Gå til innhold
Arkivverket

[#66547] Leiermål


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Undrar om ni vet ang oäkta barn som føddes 1803. I dopboken står det leiermål, betyder det att det blev rättssak av det hela? Fick 'syndarna' betala bøter eller skämmas i kyrkan eller något?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Hvordan det var i 1803, vet jeg ikke, men ca. 100 år før var det i hvert fall hårda bud. Fra 'Skifteregister for Holla, Nedre Telemark' v/ A.J. Gjermundsen sakser jeg følgende: (1712) Halvor Østensen skal bøte til Kongen for 'begaaet Lejermaal med Else Arrisdatter'. Anm.: 'Else Arrisdatter har begaaet Lejermaal tre Gange, skal bøde til Kongen 6 Bog 13 Capitel 9 Art'. (Kona til Halvor heter Giertrud Olsdtr.) Halvor Østensen blir forvist til byen; Else Arrisdatter...'som det er det 3die Lejermaal Else Arrisdatter har begaaet, saa bør hun efter Lovens Bydende, 6 Bogs 13 Capitel 9 Art - straffes til Kongen, og der miste sin Huud. Og i hvor vel Halvor Østensen icke tilstaaer, at vil være hændes Barnefader, saa efterdi han dog bekiender i sit Ægteskab med hende, at hafve liggedt i Løslefnedt, saa bør han straffes paa sin yderste Formue'.Er det noen som vet hva det vil si 'at miste sin Huud' ? Hun ble vel ikke flådd ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg ser at lenken til forklaringen av leiermål ikke fungerte, men regner med at du finner det selv ved å gå inn på 'Ordlista'Forøvrig glemte jeg å si at ordlisten på min hjemmeside er laget av tidligere statsarkivar Anders Frøholm, og er hentet fra boken 'Han Far'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Kjell (2): her er det snakk om 'hor', altså leiermål der ein av partane var gift (men nokon annan). Det vart straffa langt strengare enn enkelt ('simpelt') leiermål. Etter tredje gangs brot, vart også straffa skjerpa.'Bog/'Capitel'/'Art' viser til Kristian Vs Norske Lov, http://www.hf.uio.no/PNH/chr5web/chr5register.html'miste sin hud': reknar med at det innebar pisking/kakstryking;Jörgen (1): det vart nok rettssak og bot til kongen (ikkje til kyrkja) - i verre tilfelle pisking og/eller forvisning (til Finnmark eller ut av riket); og syndarane måtte stå til offentleg skifte og syndsforlating i kyrkja (I ein del kyrkjebøker før ca. 1820 er det ført liste over 'publice absolveret' e.likn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.