Gå til innhold
Arkivverket

[#66554] Thommes Barnholt


Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Marie Næsset

Lurer veldig på om noen sitter med opplysninger om Torbor Olsdatter Vigs og /eller Thommes Barnholt (først sersjant senere løytnant) som var foreldre til Thomas Thomassen Barnholt født i Gjerstad 1788.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jeg vet at det var en familie som het Barnholt i Skien,Telemark. Barnholt-navnet har hatt flere stavelser. Gjerstad er ikke altfor langt fra Skien.Det finnes en slektsbok (skrevet av en i Danmark, mener jeg å huske) om den familien i Skien. Du kan spørre på biblioteket.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Ulltveit-Moe

Torborg Olsdatter Vig Jeg har gått gjennom de aktuelle heftene av Gjerstad gård & slekt, og bladd meg gjennomkirkebøkene for den aktuelle perioden tilbake til 1753, men finner henne ikke. Det kan se ut til at Torborg ikke er døpt i Gjerstad. Fadderne ved barnedåpen i 1788 (Thommes Thommesen) står Gunhild Olsd. Kveim først. Hun var fra Haugeto på vestsiden av Gjerstadvannet, Vik og Moe er på østsiden, rett over. De tre neste fadderne er menn fra Moe. Kanskje er Torborg derfor fra en av plassene på Moe, i alle fall kan fadderne forsåes som at hun hører hjemme i kretsen. Jeg skal lete litt mere og se om noe dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Olav,Jeg har vært inne i Ministerialbok 1780-1815 for Gjerstad (Folio 30 nr 53) og lest på barnedåpen til Thommes Thommesen i 1788 som du viser til. Skulle gjerne hatt hjelp til en fullstendig oversettelse av teksten. Har du anledning til å hjelpe meg med dette?Mvh Inger Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Ulltveit-Moe

Torbor Olsdatter Vig: i 1792 ble hun som Torbor Olsdatter Brogelands Eie trolovet og litt senere gift med Jon Gjermundsen Brogelands Eie. Se Gjerstad kirkebok 1792 Trolovede nr. 1 og Copulerede nr 4. Se også Gjerstad hefte III s. 386 der de er omtalt. Jeg har en følelse av at Torbor kommer fra Ytre Haugen eller Homme, det er da sansynlig at hun er døpt i Søndeled kirke. Finner jeg mere kommer jeg tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Ulltveit-Moe

Torbor Olsdatter Vig: i 1792 ble hun som Torbor Olsdatter Brogelands Eie trolovet og litt senere gift med Jon Gjermundsen Brogelands Eie. Se Gjerstad kirkebok 1792 Trolovede nr. 1 og Copulerede nr 4. Se også Gjerstad hefte III s. 386 der de er omtalt. Jeg har en følelse av at Torbor kommer fra Ytre Haugen eller Homme, det er da sansynlig at hun er døpt i Søndeled kirke. Finner jeg mere kommer jeg tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.