Gå til innhold
Arkivverket

[#66536] J.M.Tax


Gjest Tore Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Hansen

Jakob Mathias Tax f.rundt 1630 sansynlig i Sachsen,Tyskland. Han giftet seg med Christin Hohendorff og de fikk en sønn, Blostrup i 1659. Noen som kjenner til deres forfedre, eller slekt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Tore Hansen, jeg kan godt fortelle deg hvordan man kan finne ut om slekten Tax bakover i tid, hvis man drar til Sachsen. Er du interessert i å gjøre en slik arkivundersøkelse? Jeg tror flere ville være interessert i hva som kan finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

Ser for meg et omfattende 'Prosjekt', men det hadde kanskje vært en ide å få igang en prosjektgruppe på dette. Det er helt sikkert av STOR interesse for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Selv om de tre Tax-brødrene ble vervet i Sachsen, kan det meget vel være at de var kommet dit fra Bøhmen (Tsjekkia). Mange bergfolk flyktet fra motreformasjonen, og i 1654 utgjorde de mesteparten av befolkningen i den nye bergstaden Johanngeorgenstadt som ble grunnlagt da. Kanskje var Tax-brødrene blant de dyktige, men overflødige bergfolkene som fyrsten gjerne så eksportert til Norge.Ellers blir manuskriptet til en bok om Bergmannsslekten Tax nå ferdigstilt. Utgivelse vil skje før jul hvis alt går på skinner. Den blir en tjukk blekke om tre grener Tax i 8. generasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Stig/8:) Jeg har notert meg brødrene Jacob Mathias Tax (c1625-c1670) og Johan Georg Tax f ca.1630, gruvedirektør på Røros. Hvem var den 3. broren og hva gjorde han ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Den tredje broren var Tobias Tax. Han er bl.a. nevnt i Kvikne bygdesoga I, s. 324 som 'berrigmester Taxis broder', etter en episode der han og stiger Kraus hadde antastet bygdelensmannen. Så han var nok ved kvikneverket på den tiden, han også. Det finnes også noen flere forekomster av ham i kildene. Han etterlot seg også en sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Lesere av mitt innlegg (8) kunne lett tro at bare jeg står bak manuskriptet om Bergmannsslekten Tax. Men med i forfattertrioen er også Harald Horten og Simon Trøan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Hei Stig Jeg har også disse Tax'ene i mitt sletstre og er veldig interessert i boka som kommer. Kan jeg stille meg på lista over interessenter? Ta kontakt med meg når boka kommer på : ancabo krøllalfa online.no Gleder meg allerede. Med vennlig hilsen Ann-Carin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Jeg har også Jacob Mathias Tax som ane, og vil være veldig interessert i boka når den kommer ut. Sett meg opp på lista med ovhaugr krøll online dot no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Takk for interessen Ann-Carin og Ove! Dere er notert. Eventuelle andre interesserte kan heller sende en mail til brukeren stigny som jeg har hos hotmail.com, så slipper Tore å få disse meldingene inn under sitt emne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg stiller spørsmål i innlegg 3 om Tore Hansen er villig til å foreta arkivundersøkelser i Sachsen. For i såfall kunne jeg gi ham en del tips om hvordan han kan gå frem. Men dette spørsmålet fra meg er ikke senere komemntert. Sikkert fordi dele venter på en ny slektsbok der slekten Tax er kartlagt.Da vil jeg i steden spørre Stig (innlegg 8): har forfatterne til den nye slektsboka foretatt arkivundersøkelser i Tyskland eller Tsjekkia ? (Kan dere si litt omkring dette . . . .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

(19) Takker for ditt ønske om å bistå det omfattende arbeidet det ville være. Jeg ser også frem til boken og dens dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Nei, Tore (19), vi har ikke foretatt arkivundersøkelser i Sachsen og Tsjekkia. Det skjønner man vel nesten etter å ha lest mitt første innlegg. Skulle vi ha gjort det også, ville vi neppe ha rukket å få med så mye om slektens virke i Norge, som var vårt hovedmål. Tilstanden i Mellomeuropa etter trettiårskrigen må ha vært kaotisk, og den må ha fått sine følger for hva som overlevde av arkivmateriale. Som det vil komme til å stå i presentasjonen på baksiden, begynner boken ved året 1652. Det er året da adelsmannen Brostrup Gedde til Tommerup kom tilbake fra sin mellomeuropeiske studie- og vervingsreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

ok, jeg forstår: det er ennå ingen som har undersøkt i tyske arkiv etter slekten Tax.Det finnes forøvrig enorme mengder arkivsaker fra årene rett etter trettiårskrigen. Arkivmangel er intet alibi for ikke å undersøke i arkivsakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

For å være litt mer konkret om hva 'Bergmannsslekten Tax' vil inneholde, siteres herved utkastet til baksidepresentasjon, nevnt i innlegg (21):'Historien om slekten Tax eller Taxt begynner i året 1652 med tre brødre som kom fra Sachsen til det unge, norske bergverksmiljøet. Historien om dem og deres etterslekt følges i 8 generasjoner og sees i lys av de ytre begivenhetene i det før-industrielle Norge, der bergverkene var blant de viktigste foretakene, sett med kongemaktens øyne. Kobberverkene på Røros og Kvikne har hatt ledere fra Tax-slekten, og andre virket også ved Kongsberg sølvverk, enten som mellomledere eller vanlige arbeidere. Mange fra slekten var direkte berørt av tidens viktige hendelser, som grensekrigene med Sverige, nedleggelsen av Kongsberg sølvverk i 1805, selvstendighetsarbeidet i 1814, den første dampskipstrafikken, oppbyggingen av fyrvesenet, bildekunsten, turistnæringen, etc. Boken inneholder nesten 4000 navn på slektsmedlemmer og inngiftede. Den gir dessuten mange hittil upubliserte detaljer om driften av kobberverkene på Kvikne og i Fådalen, og noen mannskapslister er også med.'Det siste gjelder bl.a. 1724-manntallet over kvikneverkets arbeidere med fødested, bosted, alder, sivilstand, antall barn, ansiennitet.I tillegg til de 8 generasjonene tas også med de fra 9. generasjon som fremdeles bar slektsnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Ja, vi har med slektninger på kvinnesiden. Anna og hennes etterkommere er med i flere generasjoner. Vi har også funnet at hun hadde 7 søsken, selv om en av dem, Didrich, ikke er helt verifisert. Har du opplysninger om hans fødsel, eller noe som med sikkerhet viser at han var Annas bror, er vi svært interessert. Send gjerne en mail til brukernavnet stigny, som jeg har hos hotmail.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.