Gå til innhold
Arkivverket

[#66565] Gjølstad plass, Rakkestad 1769. Hva heter den første fadderen?


Gjest Tom Birkelund
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Birkelund

Hei!Hva heter den første fadderen til Christense, med foreldre Mogns (Mons eller Mogens) Christensen og Oloug Andersdatter? Nederst på siden til høyre.Lenkemvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

For meg ser det ut som om det står Farver Frauenbosch, men familienavnet er problematisk. Fantes det slike yrkesgrupper i Rakkestad i 1769?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. Jeg har i det siste daglig jobbet med denne delen av Kirkeboken for Rakkestad. Håndskriften er ikke enkel. Hilde Rossings tolkning (4) er etter min mening riktig. Det står 'Fourier Frauendorph og hustrue'. Furer var en underoffiser, over sersjants grad. Vi kan se av navnenes rekkefølge (står først) at dette var viktige personer for folket på Giølstadplass. Samtidig var de neppe nære bekjente, for fornavnet til Frauendorphs ektefelle er ikke oppført. Hilsen, Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Jeg takker for alle tydningsforsøk. Frauendorph er nok det riktige, for ved neste barnedåp i familien er Mad. Frauendorph fadder (igjen). Det er Christen som døpes, femte dåpsinnførsel i Rakkestad 1772.LenkeEn Mari (?) Andersdatter Wogn er også fadder. Hvem var egentlig disse 'nobilitetene', Wogn og Frauendorph, og hva var det som gjorde at de stilte opp som faddere for (tilsynelatende muligens) husmannsfolk?mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. Jeg har indirekte støtt på navnet Wogn flere ganger i Rakkestad. Jeg har ikke notert noe, da det ikke har direkte relasjon til mine aner. Jeg mener å huske at Wogn var en slags øvrighetsperson, offiser eller lensmann. Odd Fladstad, som var en kjent person i Rakkestad i etterkrigstiden, skrev en slektsbok. Navnet Wogn finnes i tittelen på denne boken. Jeg har ikke referansen til boken, men jeg husker at Leif Ottar Berger: Søegaard-Haraldstad-Grimstad-Grini-Berger-slekten 1530-1985. Mysen 1986, bygger på Fladstads bok. Du kan lettest finne ut av problemet Wogn ved å ringe til pensjonistene som jobber med bygdehistorie i 'Underhuset' i Rakkestad (Rådhuskjelleren). Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Manskow

Hei, (3) det ser ut til at tittelen på personen kan være 'farver' siden det var et farveri på Gjølstad. Se Rakkestad Historielags sider Lenke(7) Navnet Wogn er debattert i tema 5270. Bassøe på farveriet og Wogn ser ut til å være 'bekjente'.Mvh, Camilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.