Gå til innhold
Arkivverket

[#66577] Innvandrere til Norge i starten av 1900?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Det var vel skjelden at det kom innvandrere til Norge på starten av 1900 -tallet. Likevel så kom en ung mann en gang til øya Stolmen i Austevoll. Hvorfor vet jeg ikke i dag, men det finnes nok noen enda som husker han og vet noe om hans bakgrunn. Jeg antar at mange av dere som bruker, brukerforum kjenner mer til hvorfor det kom slike 'flytktninger' til Norge. Her er er minnsemerke etter en mann som gikk bort i ung alder og som bodde hos et eldre ektepar langt ute i havgapet. LenkeDet hadde vert fint om jeg kunne fått vite litt om noen kjenner til dette og bakgrunnen? kanskje han alltid har vert savnet og ingen vet hvor han ble av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

På bakgrunn av at vi nå har fått det store verket 'Norsk innvandringshistorie' (Pax forlag, 2004), er første setningen i innlegg 1 overraskende - - det med at innvandringen ved starten av 1900-tallet skulle være sjelden. Vi snakker jo her om en masseinnvandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

For meg var det ikke så viktig hvordan jeg laget innlegget så kanskje setningene er feil, men jeg vil så gjerne vite litt om hvor folk kom fra til Norge i første halvdel av 1900-tallet. Bakgrunnen etc. Kanskje formuleringen av setningene burdet vert anderledes, men jeg håper likevel at spørsmålet kommer klart frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg tror det kan være grunn til å presisere spørsmålet, Terje. Lenken i (1) virker ikke, så hvem du spør etter er vanskelig å vite. Jeg lurer også på om du er ute etter historien til denne bestemte mannen eller innvandring på starten av 1900-tallet generelt. Hvis det er det siste kan bokverket som Vigerust nevner være et godt tips - det tar jo for seg innvandringshistorien de siste 1100 år i tre bind.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Vel, spørsmålet var nok i første omgang å vite litt om det var innvandring hit i første halv del av 1900-tallet og om det var spesielle årsaker til denne invandringen. Var dette en innvandring som skjedde i 'kjølvannet' av utvandringen fra Norge til USA? Selvsagt hadde jeg også satt pris på å fått vite noe om denne personen om det var mulig? Det jeg vet var at min onkel var en av hans kamerater. Min onkel utvandret til Canada et par år etter at 'Brochov'en' døde. Selv vet jeg omtrent ikke mer enn dette, men det virket litt interessant da jeg kom over denne gravsteinen for mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg mener at de generelle spørsmålene om innvandringen - også på 1900-tallet - er svært bra forklart i det nevnte nye bokverket. Hva angår innvandringstidspunktet for Timon K B, så forteller ikke gravstenen når det inntraff. Faller han inn i et mønsker, skulle det ikke forbause at hans først kom til landet etter oktoberrevolusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.