Gå til innhold
Arkivverket

[#66575] Har noen tid og tilgang til USA-tellinger?


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg skulle gjerne ha sjekket opp om Antonio/Anthony og Rose/Rosa Sottile (og eventuelt barna John/Giovanni, Anthony jr., Pasquale og Teresina/Theresa) bor i 551 Nostrand Avenue i New York i 1930, 1920 og 1910. Er det noen som har mulighet til å sjekke dette? I dødsattesten til Anthony Sottile fra 1947 står det at han har bodd på denne adressen i 40 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Anthony Sottile Home in 1930: Southeast, Putnam, New York Age: 33 Estimated Birth Year: abt 1897 Birthplace: Italy Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Rose Race: WhiteHousehold Members: Name Age Anthony Sottile 33 Rose Sottile 29 Anthony Sottile 5 Pauline Sottile 2 8/12 Marie Sottile 1 4/12Disse bor på East View Avenue. Rose er f i New York av italienke foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk skal du ha. Jeg tror imidlertid dette er feil folk. Dersom familien ikke er å finne i 551 Nostrand Avenue, og man skal lete andre steder, er nok følgende informasjon nødvendig - ettersom alle New Yorks Sottiler ser ut til å være en homogen masse når det kommer til navnevalg...Anthony og Rose er født ca. 1861 og 1871. Teresina var 11 år da familien immigrerte fra Italia i 1906. Pasquale var 8 og John var 4. Antonio jr. var ikke født (trolig født i 1916 eller 1922, og muligens med en annen mor enn Rose). Teresina gifter seg med en Anthony Rizzutto, og bor i Ridgewood, Queens sammen med ham og to barn i 1920: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Folketellingene er ikke søkbare på gatenavn.Har ikke funnet andre Ant*/ton* Sottile med kone Ros*. Men hvis kona Rosa var død...Kan lete på ungene da, men det må vente til senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Rose Sottile dør i 1958. Men når yngstemann blir født i 1916 eller 1922, kan det jo være snakk om ekteskap med to Roser, eller at Anthony har tatt til seg resultatet av et sidesprang. Jeg ser forresten at Sottile også skrives Sotile og Sottily, så det kan nok være lurt å trunkere litt på etternavnet også. Takk for at du tar deg tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Om dette er immigrasjonen for Rose og barna skulle det, om det er rett, tilsi at hun er født ca. 1874. Det er vel kanskje pikenavnet hun bruker her. Adressen kan være Rondout i Ulster Co., NY.

bilete6360.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Opprinnelsessted og alder gjør at jeg også tror dette er immigrasjonen til de jeg leter etter. Det var her jeg fant navnene på Teresina og Pasquale, som jeg ikke hadde hørt om tidligere. Disse to ekstra søskenene kan jo tyde på at det er en annen familie, men det er så mye annet som stemmer, så foreløpig holder jeg på dette sporet. Jeg hadde håpet at 1910, 1920 og 1930-tellingene skulle kunne avklare det nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det står imidlertid på gravstenen til Rose Sottile at hun er født i 1871. Det er jo innenfor 'feilmarginen' i forhold til det som oppgis i passasjerlistene fra Ellis Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det nærmeste jeg kommer i 1920 er denne familien bosatt i Ulster County. Anthony er her ført som Tony. Sønnens navn kan være Pasquale. Immigrasjonsåret for Rose og sønnen passer. Med alle de feil man kan oppleve å finne i disse tellingene ville det ikke forundre meg om dette er samme familie vi finner i 1930-tellingen du lenker til i innlegg 3.

bilete6366.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det ser veldig ut som om dette er samme familie som er på passasjerlistene. I så fall er det neppe denne familien jeg er på jakt etter. Her er det altfor mange barn, som ikke er gravlagt i familiegraven, og de skal jo ha bodd i Queens, ikke Ulster. Jeg må nok forsøke meg på passasjerlistene igjen... Takk for at du tar deg tid til å lete for meg! Synd det ikke er mulig å søke på gateadresse. Kan man forresten søke på enumeration/ward-numre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I census for 1930 er dataene for New York delt inn i 'counties' og deretter i nummererte 'districts' og hvert district er igjen delt inn i et antall nummererte districts, disses beliggenhet i byen er beskrevet ved hjelp av gatenavn.Kjenner man distrikts-nummerne kommer man ned på et overkommelig antall sider og kan browse gjennom alle personer som finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I 1920 ligger Nostrand Avenue trolig i Brooklyn Assembly District 3, Kings, New York. Men det bor over 87 000 stk der! Og over 17 000 er født i Italia.Søk på eksakt etternavn Sottile f Italia gir ingen Anthony/Antonio/Tony eller lignende.Ingen med etternavn Sotile/Sottily f Italia.Søker man med wildcard blir for mange andre utenfor området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I 1930-tellingen du viser til i innlegg 3 er Teresina ført som født i NY og 35 år gammel. Dette skulle da tilsi en immigrasjon av hennes foreldre før 1895. Kan det være hennes familie som bor like ved og skrevet som Sollile - som trolig skal være Sottile?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hanne Line (innlegg 12): District 3 i Kings county er i 1920 census igjen inndelt i ca. 80 nummerte 'under-distrikter' med angivelse av gatenavn. På hvert av disse 80 er det et overkommelig antall personer.Vet vi noe om hvilke av disse 'under-distriktene' som kan være aktuelle ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

1930 US census: Det er disse du har funnet Arild ?Name: Anthony SollileHome in 1930: Queens, Queens, New York Age: 69 Estimated Birth Year: abt 1861 Birthplace: Italy Relation to Head of House: HeadSpouse's Name: Rose Race: WhiteHousehold Members: Name Age Anthony Sollile 69 Rose Sollile 54 John Sollile 24 Ruby Sollile 21 Mary Sollile 20 Susie Sollile 18 Antonette Sollile 16 James Sollile 14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Huff, jeg har dataproblemer i heimen, og kan bare beklage at jeg ikke bidrar mye i min egen graving her fra jobben akkurat nå. Men jeg mener at det skal finnes en converter som kan brukes om man vil finne ut hvilke gater ward/enumeration distriktene omfatter. Den skal være på hjemmesiden til han som har laget ettstegs-søkemotorer til Ellis Island-databasen (blant annet). Selvagt husker jeg ikke i farten hva han heter, men dere vet kanskje hvem jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

AD/ED results for Nostrand Ave, Brooklyn in 1915 AD = Assembly District, ED = Election DistrictOdd/Even house numbers AD ED Block FHL Rollodd numbers 497-551 17 6 525723 Så da er det AD 17 og ED 6 for Nostrand Ave. 551.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er en lenke til et kart som viser 551 Nostrand Ave. i Brooklyn, og de hovedgater som ligger rundt den.Lenke Nostrand Ave&zipcode=11216-2804&country=US&latitude=40.679259&longitude=-73.949615&geocode=ADDRESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg har oppdaget at jeg desverre har bedrevet villeding når det kommer til hvilken adresse Sottile-familien skal ha bodd på i 1910, 1920 og 1930-tellingene. 551 Nostrand avenue er adressen sønnen John bor på da Anthonys dødsattest blir skrevet ut.Anthonys adresse - hvor det ved dødsfallet i juli 1947 hevdes han har bodd i 40 år, er: 60-24 St. Felix avenue, Queens, New York.Jeg beklager at det tok så lang tid før jeg fant ut at jeg hadde blingset så grovt. Men hjelper denne nye adressen meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Per Helge! Da kan vi vel endelig fastslå at det er familien skrevet Sollile som vi finner i 1930-tellingen som du lenker til i innlegg #3.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I census for 1920 for Queens, ligger Ridgewood township i Assembley district no. 6, i sub-district 428.Jeg har bladd gjennom de 18 sidene med navn i sub-district 428, men finner ingen kandidater til familien Sottile.Så enten bodde de et annet sted i 1920, eller så er de ikke kommet med i tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Arne: Hva er det som gjør at vi kan fastslå dette?Kurt: Da må jeg vel kanske ta en ny titt på den barnerike familien Arne fant i Ulster.Takk begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.