Gå til innhold
Arkivverket

[#66539] Jeg leter også etter gamle bilder fra Eidsvoll og omegn.


Gjest Wenche Örbeck Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Ser at noen fikk hjelp til å finne gamle bilder i Aust Agder, tenkte kanskje noen visste om et arkiv på Eidsvoll også?? Har samlet endel, men jeg önsker fler:-) Takker for all hjelp! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

God morgen, Wenche. Kontakt Eidsvoll Kulturkontor som har et stort lager av bilder, men jeg vet ikke hvordan det er å 'få noe ut' derfra. Du kan jo i første omgang be om å få se gjennom arkivbildene. Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei Wenche, Det er sikkert mange som har egne gamle bilder liggende. Til Eidsvoll kom familien først på 1930 tallet så jeg bare noen familiebilder derfra fra 30 åra og senere. Jeg har også kjøpt et bilde som viser stasjon og Sundbrua ca 1875.Det jeg mener er at om du angir vad slags motiv du er ute etter og vad du mener med gamle bilder, kanskje du kan få hjelp her på forumet. Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kjære Wenche!Jeg har en del gamle postkort fra Minne Bro og fra en Berg`s landhandleri på Morskogen, dessuten bilde av Minne stasjon .Kortene er fra ca 1910. Det artige er at disse kortene er sendt fra Gustine Ørbeck til min farfar og til en av mine onkler.( Om du vil kan jeg gjerne scanne og sende deg privat)Da kan du også få med teksten på baksiden av kortene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Kristian Schouverøe

Eidsvold Blad (eub.no) har lagt ut 43 gamle bilder fra Sundet-altså senteret i Eidsvoll kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Eidsvoll Ullensaker (blad) har også lagt ut 16 fotografier fra WWII-tiden i Eidsvoll. Dessuten vil du finne bilder av noen gårder om du går inn på Digitalarkivets folketelling 1900. Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei på dere! Tusen takk til dere alle. Jeg tar med glede imot bilder privat Gunn! Niels, jeg syntes dette hörtes spennende ut. Om du har noen bilder du også vil sende meg, er min adresse: wenche_kristiansen@telia.com Jeg hadde jo håpet på noe fra Morskogen, Ulvin, Örbekk og omegn også da! Skal gå inn på eub.no Ole, skal bli spennende å se hva det er der av bilder. Gleder meg til å lese boka som broder Neri Ljödal skal legge ut i sommer Ola!Tusen takk enn en gang for all hjelp. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Wenche.Jeg har det litt travelt de nærmeste dagene, men jeg skal prøve med scanning så snart jeg kan.Har din e-mail adresse fra før.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Tenk så artig at du har tatt vare på disse kortene Gunn, tusen takk.Ole Kristian, kjempeartig med bildene som du anbefalte på eub.no Men bildene som du Ola skrev om fra WWII, de fant jeg ikke. Må titte en gang til...! Takk igjen til dere alle. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Tusen takk Ola, nå fant jeg dem, de var lengre ned på siden. Förste gang jeg ser disse bildene av Eidsvoll fra krigens dager, ush....! Veldig glad for hjelpen. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei Wenche,Dette er det som henger på veggen her hjemme. Det er godt innramma så det er vanskelig å skanne. Det er avfotografert i dårlig lys i all hast. Det ligner mye på nr 10 på det som ligger på EUB, men jeg tror mitt er noen år eldre. Vill du ha det med bedre oppløsning og kvalitet kan du kontakte meg på fornavn@etternavn.seMvhNiels

bilete6358.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Interessant med disse gamle bildene fra Sundet - min barndoms- og ungdoms Purkerud. Jeg håper noen vil legge inn flere bilder - særlig er jeg for min del interessert i bilder fra krigens dager. Takk, Wenche, for initiativet! Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

OlaMin bestefar drev Graava mellom Bårlidalen og Finstad. Gården ble okkupert under krigen på grunn av vakthold ved en jernbanebro, men jeg mener at min gamle tante hadde noen gamle bilder fra krigens dager både fra 'Purkerud' og omegn. Dette skal jeg sjekke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Måtte bare legge til dette bilde som er utgangspunktet for min slektsforskning, om min familie på farsiden, Örbäk. Ola har jo skrevet Örbäk-boka, og blandt mange andre bilder lagt inn dette bilde her i digitalarkivet for 1900.Gard: Ørbæk Fotograf: Ola Ljødal, 1982 Lagt inn av: Ola Ljødal, MoelvNord-i-Stua gnr.191, br.nr.1 av Ørbæk. Antagelig det først oppdyrkede bruket på Ørbæk. Uthusene er meget gamle.Mvh Wenche

bilete6363.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Fant også noen bilder fra Eidsvoll her: http://www.nb.no/ bare slå inn Eidsvoll i ruten så kommer det mange fine bilder. Da jeg skrev inn Morskogen, Mjösen, så jeg fant enda fler. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Veldig artige bilder. Jeg har bilder fra Ørbæk fra 1932 og 1937. kan scanne og sende det jeg har til deg privat. Har hatt litt trøbbel med e-mailen i det siste så om du skriver til meg, kan du prøve denne adressen gohug@live.noMvh. Gunn

bilete6365.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Gunn, dette bildet har jeg ikke sett før; det er Opstuen Ørbæk, hvor mine oldeforeldre, Anders og Magnhild bodde. Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Lars Ove: Det ville være topp for min bror som skriver bok om krigsårene i Eidsvoll, om du fant noen bilder han kunne bruke - og som jeg også er interessert i å se. Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen Ola!Jeg har sendt over en del bilder til Wenche privat nå, og flere skal hun få senere.Er redd at din e-mail adresse forsvant da min forrige datamaskin sa takk for seg.Får jeg din adresse, så kan jeg godt sende deg kopier av bilder jeg har . En god del er sendt fra Gustine og Ole Ørbøk til mine onkler og min farfar.Det er mulig Wenche kan vidresende det hun får?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.