Gå til innhold
Arkivverket

[#66553] 1910-telling


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Jeg vet at vi ikke kan søke i 1910-tellingen før januar 2011. Jeg kom i snakk med ei dame som også venter på den tellingen. Jeg tenker at flere også venter på den.Så jeg lurer på om noen av oss kunne få tilgang til den ved å møte opp på Riksarkivet. Det er vel Riksarkivet som er det rette stedet. Hvis noen får tilgang til den (ikke elektronisk), så kunne den,de ta oppslag for folk som spør på f.eks. voksne personer med navn,fødselsår,fødested. Viktige info. Noe å la Anne Lenes svenskedebatt.Dette er noe jeg har tenkt på for å kanskje få en mulighet til å finne få personer jeg leter etter, f.eks. en tippoldefar (om han levde mellom 1900-1910 og hvor han evt. bodde) eller andre folk som antagelig flyttet ut av Oslo mellom 1900-1910. Min erfaring er at det er noen ganger vanskelig å finne ut hvor de flyttet til (i tiden etter 1900), så man kom videre i jakten når de flyttet ut fra byene,tettsteder,steder. Det hjelper noen ganger ikke med flyttelister, Gravminner osv.Setter pris på ideer,råd,tips osv. vedr. 1900-tellingen.Hvis vi hadde muligheten til å søke på 1900-tellingen, så hadde kanskje flere nøtter vært løst. Nå er de fleste i 1900-tellingen allerede døde. De yngste som lever i dag ville være 98 år i dag.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Det er vel Statistisk sentralbyrå som fortsatt har 1910-tellingen, og ikke Riksarkivet. Jeg tror neppe at det er bryet verdt å 'møte opp'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Alvin A. Takk for innlegg.Jeg var ikke klar over at det nok er Statistisk Sentralbyrå som har tellingen. Kan man ringe eller sende mail til SB og spørre om info som står i tellingen? Eller er det ikke bryet verdt? Jeg husker nå en dame der som het Stina (som kjente min morfar). Han fikk hvert år i flere år årbok fra henne. Hun jobber nok ikke der nå. Det er mange år siden. Hun kan være død nå.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå var vel 1910-tellingen landsdekkende, og da er det trolig at SSB har den, men jeg vet at Statsarkivet i Hamar arbeider med å registrere 1920-tellingen for Hamar by, og den vil trolig være tilgjengelig på nett i løpet av et års tid. Det er andre regler når det gjelder lokale tellinger, fikk jeg opplyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

1910-tellinga er avlevert til Arkivverket, men det vil dessverre ikke hjelpe å møte opp på Riksarkivet (eller i de respektive Statsarkivene - jeg husker ikke i farten hvor depotansvaret for 1910-tellinga ligger). Tellinga er klausulert i 100 år, jf. statistikkloven av 1907.Det er imidlertid riktig som Lars Ove påpeker, at tilgangen til kommunale folketellinger ikke er regulert av statistikkloven. For kommunale folketellinger gjelder den generelle 60-årsregelen. Hos Oslo byarkiv kan man f.eks. få se folketellinger for Oslo/Kristiania og Aker til og med 1948.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Og hvorfor er den klausulert i 100 år ?? (Greit og rundt tall)Vet det er statistikkloven,men så lenge de kommunale tellingene er tilgjengelige etter 60 år synes vel flere med meg at dette er en underlig praksisHvis det er p.g.a.adopsjoner så kan man også finne de i komm.tellinger. Er det p,g,a,trossamfunn ? tror ikke det er så interresant for folk flest hvilket trossamfunn folk tilhørte.Hadde vært greit å få en pekepinn om hvor i landet folk havnet etter 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Lars Ove,Kristian,Solveig:Takk for deres innlegg.Jeg har sett etter i adressebøker for Oslo og så derfra finne frem til aktuelle kommunale folketellinger med folk man leter etter. Det er som Solveig sier, at det ville vært fint å få pekepinn på hvor i landet folk havnet etter 1900. Man vet ikke alltid hvor folk flyttet. Får ikke alltid svar på det i elektroniske hjelpemidler. Man må bare lete og lete. Hvis 1910-t var lansert nå, så var det så mye enklere å få det viktige PEKEPINNET.En viktig ting ang. adressebøker og kommunale tellinger er at ikke alle har lik tilgang til adressebøker og kommunale tellinger i Norge. Når det gjelder Bergen, så er man heldige at man har Arkivforumet. Når det gjelder Oslo,Trondheim så må man dra til Oslo,Trondheim eller være så heldige at man kjenner noen som kan dra dit og gjøre oppslag. I Oslo er det dessverre begrensede åpningstider (byarkivet-kommunale folketellinger). Det blir da vanskelig for de som jobber.Som sagt er det ulik praksis rundt i Norge.Det blir nok stor pågang på nettet når 1910-tellingen lanseres. Får håpe at det ikke bryter sammen (jeg tuller).Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Solveig (7): Her er jeg på utrygg grunn, men jeg mener å ha hørt eller lest at Stortinget vedtok statistikkloven med sin 100-årsklausul for folketellingene for at SSB skulle kunne innhente opplysninger om visse økonomiske forhold. Det er neppe disse opplysningene som slektsgranskere primært er opptatt av, men dette må vi altså forholde oss til - dette er ikke en klausul Arkivverket kan endre.De kommunale folketellingene har 60 års klausul (som er den generelle klausulen) fordi de ikke inneholder disse opplysningene som SSB var så ivrige etter å innhente. De kommunale folketellingene er altså kvalitativt ulike de landsdekkende folketellingene - derav forskjellig klausul.Så har du for så vidt rett når du snakker om runde tall, da det er tre mulige klausuler som brukes: 60, 80 og 100 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Statistikkloven ble sist vedtatt av Stortinget i 1989, så den er av relativt ny dato. Bestemmelsen om at taushetspikt først opphører etter 100 år var en klar politisk beslutning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Jeg synes nå ikke de økonomiske forholdene til våre forfedre skulle være grunn nok til at Stortinget bestemmer 100 år,sålenge de tillater skattelistene på nett og de er jo av nyere dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Kristian,Lars Ove,Solveig: Takk for deres innlegg. Det var fint å vite at statistikkloven ble vedtatt i 1989. Jeg skal se på den. Finner den via Lovdata.Får håpe tålmodig at kanskje kommer 1910-t raskere enn man aner. Man vet aldri. Kanskje politikerne endrer syn, for det gjør de jo av og til.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Det er et lite smutthull i folketellingene av nyere dato. Det er personopplysningene som er klausulert i 100 år. Bostedslister er åpne for innsyn, men dette er nok få som vet om. Og enda færre som har brukt.Jeg fikk kopier av V. Toten for dataregistrering. Listene inneholder bostedsnavn, gnr, bnr og antall personer. Avskriften ligger på: www.slektshistorielaget.noDet er ihvertfall en del hjelp for oss å ha tilgang til bostedslistene. Jeg visste forøvrig ikke at 1910 inneholder opplysninger om økonomiske forhold. Trodde klausuleringen var pga sykdom og etnisitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.