Gå til innhold
Arkivverket

[#66569] vilken Anne Olsdatter, Nes Akershus ?


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Jag sliter med att försöka få fram vilken som är min Anne Olsdatter, men det går inte så bra.... Undrar om ni kan få fram något av följande. Det jag vet om min Anne är att hon gifte sig 1827 i Nes. Ålder då stod 29 men det måste vara fel för då skulle hon varit 49-50 vid sista barnets födelse vilket jag håller för otroligt. Vid FT 1865 bor hon på (Brauter)Stuen som änka hos sin son, ålder 63. Vid FT 1875 bor hon på Folvell hos en annan son, f. 1803 i Udenäs socken. Avliden 1890 i Grue, f. 1803 (hennes son dog också i Grue några år tidigare. Alltså verkar det som om hon är född 1803, ev 1802.Då hittar jag 3 st som passar:1) 03 okt 1802 i Leer, föräldrar: Ole Olsen, Olaug Olsdatter f: Anne Diesen, Olaug Udenes, Ole Smedsbodding, Alak Ström, Ole ibDenna Anne konfirmeras 1816 och bor då fortfarande på Leer.2) 04 sept 1803 oäkta i Finstad, föräldrar: Helene Olsdatter och grågutt Ole Olsen Fenstad (inte Finstad!) f: Gulbrand Finstad, Johan ..?.., Marthe Finstad, Kari ib3) 11 sept 1803 oäkta i Smedsbaading, föräldrar: Ragnhild Olsdatter och grågutt Ole Andersen i Tveten f: Arne og k Baading, Erik Stensbaading, Erland ib, Gudbiörg SmedsbaadingBåda oäkta födslarna blev leiermål som är noterat.Jag har tittat i avlidna böckerna men kan inte hitta att nån av dessa Anne dog. Förutom den första som konfirmerades 1816 kunde jag bara hitta en till, 1819 och där stod f. sept 1803, alltså INTE datum.... Den Anne bor då på Fjuk. Min Anne bodde på Fjuk när hon gifte sig 1827 så det skulle kunna vara denna, men då återstår i alla fall 2. För övrigt ligger Leer 8-10 km från Fjuk så det är ju inte omöjligt att den första Anne kan ha flyttat dit...Anne fick som jag vet 7 barn, alla födda på Bröter (Brauter). Annes make hette förresten Kristen Engebretsen.1) 1827 Engebret (dog tidigt) f: Lars Larsen o k Folvell, Anders Nielsen? Bröter, Henrik Hansen ib, Karen Fjuk2) 1830 Engebret f: Anders Andersen Bröter, oläsligt o k ib, Henrik Hansen ib, Ole Gjertsen ib3) 1833 Ole f: Kristen Olsen Bröter, Anders Nielsen? og k ib, Lars Larsen og k Folvell4) 1836 Hans Kristian f: Lars Larsen og k Folvell, Anders Arnesen og k Bröter, Henrik Hansen Bröter eie5) 1839 Karen Randine (dog tidigt) f: Karen Marte Christensen (ja med sen på slutet...) Bröter, Karen Olsdatter ib, Gullik gulliksen ib, Hans? Pedersen? ib, Gulbrand Olsen Ström6) 1842 Karen Randine f: Anne M. Christensdatter Bröter, Christine Nielsdatter Stensbaading, Gullik gulliksen Bröter, Ole Paulsen? ib, oläsligt, oläsligt7) 1847 Bernt Sigvard f: Anne Marte Christensdatter Bröter, Karin Torun Haakansdatter Folvell, Lars Larsen ib, Ole Christensen ib, Gullik gulliksen ibSom sagt, skulle vara jättetacksam om nån kan hjälpa mig få ut nåt av detta eller vad mer jag kan leta på! Namnen på Annes barn tycker jag inte gav så mycket ledtråd men kanske ni finner ut nåt annat? Noterade att när en Anne född 1803 döptes fanns en fadder Arne och när ett av hennes barn döptes fanns en Arnesen men det kanske är en slump? Kan man lita på att det som stod i FT 1875 att hon är född i Udenäs socken stämmer? Isåfall kan det bara vara en av dessa tre för både Finstad och Leer ligger i Näs socken, men jag skulle GÄRNA ha lite mer kött på benen innan jag väljer. Dessutom var det bara en socken - Näs 1802-03.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Anne nummer 1) på Leer ser ut til å være født i denne familien [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f18010236&gardpostnr=45&personpostnr=909&merk=909#ovre>Lenke .I tillegg til søsknene Søren, Ole og Karen har jeg funnet på familysearch (avskrift av kirkeboken for Nes, batch C428012) at hun hadde søsknene Peder (1805), Halvor (1807) og Berte Gurine(1811).Berthe Gurine Olsdatter Leer gifter seg med Søren Andersen Øien 6. des 1832 Lenke . Ved første barn caroline i 1833 er fadderne blant annet 'Søren, Ane, Halvor Ole Leers børn'. Det tolker jeg dithen at Anne Olsdatter Leer ikke er gift på det tidspunktet.Ved sønnen Sørens dåp i 1837 Lenke og sønnen Oles dåp i 1840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Tack Kristinn för att du tog dig tid! Jag tror som du att man nu kan eliminera Leer-Anne. Den orten förekommer aldrig igen heller vid nåt av min Annes dop. Just nu känns det som att jag får tro på FT 1875 (den finns inte på internet så jag kollade i riksarkivet) där det står att hon är född i Udenäs och då återstår bara en, men 100% säker känner jag mig inte.... Har förresten namnen Randine och Ragnhild nån koppling till varandra? Vad betyder grågutt? Ingen av mina norska kolleger visste, ej heller på statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg har kikket litt mer på kirkebøkene angående Anne Olsdatter. Hvis Ragnhild Stensbodding er den mest aktuelle kandidaten, så er spørsmålet om du kan knytte noen forbindelser fra hennes familie til noen av fadderne som dukker opp som Annes barn. Med den geografiske nærheten mellom '-bodding'-gårdene og Brøter kan jo den forbindelsen dukke opp uansett.Hvem er Ragnhild Smedsbaading? Jeg tror hun er her [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f18010236&gardpostnr=104&personpostnr=2280#nedre>Lenke .Såvidt jeg kan skjønne er fadderne ved Annes dåp, blant annet Ragnhild Olsdatters søster/kusine Gudbiør og hennes fetter Erik Stensbodding. Ragnhilds foreldre ser ut til å være Ole Gulbrandsen og Rønnov Erichsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej Kristinn! Jag har fått ut ungefär samma som du men jag var inte lika flink att placera fetter och kusiner :-) Har inte direkt kunnat koppla ihop familjerna/gårdarna genom Annes barns faddrar, men har inte lagt ner så mycket tid än heller. När det gäller Annes barn förvånar det mig att de inte fick några namn från hennes släkt, är inte det konstigt? Har tittiat i Bygdeböckerna också men inte fått hjälp genom dem än, har dock inte kollat riktigt allt än.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei igjen,Jeg lurte på det samme som deg angående Annes barn. Er det bare oppkalling etter mannens slekt og med hans slekt som faddere? Kunne det eventuelt ha noe med at Anne var uekte barn? Kan Ragnhilds familie ha snudd ryggen til henne? Vanskelig å vite...?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej!Verkar inte som Ragnhilds föräldrar vände ryggen till heller för jag hittade henne som gift sen (inte med Annes pappa) och att hon fick fler barn och då var faddrarna i alla fall från Boddinggårdarna. Då vet jag i och för sig inte om nye mannen kanske var från Bodding också, Ole Olsen.... Men Anne föddes 1803 och hennes barn från 1827 och framåt så det är ju några år emellan och det är möjligt att familjen spritts ut? Det verkar som Ragnhild måste vara denna personen som gifter sig 1806 med Ole Olsen (vänster sida långt upp)[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7652&uid=ny&idx_side=-207>Lenke Kunde han inte ha hetat nåt annat än Ole Olsen!? - inte precis ett drömnamn för en släktforskare och den perioden :-(Och Annes pappa Ole Andersen verkade också gifta sig (vänster kolumn, höger sida ganska långt ner):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.