn og Pigen Jøran Iversd. Cav: Frands Rusk (sign.), Lydder Gunvaldsen (sign.). Familie Ektefelle: Jøran IversdatterFødt ca. 1750Død 1801 i SolumBarn: Anders Michelsen FollestadFødt 1781 på Follestad u/Gjemsø kloster, SolumBarn: Anne Kirstine MichelsdatterFødt 1784 på Follestad u/Gjemsø kloster, SolumBarn: Iver MichelsenFødt 1791 på Klostergrunn, SolumDød 1801 på Klosterhaugene, SolumMor ikke identifisert:Barn: Michel MichelsenFødt 1776 på Gjemsø kloster, SolumHan er ikke nevnt her, men farens navn er veldig interessant. Så nå er det bare å lete..! Synd med Hedrum men det er nok ikke riktig nei. klem Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg er ganske sikker på at du har funnet fram til rett familie. Follestad er litt spesielt, for det ligger på østsida av elva, kloss opptil Skien sentrum, men hørte på denne tida altså inn under Gjemsø kloster. Nå har jeg kikket gjennom døpte i Gjerpen i det aktuelle tidrommet uten å finne ham. Så da tyder vel alt på at gutten er døpt i Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Igjen tusen takk, her er det bare å lete videre. Jeg må jo ha bevis før jeg kan bygge videre på familien. hvordan er det, er dere interessert i at jeg sender inn ætte-tillegg der jeg ser jeg har link til Solum? Er allerede i kontakt med Gard vedr. fotografier fra attenhundretallet som han har fått av meg samt at han er innmeldt på siden min og kan se selv. jeg har sterke telemarksrøtter i solum, gjerpen, holla, seljord og kviteseid. i så fall, send epost til k-bril@online.no og gi meg intruks på hvordan du vil ha det. ser at jeg har mange i solum slekt databasen som aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Jeg fant denne karen døpt i 1787, alder i folktellingen er noe yngre men det kan jo være feil. Hva tenker dere? Hittil har jeg ikke funnet noen gullich til familien på Follestad. Far her er Mikel Gunnersøn, se dåp nr 34, 9. september.

bilete6353.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Ja, dette er riktig. Jeg ser jo at det står i transkripsjon av Gard Strøm. Vielser 1776-1780. Trol. 22/8-1780. Cop. October 1780 (dato mangler). Michel Gunlechsøn og Pigen Jøran Iversd. Cav: Frands Rusk (sign.), Lydder Gunvaldsen (sign.). Familie Ektefelle: Jøran Iversdatter og da er navnet til far helt korrekt. Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Vassbonn ligger langt sør i Kilebygda, på grensa mot Bamble. Gården kalles Wasbond i 1801: (Lenke)Hvis du går inn på slektsdatabasen på Solumslekt og skriver 'Vassbonn' i etternavnsfeltet, får du opp de aller fleste jeg har registrert med tilknytning til gården.Jeg aner ikke hvem denne Michel Gullichsen er som dør på Vassbonn i 1809, og jeg tviler sterkt på noen forbindelse mellom ham og familien på Follestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det kan jo faktisk være samme mannen, her kan det godt hende at presten Immanuel Schwach har rotet med stedsnavnet, hvis du ser på begravelsen til kona '03.10.1801: Jøran Iversdatter Kulle-bunden 50 aar.'Det var en plass under Gjemsø som ble kalt Kollebonn, de drev vel og svidde kull her i gamle tider. Det er nok ikke så stor forskjell på Kollebonn og Vassbonn i hodet på en prest. Slike bommerter har jeg sett mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Supert Leif, hva du kan! Da får jeg lete på Kollebonn og se om jeg finner noen der. Iversdatter har oppført far som Iver Tambur så hun er også en nøtt. Igjen, tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.