Gå til innhold
Arkivverket

[#66570] Andreas Fiane (1865-1937), f. i Holt (A-A), sorenskriver Lofoten,Rogaland,Larvik


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er interessert i utfyllende opplysninger om ovennevnte person. Hans fulle navn var Søren Andreas Egediussen Fiane, og han var født 5/1 1865 på Fiane i Holt. Foreldre: Gårdbruker Egedius (Gilius) Sørensen Fiane og Ingeborg Sørensdtr. Gårddalen. Gilius Sørensen Fiane var igjen sønn til hammersmed ved Nes jernverk, Søren Gjertsen (Giliussen-/Gasmann-slekta).Det jeg ellers vet om Andreas Fiane, er at han tok middelskoleeksamen i 1884, examen artium i 1885 og juridisk embetseksamen våren 1890. Han giftet seg 3/9 1894 (hvor?) med Oleanna (Anna) Balstad, f. 1867, datter til gårdbr. og poståpner i Ytre Rendalen Hans Balstad og Marthe Myre.I perioden 1890-1898 skal han ha vært dommerfullmektig, mesteparten av tiden sannsynligvis i Eidsberg i Østfold, for der blir dattera Ingeborg Marthea født i 1895 (bopel 'Solhoug'). Ifølge ft. 1900 (Vardø, Finnmark) ble også det neste barnet, sønnen Hans Egil født i Eidsberg i 1899, men han er døpt året etter i Vardø.I perioden 1898-1901 er Andreas Fiane politimester i Vardø. Han er formelt i stillingen til 1908, men i tidsrommet 1901-1908 er Olav Martin Olsen konstituert i stillingen (hvor var Andreas Fiane da?).28/5 1909 blir Andreas Fiane utnevnt til sorenskriver i Lofoten og Vesterålen (bosatt i Svolvær?) - en stilling han innehar til han i 1920 utnevnes til sorenskriver i Larvik. Og den stillingen sitter han i til han blir pensjonist i 1935. Han dør 31/10 1937 - og er da bosatt i Asker.Ifølge bygdeboka for Holt skal Andreas Fiane også en periode ha vært sorenskriver i Ryfylke og Jæderen (Rogaland). Når kan det ha vært? Den eneste muligheten må vel være perioden 1901/1902-1908 (mens en annen altså er konstituert i stillingen som politimester i Vardø).Barn:1. Ingeborg Marthea Fiane, f. 29/11 1895 i Eidsberg (døpt 14/5 1896), g.m. Arnt Garløv. Hun hadde lærerutdanning, og arveidet også en stund som '1ste betjent' ved Larvik sorenskriverkontor.2. Hans Egil Fiane, f. 5/10 1899 i Eidsberg (døpt i Vardø 17/6 1900). Gikk i farens fotspor som jurist. Var i slutten av 1930-årene politifullmektig i Vest-Finnmark. G.m. Else Olsen fra Vardø.3. Arnhild Sigrid Fiane, f. 27/1 1901 i Vardø (hj.døpt 30/3, stadf. i kirken 8/9). G.m. grosserer Aimar Svensen, Kristiansand.4. Sigurd Olav Fiane, f. 1907 (hvor?). Cand. med. Ugift.-------------Andreas Fiane var også forfatter (om enn i noe mindre målestokk). Bibliografi:1897: Sporteltabel for kontorer. Gjældende fra 1ste januar 1898. Utg. av H. Joh. Dyring, Porsgrunn.1924: Digte. Joh. Preutz' Bokhandels Forlag, Larvik.1933: Siljefløiten. Ældre og nyere dikte. Joh. Preutz (?), Larvik.To av hans dikt er dessuten tonesatt og utgitt av Norsk Musikforlag: 'Aa, hold mine hænder (komponist Erling Haslund, 1921?) og 'Jæderen' (komponist Per Reidarson, 1936).----------------Jeg er altså på jakt etter en utfylling av Andreas Fianes levnetsløp - og er særlig interessert i om noen har tips til hvor han kan være omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det kan muligens se ut til at Andreas Fianes yngste sønn, Sigurd Olav, døde så sent som i 2007 - 100 år gammel (jf. Menighetsbladet for Modum sogn):LenkeDet er ikke sikkert at den gamle bygdebokinformasjonen om at han var ugift, stemmer. Nå har jeg altså uforvarende havnet i vår egen tid - og presiserer derfor at det er farens liv, levnet og karriere jeg er ute etter å dokumentere mest mulig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Norges Læger 1926-1936: Sigurd Olav Fiane, sønn av sorenskriver Søren Andreas Egediussen Fiane (f.5-1-1965, død 31-10-1937) og Oleanna Balstad (f.31-1-1867), er f. i Stavanger 28-9-1907, tok eks. art. i 1925 og i des. 1936 med.eks. Han har fra jan.1937 praktisert i Mysen. Gift i Oslo 10-4-1937 med Augusta Strøm, f.2-5-1908, datter av disponent Georg Samuel Strøm (f.9-6-1864, død 25-2-1933) og Elise Ellingsen (f.28-8-1873). 1 sønn.Ellers så finner jeg de samme opplysningene som du allerede har om Søren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mange takk for opplysningene! Da var altså Søren Andreas Fiane i Stavanger først på 1900-tallet - sannsynligvis ikke som sorenskriver, men som politimester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg legger ellers merke til at Søren Andreas Fiane ved vielsen i Ytre Rendalen 3. september tituleres konstituert sorenskriver i Eidsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.