Gå til innhold
Arkivverket

[#66557] Gerner - Kolbjørnsvig 1865 - Kærup?


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg jakter på Kærup-røtter som jeg har, bl.a. fra en skomaker i Kolbjørnsvik/Sperreviga. (Jens Jensøn Skierup d 47 år gammel 1775). Hans sønn - Jens jensen Kjærup 1773-senest 1825 var gm Astrid Østensdatter (ca 1771-1837). Disse fikk flere barn, bl.a. Jensenette Jensdatter Kjærup - f 22/9/1798.Denne Jensenette har jeg lite peiling på. Men i ft 1865 bor det en Jensenette Gerner i Kolbjørnsvik i passende alder. Kan det være henne?Kjenner du til familien Gerner og kan bidra med f.eks. en avskriving av dette sporet?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei jeg fant Jensenette på FS.Det står kun at hun ble født 2 oktober 1798.Fant også en Jensenette som gifter seg 30.mars 1832 Fjære Aust Agder med en Samuel Larsen.Usikker på om dette er den samme damen.Men kanskje et spor videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Her er dåpen til Jensenette 2 oktober 1798 i Øyestad Lenke Jensenette som blir gift med Samuel Larsen er oppgitt alder 22 år i 1832,så henne kan vi nok se bort fra. Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Dåp i Øyestad 12-10-1834: Maren Kirstine Svendsdtr. Gjerner, Colbjørnsvig, med foreldre Sven Halvorsen Gjerner og Jensenette Jensdtr. KjerrupLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Interessant med Gerner-navnet også, selv om det vel er et sidespor i forhold til ditt hovedanliggende, Jarl. En av mine fjerne slektninger, Jens Andersen Vivesøl(f. 1776), sønn til lensmann og skipsreder på Vivesøl i Holt Anders Jørgensen, var (jf. Holtsboka) gift med Anne Helene Gerner. De bodde på Ullsyggen (mellom Øvre Garta og Neskilen). Jens var skipper og satt en stund i 'prisonen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kirkeboka for Holt viser at Jens Andersen ble døpt 20/2 1780. Jeg har imidlertid ikke funnet vielsen mellom han og Anne Helene Gerner i Holt. Jens Andersens farsslekt stammet for øvrig fra Voie i Austre Moland, mens mora var datter av sokneprest Engelhart i Oddernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden jeg nå likevel har blandet meg inn: Det kan vel se ut til at Anne Helene Gerner var Jensenette Jensdtr. Kjerrups svigerinne. Jens Andersen (Vivesøl) og Anne Helene Gerner på Ullsryggen hadde tvillinger til dåpen i Holt 23/10 1819. Anders og Sara. En av fadderne for Anders var 'Svend Halvorsen gerner fra Arendal': Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og så finner jeg da denne familien i Barbu i ft. 1801:Halvor Gerner Mand 57 I 3die egteskab Snedker, og jordløs huusmand MHellene Villumsdatr Hans kone 43 I 1te egteskab KAnne Hellene Halvorsdtr Hans børn 10 Ugift Hos forældrene KSvend Halvorsen Hans børn 8 Hos forældrene MAnne Sophie Halvorsdtr Hans børn 3 Hos forældrene K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk til dere - og alltid spennende med lenker mellom ulike slektskretser. Barbu-familien har jeg også sett, men var litt usikker på koblingen. Og litt redd for å koble sammen bare pga navnelikhet.Ser at Doris Gerner er nevnt som kilde i Agderposten knyttet til at Edv. Munch malte noe i Kolbjørnsvik sent på 1800-tallet. Ser også at en Gerner ble gm Sigurd Ledaal.Men koblingene er ikke helt sikre ennå....- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo ta med at jeg fant vielsen mellom Jens Andersen og Anne Helene Gierner. De giftet seg i Tromøy kirke 30. mai 1818 (Austre Moland MINI A4). Begge var da bosatt på Mørfjær. Han er styrmann og 37 år. Hun er 'Pige' og 26 år. Foreldrenes navn er ikke oppgitt, men alderen hennes stemmer jo brukbart med oppgitt alder i ft. 1801 (10 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo ta med at jeg fant vielsen mellom Jens Andersen og Anne Helene Gierner. De giftet seg i Tromøy kirke 30. mai 1818 (Austre Moland MINI A4). Begge var da bosatt på Mørfjær. Han er styrmann og 37 år. Hun er 'Pige' og 26 år. Foreldrenes navn er ikke oppgitt, men alderen hennes stemmer jo brukbart med oppgitt alder i ft. 1801 (10 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hvis det er den samme Sven Halvorsen Gerner som er far til Halvor f. i Kolbjørnsvik i 1820 og til Maren Kirstine f. samme sted i 1834 (og det tror jeg det må være), må han altså ha vært gift to ganger. Den første kona, Maren Torjusdtr. må altså være død før 1834 (Maren Kirstine er vel da oppkalt etter henne), og han må ha giftet seg på nytt med Jensenette Jensdtr. Kjerrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.