Gå til innhold
Arkivverket

[#66556] Konkurs/konkursvarsel i tinglysingsdokumenter?


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har med begeistring brukt tinglysingsmaterialet til å finne ut mer om livet til mennesker og aner jeg har fokus på. Jeg har en kar - Asbjørn Knutsen 1842-1917 - som gikk konkurs eller ble 'truet' av konkurs her på Fevik/Fjære (Vestre Nedenes) omkring 1886. Dette har jo også tilknytning til 'krakket' i Arendal på denne tiden.Så er spørsmålet: Kan det digitaliserte tinglysingsmaterialet kaste lys over dette?Han eide jord/hus og skipsparter.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Eksekutionsforretninger har jeg vært borti i pantebøkene. Der blir det i hvert fall tatt beslag i diverse eiendom og løsøre for å dekke inn gjeld. Det er jo rimelig nærme en konkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Riktig som Frank (2) sier, at forretninger med tilknytning til behandling av konkursbo forekommer i tinglysningsmaterialet, forutsatt at slike dokumenter ble tinglyst. Konkursbehandling vil imidlertid være å finne innenfor skiftematerialet, hvor det i arkivene som oftest vil være skilt mellom dødsboer og konkursboer.Etter kirkebøker og tinglysningsmateriale er skiftemateriale og rettergangsmateriale prioritert for digitalisering og utlegging på Digitalarkivet. Når det gjelder skiftematerialet vil fokus være på dødsboene, ikke konkursboene. Så Jarl, du må nok vente lenge før du evt. kan lete fram konkursen til Asbjørn Knutsen på nett. Setter du av tid til å besøke Statsarkivet i Kristiansand, derimot, kan du benytte det ikke-digitaliserte originalmaterialet fra enten sorenskriveren i Vestre Nedenes eller byfogden i Arendal, på lesesalen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk til bege. Ja, jeg har vært på SAK og funnet noe. Og så har jeg - noe mer tilfeldig, funnet det annonsert i lokalpressen. Så også for Asbjørn K. Men jeg vet ikke hva som ble eksekvert/fullført.Har vel funnet tinglyste auksjonsskjøter i pantereg/pantebok, men da knyttet til fast eiendom - samt utleggsforretninger. Jeg har også sett noe tilsvarende for skuter/skuteparter. På SAK stod det noen egne 'skipsliste-protokoller'.Jeg koser meg veldig met dette tinglysingsmaterialet. Det kan gi mye ny kunnskap om livet til folk før oss. Men foreløpig har jeg ikke 'avslørt' alle mønstrene/ordningene, så jeg synes det er litt vanskelig å lete systematisk.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.