Gå til innhold
Arkivverket

[#66559] Oppland, Vang.


Gjest Susanne Lundmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Susanne Lundmark

Hej! Sitter här och tittar på en födelsenotering för en Karl Oskar född 18941018. Hans föräldrar är en Amanda Maria Byström och Anton Eriksen, prästen har skrivit en del och jag som sitter här i sverige fattar ingenting... Vad står det??? Eftersom min mormorsfars mor hette Amanda Byström är det intressant att veta om detta verkligen är samma person. Jag har fått informationen om denne son av en släkting i Jokkmokk (Sverige). Hittade honom i födelseboken i Oppland, Vang (kommer ej ihåg sidan nu). Kan någon hjälpa mig? MVH Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Jeg legger ved lenke til dåpsinnførselen. Antar at du lurer på hva som står i merknaden til høyre? Jeg selv greier ikke å tyde den siste setningen. Andre kan hjelpe til med den siste setningen. Jeg tyder den første setningen til at mor er født i Sverige, mens far er født i Oslo (Kristiania). Foreldrene ble viet i 1886 i Unnøsand der mor kom fra. Far er født 1863 og mor født 1865 Permanent sidelenke: Nr. 7 LenkeDu oppgir ikke når din mormorsfars mor (norsk ord:tippoldemor) ble født. Når?Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Jeg tror Bjørgs Hernøsand er riktig. Jeg tenker du vet hva som er riktig Hernøsand eller Unnøsand. Tror det ser riktig ut med Filefjell (Dåbsatt. mrk. Foreldrene dro videre over Filefjell til Vestlandet), men er ikke 100% sikker.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Det er en viss sannsylighet for at din Amanda Marie Bystrøm er den som finnes i Trondheim i 1875 tellingen LenkeI Trondheim er det da tre som heter Bystrøm til etternavn og som er pleiebarn.Ellers kan sies at det å dra over Filefjell i slutten av oktober ikke var bare lett, da særlig med et lite, kanskje nyfødt barn.Det er flere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Lundmark

Hej igen! Nu har jag kommit tillrätta framför datorn igen... Min Amanda Byström var född i Hassela, Sverige. Hennes födelsedatum är 18650703 och hon återfinns i Härnösand 1900 vid folkräkningen med två barn, den ene är min mammas morfar. Han är född i Hadsel, Norge 18861105 och heter Bror Erik Ferdinand. Men att det står Olsdatter på Amanda känns konstigt för enligt det jag vet är min Amandas far Johan (eller Jonas)Petter Byström, en resande som vad jag vet mest reste i Sverige. Visserligen satt han på Långholmen 1875, så Amanda kanske reste till Norge med sin mor? Moderns namn är Maria Sofia Karlsdotter och hon ska vara född 1845. Det är ju möjligt att modern hittade en ny man och att Amanda såg honom som sin far. Tack alla för den snabba hjälpen. Hoppas jag kommer till klarhet snart. MVH Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Lundmark

Kom just att tänka på att det är så förvirrande att hon gifte sig med denne Anton 1886, för viet betyder väll vigsel? Iallafall är ju min mammas morfar född det året och hans far var en Pehr Vestberg, det vet jag säkert... nu tror jag inte att de levde ihop någon längre tid, men 1889 får hon en son med fader okänd i Sverige och vad jag förstår heter 'min' Amanda Byström 1900... Känns som en välda soppa... Kanske någon kan hjälpa mig med fler ledtrådar om ni är så hitta de andra barnen... Det ska vara en född 18910410 i Halsa; Emma Charlotta och en dotter född 19001218, Klara Maria Viktoria Frisk, född i Norge. /Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Kan Johan (Jonas) være far til denne Albertine Marselie Bystrøm som ble født på Stavnemyren på Byåse i Trondheim i 1875? [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070420630424.jpg>LenkeJohan er født i 1833. Det finnes et barn til og moren og de to barna bor på Byåsen, rett utenfor Trondheim i 1875 LenkeDet finnes en Jonas Bostrøm i Norge i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Lundmark

Hej! Tack för länken Knut, hade tänkt kolla om inte min släkting Annika varit inne och frågat i detta ärende och det verkar ju så. Känner dock att jag bara blir mer och mer förvirrad... Att Amanda skulle ha så många barn. Erik visste bara om sig själv och sin halvsyster Agda... /Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Benny Gustafsson

Hej Susanne. Den här diskussionen fick jag se först idag. Det var en intressant uppgift att Erik inte kände till sina andra syskon. Jag har misstänkt att Amanda och hennes barn varit ganska lite i Härnösand utav dom efterforskningar jag gjort hittills men jag hade nog trott att han åtminstone skulle känna till Karl Alfred. I församlingsboken i Härnösand så står det noterat att Erik var frånvarande -07, -08, -09 och han är sedan överförd till obefintlighetsboken 1909-02-25 tillsammans med Karl Ferdinand (morbror), Karl Alfred och Anton. Jag har hittat lite mer uppgifter om Amanda och barnen och postar det i den den andra debatten Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benny Gustafsson

Bror Erik Ferdinand Vestberg har jag hittat i 'Polisunderrättelser'Varnad för lösdriveri Stadsfiskalen i Härnösand 1913-09-14Varnad för lösdriveri av K. B. i Jämtlands län 1913-10-14. Hemort Neder-Luleå sn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Lundmark

Hej Benny! Jag är en ättling till Erik. Han var min mormors pappa och jag träffade honom några gånger som liten. Han var en lång man med stora öron (!). Dessvärre hade han förlorat största delen av sin hörsel så han pratade just ingenting eftersom han inte kunde höra svaren. Är du ättling till någon av Amandas andra barn? Jag håller bara på med släktforskningen på väldigt 'ung' hobby nivå och just nu koncentrerar jag mig på min mans släkt. Tänkte att jag skulle ta fatt i Amanda och alla hennes barn senare... kanske får jag ändra mig i det syftet. Är ju många intressanta diskussioner som pågår om henne just nu. Min mormor säger att Erik inte kände till eller i alla fall aldrig pratade om att han hade fler syskon än Agda (som kom från pappans sida). Men vad jag förstår av det mormor berättat så hade han också sagt att hans mamma (Amanda)var död. Vilket hon kanske var i hans ögon om hon lämnat honom. MVH Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benny Gustafsson

Både Anton och Klara var långa. Emma var däremot ganska kort men hon var tvilling så det kan ha gjort en del. Jag håller på med polisunderrättelserna nu och gör listor på bl.a Jonas Petter, Per Vestberg och Rickfrid.Amandas syster Karolina Charlotta har jag en del uppgifter på fram till drunkningen 1901 (hennes 8 barn också).På Amanda bror Karl Ferdinand har jag hittills hittat att han konfirmerat sig, tagit ut betyg till sjöss och mönstrat på en båt till Frankrike som kock och att han gjort värnplikten (enligt en notering i hf.längden).Karl Alfred och Karl Oskar står närmast på min lista att leta upp var dom tog vägen. För Karl Alfred så pekar två spår på Dalsland och kanske har Karl Oskar lämnats där också.Vi kan kanske byte lite uppgifter om den här släktgrenen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Hej Benny!Mycket intressant att läsa här. Kan du säga något mer om Amanda Charlotta Byström?I släktforskarnas årsbok -95 kan du läsa om Jonas Peter (Petter) Byström och hans bravader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benny Gustafsson

Hej LenaDet kommer inget mail vid nytt inlägg i den här tråden.Menar du Amanda Maria så har jag nog inte så mycket nytt ännu. Men Rickfrid Samuel Petterson Hoffman fick en varning för lösdriveri av poliskammaren i Göteborg dagen innan(!) familjen flyttade in där 1906.Vid dopet av Karolina Charlotta Byströms sista barn så står det bara Charlotta Byström men jag vet inte vilket som var hennes tilltalsnamn.På Jonas Petter har jag letat upp hans 4 barn med Matilda Helena Larsson. (men det står att det var 5 i årsboken).Han skall ha haft 4 med Johanna Sofia Fredriksson innan också. Vet du något om dom barnen? Födda i Norge kanske?Sen undrar jag naturligtvis var han (och brodern Anders Olof Byström Hallin) tog vägen. Ser inget på dom i polisunderrättelser efter 1900. Däremot dyker halvbrodern Karl Ferdinand Andersson upp ibland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Hej Benny!Jag menade Karolina Charlotta, det blev lite bråttom där... Hon drunknade skrev du, vet du mer? Jag undrar om hon inte 'gick i sjön' som man säger? En sorlig historia.Så Amanda flyttade till Gbg 1906 och kom att bo hos sitt barnbarn? Hennes far Jonas Petter är försvunnen för mig efter 1900 och tyvärr vet jag inget om de 4 barn han hade med Johanna.Anders Olof bodde vid den tiden i Uppsala och dog där 1902 tror jag. Han hade varit gift med Anna Charlotta Brink och hade två söner med henne. Paret var bland Sveriges största ficktjuvar i slutet av 1800-talet och reste runt i våra grannländer och begick stölder. En tid bodde de t.o.m i St Petersburg, båda sönerna är födda där.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benny Gustafsson

I död- och begravningsboken Själevad F:4 sida 118 står det “drunkning genom våda”. Men det skulle kunna vara som du säger för hon hade ju 'ställt till det'. Hon rymde från maken (som var 17 år äldre än henne) 1898 och han begärde senare skilsmässa.Sjunde barnet Bernard Uno Härén. Fadern är angiven att vara arbetaren Bernhard Karlsson i Fälle, Säbrå.Hennes åttonde har ingen far angiven i födelseboken men döps till Ovida Bernhardina Gustava så den här för mig okände Bernhard Karlsson är ganska sannolikt den skyldige igen. Dessa saker kanske du redan kände till?Ja Amanda bodde hos Emma och hennes son men vems namn som stod på hyreskontraktet genom åren skall jag låta vara osagt så vem som egentligen bott hos vem kan ha ändrats genom åren. Men tillsammans bodde dom iallafall.Det var mycket intressanta uppgifter om Anders Olof. Jag vet inget om hans kvinnor och barn. Har du någon referens till det här med St Petersburg där man kan läsa om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Tack för dina uppgifter. Har för mig att jag kom fram till vem denne Bernhard var. Säkert finns det någon notis i ortens lokaltidning om stackars Karolina.Vad gäller St Petersburg så finns inflyttningen samt barnens födelsenotiser i kyrkoböckerna för Katarina förs. som faktiskt finns filmade hos SVAR. Anna Charlottas syster Mathilda flyttade också dit, kanske som barnflicka. Det var längesen jag höll på med de här uppgifterna, men jag minns att de skulle begått en juvelstöld där och fick fly hals över huvud. Ett rykte i hennes hemsocken var att hon blivit skjuten under flykten.Hursom, så levde hon ända fram till omkr 1925 och bodde i en större lägenhet i Sthlm och hade det ganska bra ställt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.