Gå til innhold
Arkivverket

[#66562] Bredal - Barbo i Sør-Trøndelag vs Bredal - Barbo i Finnmark


Gjest Geir Otto Stien
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Otto Stien

Er det noen som har oppføringer på hvordan navnet Bredal har dukket opp i denne familien.Andreas Tollefsen Barbo, f. 1792 Trondheim, foreldre Tollef Iversen, g.m. Jonetta Jensdatter i Orkdal, Sør-Trøndelag 14 jun 1781.Deres forbindelser er tidligere debattert her i forumet som sak 53845: Oppslag bygdebok for Orkdal i Sør-Trøndelag, gården BarboeAndreas ble gift med Ingeborg Ane Olsdatter, f 1890 Talvik i Finnmark. De fikk en sønn Johan Bredal Andreassen Barbo, f 4. mars 1824. LenkeHer dukker Bredal navnet opp for første gang i Finnmark. Ikke som etternavn, men som en del av fornavnet.Med Andreas sin forbindelse til Trondheim er det nærliggende å tro at Bredal navnet stammer derfra. Han tok jo med seg Barbo-navnet. Men jeg har ikke funnet noen indikasjoner på dette. Kan det være at Bredal-navnet er slengt på 'sånn læll'. Er svært takknemlig om noen kan bidra med noe,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

Anders Fridrichen født ca. 1715 er den som bruker Bredal navnet. Han er sønn til Fridric Ingebrigtsen og Guri Andersdatter. Fridrich Ingebrigtsen var stesønn til Tollef Olsen Barbo. Anders bodde i Trondheim og var jekteskipper. Han var gift to ganger og hadde fem barn. Ved dåpen til tre av barna kaller han seg Anders Fridrichen Bredal. Anders dør under reise i Kristiansund 1765. Han står innført i Kristiansunds kirkebok som jekteskipper Andreas Bredal fra Trondheim. Hvorfor noen i Barboslekten bruker navnet Bredal vet jeg ikke, men det er flere i denne slekten som i dag bruker kun Bredal som slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Otto Stien

Tusen takk, Kjell, dette var nyttig informasjon.Guri Andersdatter Berbu, f. ca 1682, var gift to ganger. 1. gm Fredrik Ingebrigtsen, 2. ca 1722 gm Arnt Arntsen, f. ca 1693.Anders Fredriksen, f. ca 1815, er barn fra første ekteskap og Iver Arntsen, f. ca 1725, fra andre. Anders Fridrichen som du her nevner var en halvbror til Tollef Iversen. Anders bosatte seg i Trondheim. (se debatt 53845 nr 19). Tollef flyttet til Trondheim etter å ha solgt gården Barbo. I den sammenheng kan man anta at Tollef hadde kontakt med sin 'halv'onkel i Trondheim. Tollefs sønn, Andreas Tollefsen Barbo, er den som tar med seg Bredal-navnet til Finnmark.Med dine opplysninger om Anders' oppføringer, med Bredal, ved tre av barnas dåp, indikerer en sammenheng til Andreas Tollefsens valg av navn.Det ser ut til at Anders er nøkkelpersonen her. Ettersom han er et 'halv'ledd i min base, har jeg ikke så mye informasjon om han. Så her trenger jeg litt drahjelp.Du nevner at Anders var gift to ganger og hadde fem barn. Har du noen detaljerte opplysninger om disse?I Trondheim befant det seg mange etterkommere til biskop Erik Andersen Bredal. Han fikk 10 barn mellom 1640 og 1660. Det er jo denne slekten som bidro til en spredning av Bredal-navnet. Se 11.5 http://www.nose.dk/Norge/bredal.htmlJeg har prøvd å finne en link mellom disse og Anders, uten å finne noen sammenheng.MvhGeir Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Geir Otto.Takk for innspillet ditt. Jeg er på reise denne uken, og har ikke tigang til slektsdatabasen min. Jeg skal se på det jeg har om Bredal/Barbo folket når jeg er hejemme igjen.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

Anders gift 1. gang med Berte Jonasdatter Kvikne den 24. oktober 1743 i Bakke sogn Trondheim. 2. gang den 18. juli 1746 med Anne Andreasdatter Lind født 1728, død 1786. Jeg har registret kun tre barn: Fridrich døpt søndag etter jul 1748. Gurie døpt 23. september 1750. Anne Malene døpt Maria renselsdag 1755. Alle tre døpt i Bakke kirke. Johan Bredal Andreassen Barbo er min tipp oldefar, hva er din forbindelse til Barboslekten?Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Otto Stien

Rune: Hører gjerne fra deg. Har allerede vært innom ditt tema 53845 og gjort en anførsel etter et oppslag i kirkeboka for Orkdal.Kjell: Takk skal du ha. Her skal jeg inn å forske nærmere. Når det gjelder din tipp oldefar, så er han oldefar til min eks samboer, og tipp oldefar til min datter som bærer navnet Bredahl. Det er henne som har stilt spørsmålet om Bredal navnet. Hun skal bruke dette i en oppgave i historieforskningens teknikker i videregående skole. og benytter anledningen til å lære seg slektsforskning. Hun vil jo en dag arve mitt arkiv og database :) Jeg har også vært i kontakt med hennes morfar. Han var totalt ukjent med sitt opphav til Barbo og Orkdal. Så han er like spent på resultatet.Mvh Geir Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

Geir OttoTollef (Töllef) var gift med Jonetta Jensdatter Kleth født i Ihlen, Trondheim og døpt 07 jul 1761, Domkirken, Trondheim, Sør-Trøndelag. Hennes far er Jens Jonsen Kleth gift med Gurie Iversdatter.Tar dette med i denne strengen også. Det samme ligger på 53845.Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Otto Stien

Har nå gjort oppslag i kirkeboken for Bakke og funnet giftemålet til Anders første ekteskap. Den dato du oppgir Kjell, 24 okt 1743, er en lysning. Det står 'introd' foran hendelsen. Selve giftemålet ble gjennomført 16 jan 1744. Foran denne hendelsen står det 'Copul'. Bruden står her oppført med navnet Bente Jonsdatter Qvichne. LenkeBarboe navnet er her, men Bredal-navnet glimrer med sitt fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

Geir OttoSitter med ei liste utarbeidet av hospitalprest Struve i Trondheim som omtaler slekten Barbo-Bredal. Ser at det kan være avvik, så dette må nok sjekkes i primær kildene. Jeg har ikke gjort noe for å finne en forklaring på Bredal navnet. Det var min oldemor Mille Jonethe Bredal Barboe datter av Johan Bredal Barboe som er min forbindelse til Bredal navnet. Struve nevner at det på en eller annen måte er det en forbindelse med biskop Bredal. Videre oppgir Struve at Bredal hadde 18 barn. Flere av de ble gift med bønder i Trøndelag. Det kan bli en utfordring å finne denne forbindelsen dersom det stemmer med Struves notater.Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Otto Stien

Denne listen har det vært svært interessant å studere. I hvilket arkiv befinner den seg i? Det at biskop Bredal hadde så mange barn gjør det selvsagt mer utfordrende. Det er jo også nevnt i nose.dk (link i nr 3) at det er knyttet stor usikkerhet til hvor mange barn han hadde. Hvis Styves opplysninger om spredning til bønder i Trøndelag stemmer må vi nok lenger tilbake i tid enn Anders Friederichsen Berbu Bredals tid.Hvis Tollef følte seg berettiget til Bredal-navnet, må vi lete i deres felles krysningspunkt, Guru Andersdatter, f ca 1682. Hun var mor til Anders i sitt første ekteskap med Fredrik Ingebrigtsen Berbu, og farmor til Tollef gjennom sitt andre ekteskap med Arnt Arntsen. Kan Bredal-navnet knyttes til henne? Hvilken Anders var hun datter av?Biskop Bredal hadde en sønn Anders. Følger vi den linja vil en se noen navn som går igjen. Det er Erich, Friedrich, Anders og Thomas. Se på faddere ved dåpen til førstefødte Anders Friedrichsen Berbu Bredal. Sammenlign dette. Så hvor kommer eventuelt Guru inn? Se side 66, kolonne 2, ca midt på siden: LenkeNoen noterte betraktninger rundt dette: Som nevnt så var Bredal et godt kjent og respektert navn innen Kirken på denne tiden. Kan det skyldes en skrivefeil av presten som gjorde anførselen? Startet med å skrive en stor B som i Berbu, hadde tankene et annet sted, og så ble det til Bredal? Var det presten, og/eller Anders selv som mente han var berettiget til Bredal-navnet gjennom sin mor?Er det andre som har noen kilder eller betrktninger som kan avklare dette er jeg svært takknemlig?Mvh Geir Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

Denne listen er kun i privat eie. I følge denne listen er far til Guru Andersdatter, Anders Kildesen Monseth f. ca. 1643. Moren ukjent. Far til Anders er oppgitt å være Kjeld Olsen Eklie f. ca. 1602. Han oppgir at opplysningene om Anders og Kjeld er hentet i folketellingen fra 1666. Jeg har ikke sjekket i folketellingen om dette stemmer.Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Otto Stien

Takk Kjell.Det er noe som ikke harmonerer i Struves opptegnelse. Det er lite trolig at den Anders du her nevner er far til Guru Andersdatter. I flg. Struve hadde han den opplysningen fra folketellingen i 1666. Guru var født ca 1682. 22 sep 1691 var det et skifte på gården Eikli i Orkdal etter Anders Kieldsen. Her er nevnt hustru og tre barn, men ingen Guru. http://astavne.net/Rennebu/p3165.htmSå jeg antar at vi er like langt her.Mvh Geir OttoDet er synd at hospitalprest Struves liste ikke er offisiell. Til tross for dens mangler og pålitlighet ville den vært et viktig bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Geir Otto.Ja, nå er jeg hjemme igjen og har tilgang til slektsprogrammet miit. Om du gir meg en mail-adresse så skal jeg sende deg det jeg har om Andreas Tollefsen og hans forfedre.I følge de opplysningene jeg har fått er den eldste stamfaren hans Ole Tollevso f. ca 1610 på gården Hougen i Orkdal. Jeg har imidlertid ingen formening om hvem som var foreldrene til Guri Andersdtr. 1682-1761 annet enn at hun trolig var fra Monset i Orkdal.Jeg har vel ikke noe svar på hvor Bredal-navnet kom fra. Men jeg ser fra andre slekter på Vestlandet at det ikke var uvanlig at man hentet slike navn fra prominente personer i området, da gjerne prester etc. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

Geir Otto: (13)Opplysningene om Anders og Kjeld som er hentet i folketellingen fra 1666 gjelder bare de to, ikke Guri.Rune: (14)Hvem er Ole Tollevso f. ca 1610 på gården Hougen i Orkdal?Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Kjell.I følge opplysninger jeg har fått var Ole Tollevsson far til Arnt Olsson Hougen ca 1655-1707. Arnt var gift med Ingeborg Arntsdtr. Asbøl 1656-død 1731 på Berboe. Og de fikk sønnen Arnt Arntsen Hougen 1693- død 1761 på Berboe som igjen var gift med Guri Andersdtr. ca 1682-1761 på Berboe.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Otto Stien

Hei Rune: Jeg er svært takknemlig for ditt bidrag. Min mail-adresse er: geirotto@geirotto.netHvis Guri Andersdatter er fra Monset så er hun da mest sannsynlig bror til Ole Andersen 1669-1738. I skiftet etter han er det nevnt 12 barn fra to ekteskap. http://astavne.net/Rennebu/p3163.htmDersom dette skulle være Bredal-linken, er det med stor sannsynlighet at noen av disse også ville ha valgt Bredal-navnet. Jeg har foretatt noen få oppslag på disse, uten å finne noen indikasjoner på Bredal her.Det er vel som både du antyder, og jeg i mine tidligere innlegg, at Bredal-navnet kun er tatt av Andreas Friedrichsen Barbo og hans 'halv'nevø Tollev Iversen Barbo ved deres opphold i Trondheim.Digresjon: Ta bare mitt etternavn, Stien. Opprinnelig fra en husmannsplass under gården Stien i Askøy, Meland sogn. Skulle egentlig hete Olsen, men de tok navnet Stien.Kjell: Beklager, ser det nå. Folketellingen i 1666 var vel mer i form av et manntall, hvor kvinner ikke ble nevnt med navn.Tusen takk til begge to.Mvh Geir Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Kjell.Har han noen tilknytning til utgangspunktet som var Andres Tollefson, eller er det via Friedrik Ingebrigtsen, første ektemannen til Guro Andersdtr.?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

Hei Rune.Gulleik Knudsen Barbo f. c 1596 er oppgitt som far til Kari G. Barbo f. c 1639 gift med Arn(t) Endresen Aasbøll. Deres datter Ingeborg f. 1656 på Barboe gift med Arnt Olsson Hougen. Det skal være skifte etter Arn(t) Endresen Aasbøll holdt 04 juni 1694. Jeg har ikke sjekket om opplysningene stemmer. Opplysningene er fra Struves arbeider med slekten.Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Kjell.Her er vel skiftet du viste til.Anno 1694 4 Juni blef ????? holden et ??? arfueskifte paa Asbøl i Ørchedalen efter afgang ?? Aren Endressen, mellem hans efterlatte hustru Kari Gulichsdatter paa ?? ene, og hans Børn Nafnlig Endre, Fridrich, Jon, Jens og Anders ArenSønner, samt Ingborg, Gunild, Kirsti Arentsdøttre paa ?? andre side. ?????? af Lensmanden Jon Gisvold?, Halfuer Holte og Sifuer Asbøl, og det i ??? af enken og hendis laugverge og broder Jon Barbo samt arfueringene hvilche vare nesten? alle Myndige undtagen Anders, hvis formyndersjob Fridrich Sveeggen sig paatog, ...Orkdal Skifteprotokoll, 4.6. 1692, Asbøl, Orkdal Avdød: Aren Endresen Enke: Kari Gullichsdt. Barn: 1) Endre Arents 2) Fredrich Arentsen 3) Joen Arentsen 4) Jens Arentsen 5) Anders Arentsen 6) Ingebor Arentsdt. 7) Gunild Arentsdt. 8) Kiersten Arentsdt. Verge for Anders: Anders Sveeggen Enkens lagverge: broder Joen Barboe Alle barn myndige unntatt AndersDet er hentet fra Arnt Stavne sine lister.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

Takk Rune.Jeg sitter med ei liste over slekten Barbo - Bredal utarbeidet av hospitalprest Stuve i Trondheim. Han har sikkert hatt tilgang til listene av Arnt Stavne. Har du listene av Arnt Stavne du viser til?Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.