Gå til innhold
Arkivverket

[#66544] Rasmus Nielsen, Meløy - fødselsdata, og når døde han?


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Rasmus Nielsen skal ifølge Innrulleringsmantall for Meløy 1769 være 52 år, dvs. født 1717. Kirkebøkene for Meløy (Rødøy) går kun tilbake til 1739; - vil det være mulig å finne hans opphav i noen andre tilgjengelige kilder?Skifte for Rasmus ble holdt i 1792, ref. Skifter for Rødøy/Meløy/Lurøy/Træna 1790-1810. Jeg har lett etter hans dødsfall i kirkeboken rundt 1792, men klarer ikke finne ham innført 1790-1792. Kan et skifte være avholdt enda flere år etter dødsfallet, eller er det meg som har oversett innførselen i kirkeboken?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Rasmus Nielsen, Nedre Mosvold, er jordsatt 1792 (2. søndag etter påske?) 73 år gml. Hvem hans foreldre er, har jeg ingen formening om, men hans far er vel blant Niels´er nevnt i manntallet for Meløy 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk for hjelp m/Rasmus sin begravelse; - den hadde jeg helt klart oversett i første omgang.Men Rasmus sitt opphav er en større utfordring! Ifølge Innrulleringsmantall 1769 er han født ca. 1717. Iflg. jordfestelsen 1792 døde han 73 år gml., dvs. f. ca. 1719. I Manntallet for Rødøy/Meløy 1701 er det 60 personer på søk med kun fornavn børjer på 'Ni' (Nils/evt. Niels). Selvsagt er en god del av disse uaktuelle pga. alder, men er det noen mulighet for å finne Rasmus sitt opphav via de som har plausibel alder i denne kilden?Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

I følgje innrulleringsmanntalet 1755 var Rasmus født på Skjellvik i Gildeskål. Dei tidlegare kjeldene tilseier at Rasmus ikkje var så gamal som 73 år då han døydde. Han var vel heller født ein gong i fyrste halvdelen av 1720-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar sjekket Gildeskål filen fra A. Støver og Salten skifter (fra 1713 til 1842) på data og det finnes ikke noen Rasmus Nilsen nevnt i dem som kan være aktuell. De som er nevnt er fra Skjerstad og nordover.Dessverre begynner ikke kirkeboken før etter 1770 på en ordentlig måte. Det er heller ingen Nils på den gården før i 1784 i Støvers papirer.Dette betyr ikke at Rasmus ikke er derfra men at det desverre er få papirer som kan bekrefte det i Salten.Skifter og justisprotokoll begynner i 1712/13 i Salten. Hvis du har flaks kan det være skifter på Helgeland som dekker denne gården, siden en god del av Gildeskål faktisk var under Helgeland rent juridisk.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk for innspill både Olav Helge og Steinar.Jeg har alle skiftene for Helgeland, og Rasmus Nielsen (som var gift hele 3 ganger) er i Meløy oppført som enten arving eller inngiftet med sine koner hele 5 ganger i skiftene mellom 1686-1780. Men han finnes ikke i Rødøy, Lurøy eller Træna, og kan derfor godt være født annetsteds enn Helgeland.Jeg finner ingen gård Skjellvik i samme skifter, (ei heller på nåværende kart over Gildeskål), så jeg må vel bare la Rasmus og hans opphav i bero.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Om vi seier at opplysninga i innrulleringsmanntalet 1755 er rett, kom altså Rasmus frå Gildeskål. Skjellvik høyrer ikkje til den delen av gamle Meløy som til tider, i ulike administrative inndelingar, overlappa med delar av gamle Gildeskål. Dei skifta som finst for den aktuelle delen av Gildeskål, finst i Skifter i Salten som Steinar viser til i førre innlegget. No finst det i alle høve to kjelder som kan bidra med spor etter eit mogleg opphav til Ramsus: manntalet 1701 og skattemanntala for tidleg 1700-tal for Gildeskål. Eg sit svært langt unna Noreg for tida og har ikkje tilgang til desse kjeldene.Ein ting til: Rasmus Nilsen er eit sjeldant namn i det aktuelle området tidleg på 1700-talet, ser det ut til. Han var son av ein Nils - og det er ikkje umogleg at faren heitte Nils Rasmussen, dvs. at Ramus var oppkalla etter farfaren. Ein person med dette namnet finst hos Støver, registrert som bonde på Storvik i 1680. Kjelda står det ikkje noko om. Finst denne personen i manntalet 1701? Finst det fleire Nils Rasmussen i aktuell alder i 1701 i Gildeskål? Sjølv om det finst berre ein, treng sjølvsagt ikkje dette vera far til Rasmus Nilsen. Det trengst meir informasjon for å sannsynleggjera det.Dessutan kan det vera at sjølv om Rasmus Nilsen er født på Skjellvik, treng ikkje faren ha vore skattytar der på den tida Rasmus vert født. Faren kan eventuelt ha vore innflyttar til Gildeskål rundt den tida Rasmus vert født. Faren kan ha vore innerst og ha flytt mellom gardane - i det heile kan det liggja ein god del arbeid i det å skulle prøve identifisere nokon av foreldra til Ramsus Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk igjen for flere nyttige opplysninger Olav Helge. Men som du nevner er det nok mye arbeid, og litt av et puslespill å finne Rasmus Nielsens opphav.Dessverre finner jeg for Gildeskål hverken Manntallet for 1701 eller Skattemanntallet for tidlig 1700-tall som utlagte dvs. tilgjengelige databaser, så jeg får ikke sjekket om Niels Rasmussen finnes i disse.Hos Støver fant jeg imidlertid den Niels Rasmussen som var bonde på Storvik i 1680, men han står oppført uten familie, og kildene er jo ikke oppgitt hos Støver. Alder er heller ikke oppgitt, og denne Niels er derfor litt i ”gråsonen”, særlig dersom Rasmus Nielsen er født etter 1717.Jeg fant i samme kilde også en Willas Rasmussen, f. 1605 og husmann på Storvik, med 2 oppførte sønner, - Niels Willassen, Storvik, f. 1653 (kanskje for gammel til å være Rasmus Nielsens far?), og Rasmus Willassen, Storvik, f. 1655. I denne familien finnes iallfall både navnet Niels og Rasmus.Har også sjekket tilgjengelig database ”Manntall 1663-66 for Helgeland og Salten”, og fant i Gildeskål 1666(?) på Grimstad en husmann ”Niels Rasmussen (haffer sønner), 60 år”. Under denne innførselen står det ”Husmend Niells 12 år” og ”Husmend Rasmus 10 år”. Begge disse sannsynligvis sønnene vil ha etternavn Nielsen, men sønnen Rasmus, f. ca. 1656, kan ha hatt en sønn kalt Niels Rasmussen.Her er mulighetene mange, og til overmål fant jeg i ”Mantall 1663-66 for Helgeland og Salten” for Gildeskål hele 24 personer med navnet Niels,og ialt 10 personer kalt Rasmus; - farsnavn ikke oppgitt, kun gårdsnavn, men en av Niels’ene, da 42 år, er bosatt på Skollsvik Ytre, - var det muligens det samme som Skjellvik på den tiden?Jeg må visst avvente flere tilgjengelige kilder (spesielt manntallene du nevner) for å komme videre med Rasmus Nielsens opphav, - så langt er det altfor mange løse tråder!Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

No er eg heime att og har tilgang på manntalet 1701 for Gildeskål. Det finst ingen Rasmus der, ingen Nils Rasmussen, men mange Nils. Den kjelda hjelpte oss altså ikkje i denne fasen. Elles er Skålsvik ikkje det same som Skjellvik og Storvik er ein av dei gardane som i kjeldene finst vekselvis i Gildeskål og Meløy. Til dømes finn du Storvik registrert i Meløy i manntalet 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Skjellvik ligger på østsiden av Sandhornøya, litt sør for brua som i dag binder øya med fastlandet. I manntallet 1663-66 kalles gården ”Skelluig” og der er én oppsitter, Peder med sønnene Oluf, Aren og Peder. Senere ut på 1700-tallet skal det ha vært tre oppsittere der. En Kristoffer Eriksen som døde der i 1779 skal ha vært av sameslekt. I 1801 er gården kalt ”Sulvigen”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk til både Olav Helge og Leif for verdifulle opplysninger å ta med seg videre rundt Rasmus Nielsen og hans opphav; - de er viktige å ha i mente dersom nye kilder skulle belyse hans slekt bakover.Jeg har forsøkt spore opp Rasmus sitt opphav i ulike kilder også via evt. oppkalling av barn, og Rasmus hadde ifølge skifter iallfall 5 sønner: med 1. kone Karen Johansdtr.: Fredrich f. 1745; med 2. kone Kirsten Olsdatter: Anders f. ca. 1755, Niels f. ca. 1760, Ole f. ca. 1762; og med 3. kone Lisbeth Olsdatter: Willum f. ca. 1774 (min ane, men muligens innført i KB døpt 1775 som Rasmus). Av disses navn er Fredrich og spesielt Willum mer sjeldent brukt enn øvrige, men ulike søk via disse navn gir meg heller ingen ledetråd å gå videre med.Det ser ikke ut til at jeg kommer videre med Rasmus' opphav umiddelbart, men igjen tusen takk for all drahjelp jeg har fått av dere begge.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.