Gå til innhold
Arkivverket

[#66538] Hjelp til å finne min bestemors fødsel/dåp. Alstadhaug/Herøy, Nordland


Gjest Anita Holme
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Holme

Jeg har ikke klart å finne kirkeboken med informasjon om dåp og faddere. Hun het Pauline Othelie Kristiansen/datter. Født 16.05.1919. Jeg har funnet konfirmasjonen (kirkebok for Alstadhaug i Alstadhaug) og her står det at hun er døpt den 07.09.1919 i Skålvær og er født på Måsøy i Alstadhaug. Foreldrene het Andreas Kristiansen og Hansine HenriksenJeg har kikket i kirkebøkene fra Alstadhaug, Herøy, Tjøtta/Skålvær, og for sikkerhetsskyld tok jeg en titt i bøkene for Vega, Nesna og Dønna også ;o)Har lett ganske lenge og må nå be om litt hjelp fra dere som er mer vant til å lese kirkebøker enn det jeg er.Det hadde vært utrolig flott om noen hadde klart å hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner heller ikke Pauline Othelie som døpt i Skålvær i 1919, og heller ikke i klokkerboka for Herøy som starter på 1919. En venninne som er her på besøk sa at jeg måtte lete i Herøy. Jeg fant imidlertid en søster av Pauline i Herøy. Det var Hjørdis Eline Marie født 26.01.1910, og døpt 24.04.1910:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=10013&idx_id=10013&uid=ny&idx_side=-40>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette er vel din Andreas Kristiansen ved folketellingen 1900 i Maasø:LenkeNår det gjelder Hansine i 1900 er jeg noe mer usikker, men finner en Hansine Henriksen i Stamnes i 1900. Det er også 3 andre med det navnet som kan være aktuelle, men de er født andre steder. Tror en må finne giftermålet mellom Hansine og Andreas før en kan si noe sikkert her. Har prøvd å lete etter giftermål i Skålvær 1905-1910, og det samme i Herøy uten å finne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Foreldrene til Hjørdis Eline er født 1879/1884.Etter tellinga i 1900 er det ikke så veldig mange å velge mellom. Tror Andreas er denne Andreas Kristiansen Berg født 19.3.79 i Brønnøy, dåp her Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9992&idx_id=9992&uid=ny&idx_side=-23>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet skulle passe bra med denne Hansine fra Vega, født 5.7.1884, dåp her Permanent sidelenke:Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeAndreas er her i Ft 1900 LenkeHansine kan være den som Anne Lise nevner, men også den som i Ft 1900 er på Bremstenen på Vega:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holme

Hei Anne Lise og John Tore, tusen takk for tilbakemelding.Det stemmer at Hansine er i fra Bremstein. Har ikke letet så veldig mye på den generasjonen, ble jo stopp ganske fort når jeg ikke kunne finne min egen bestemors dåp ;o) Informasjon jeg har om dem har jeg fått via min mor og onkel. Pauline hadde 5 søstre og 1 bror. Den Hjørdis du fant er en søster av min bestemor.Nedenfor har jeg listet informasjonen jeg har funnet i kirkebøkene. Nikoline Kristiansen, født 21.05.1907Hjørdis Kristiansen, født 26.01.1910, funnet konfirmasjon,(Kirkebok for Alstadhaug)Astrid Kristiansen, født 19.07.1912, funnet konfirmasjon, (Kirkebok for Alstadhaug)Haldis Kristiansen, født 29.07.1913, funnet konfirmasjon, (Kirkebok for Alstadhaug)Julie Kristiansen, født 22.08.1916, funnet konfirmasjon, (Kirkebok for Alstadhaug)Pauline Kristiansen, født 16.05.1919, funnet konfirmasjon, (Kirkebok for Alstadhaug)Einar Kristiansen, født 01.06.1924Jeg har kun funnet fødsel/dåp til Hjørdis og Einar. Hvor de andre befinner seg, aner jeg ikke.Det er ikke enkelt å ha oversikt over hvilket prestegjeld Øyene til en hvertid tilhørte (det er så mange av dem også ;o). Det kan hende de har flyttet til mellom øyene, men Maasøy/Måsøy er plassen/øya de vokste opp.Hurra! Jeg fant omsider ekteskapet mellom Andreas og Hansine i kirkeboken Stamnes (Sandnes/Sandnessjøen). De giftet seg 22.08.1906. Han er i fra Herøy og hun er i fra Vega (Bremstein). Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei ! Andreas Karl Kristiansen var født i Sandvær, Herøy 8. juni 1879, dpt.: 17. aug. 1879, Herøy kirke. død 4. nov. 1965, gravlagt: 11. nov. 1965, fra Alstahaug kirke. Han var sønn av Christian Elias Paul Jensen, f. 1. mars 1856, Viksås i Vega, dpt.: 20. mars 1856, Vega kirke.( For.: Huusmand Jens Christian Jensen Wixaas og Hustru Johanna Baardsdatter ib.). Har ikke funnet dødsdato på Kristian.og Nikoline Petrina Andreasdatter, f.7. sept. 1861, Sandvær, Herøy. dpt.: 4. mai 1862, Herøy kirke. død: 31. mai 1899, gravlagt: 11. juni 1899, Alstahaug kirkegård. (Foreldre: Andreas Karl Stefansen og Rebekka Nilsdtr., Sandvær). Har mye opplysninger om slekten, da min slekt kommer inn på Nikoline sin side. Min oldefar var halvbror til Rebekka Nilsdatter, Sandvær.Har letet lenge etter Pauline sin dåp, uten å ha funnet den. Det kan jo være en forglemmelse fra klokker/prest, slik at innførselen ikke finnes i klokkerboken ?Mine svigerforeldre har forresten sommerhus på Måsøya (Min svigerfars fødested). Øya ligger midt i mellom Sandvær og Husvær, hurtigbåten går rett forbi der.Skulle du være interesert i flere opplysninger, så kan du sende meg en mail direkte: t-roelva(krøllalfa)frisurf.no Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.