Gå til innhold
Arkivverket

[#66567] Hjelp til tyding av kirkebok for Levanger - dåp Gustava 24.1.1819


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Haugros

Er dette den Gustava Olsdatter du ser etter foreldre til, Gustava Olsdatter, f. 1819 i Levanger, på Brasøen i Alstahaug i ft. 1865: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1820&kenr=002&bnr=0071&lnr=00>LenkeDette kan være vielsen til Gustava og hennes første ektemann Hans Erihsen i 1840 i Herøy, Alstadhaug. Hun har bosted Skaalvær, og farens navn er Ole Roll, se par nr. 30: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A11 (1831-1854), Ekteviede 1840, side 122. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeGustava er registret i Frode Holtes database:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er konfirmasjonen til Gustava fra Levanger, i 1835, foreldre er Ole Roll og Beret Olsdatter: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A11 (1831-1854), Konfirmerte kvinner 1835, side 56. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2579&idx_id=2579&uid=ny&idx_side=-59>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, det står gjerne Rohl (lenke 1. innlegg). Vær også oppmerksom på at personer fra Rolløya (øst for Harstad) kunne kalle seg Roll eller Rold (fra Nordrollnes eller Sørrollnes - eller Ibestad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk til Anne Lise, Arnstein og Randi for hjelp. Det er den rette Gustava Randi viser til i innlegg 4.Farens navn er da mest trolig Ole Johansen Roll (Roel) og mor er Beret Olsdatter.Neste problem blir da å finne ekteparet Ole Johansen Roll (Roel) og Beret Olsdatter enten i folketellinger eller ved ekteskapsinngåelse i kirkebøker - har noen tips å komme med?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Kan dette være Gustavas far, Ole Roll, 42 år gammel som omkommer på sjøen i 1832? Se nr. 15: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug i Alstahaug, Klokkerbok nr. 830C01 /1 (1820-1842), Døde og begravede 1832, side 237-238. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16578&idx_id=16578&uid=ny&idx_side=-98>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet ser ut til at Gustavas familie flyttet til Helgeland og bosatte seg på Skaalvær. Gustava får en bror i 1821, født på Skaalvær, se nr. 33: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A09 (1820-1830), Fødte og døpte 1821, side 33-34. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeJohan Olaus døde i 1839, da er far oppgitt som død og mor gift på nytt.Beret Olsdatter er trolig denne som døde på Skaalvær i 1852, 60 år gammel, se nr. 2, kvinner: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug i Alstahaug, Klokkerbok nr. 830C02 (1843-1865), Døde og begravede 1852-1854, side 311-312. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk igjen til Randi for flott info om Gustavas familie - dette gir grunnlag for videre søk.Jeg har prøvd å finne ekteskapet mellom Ole (Johansen) Roll og Beret Olsdatter både i kirkebøker for Inderøy og Skogn (Levanger) uten hell så langt. Det ser ut til at paret også fikk en datter Karen Oline i 1816 - døpt 14.7 i Levanger nr 22 høyre side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16941&idx_id=16941&uid=ny&idx_side=-5>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har en sterk følelse av å ha deltatt i et søk etter disse tidligere - ei amerikansk dame, men finner det ikke.Jeg ser at de samme fadderne går igjen: Andreas og Nils Korsbakken, som også kalles strandsittere Anderas og Nils Nilsen Levanger, og ant hustruer stranditterkoner Kjersten Pedersdatter og Martha Johannesdtr Levanger. Ant samme to par ved begge dåpshandlinger. Dessuten faddere fra Gilstad og Skjerve(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ved et søk på DIS-treff fant jeg det samme som Arnstein, at ekteparet kom fra Hedmark.Jeg skrev i innlegg 9 at Johan Olaus døde i 1839, da er far oppgitt som død og mor gift på nytt. Her har jeg nok tatt feil. Beklager dette.Johan Olaus er trolig denne som finnes i ft. 1865: LenkeDet skulle også stemme med opplysningene på DIS-treff.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Tusen takk igjen til Arnstein og Randi for stor hjelp. Kanskje jeg skal prøve et nytt tema for å etterspørre opphavet til Berte som mest trolig må komme fra Stange i Hedemark. Alderen til Ole - 29 år - og Berthe - 26 - år ved ekteskapsinngåelsen stemmer ikke helt med alderen oppgitt ved dødsfallene, men det er kanskje ikke større avvik et det som ofte forekommer.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.