Gå til innhold
Arkivverket

[#66579] Nordland: John Ingebrigtsen Rønning (f. 1853) og Mathilde Andreasdtr. fra Napp


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Gjør først oppmerksom på at temaet tidligere har vært tatt opp under Flakstad/Nordland. Det har imidlertid ikke brakt meg videre.John Ingebrigtsen (f. 1853) kom fra Stod i Nord-Trøndelag til Flakstad i Nordland og giftet seg i 1883 med Mathilde Marie Andreasdtr. (f. 1861) fra Napp i Flakstad.Så må de ha flyttet til Bodø der i hvert fall sønnen Halfdan ble født i 1886. Sønnen Arne er født 1888, men har ikke funnet han i kirkeboka for Bodø da dette året ikke finnes. Tror likevel han må ha blitt født i Bodø. De fikk bare disse to sønnene.Så sier tradisjonen at det må ha blitt noe 'kluss i vekslingen'.Ved FT 1900 var John Ingebrigtsen Rønning i Ankenes i Nordland som anleggsarbeider (jernbanen). Det står der at han var ugift. Vi vet at dette er samme person som var gift i 1883 i Flakstad.Sønnen Halfdan (f. 1886) var ved FT 1900 til oppfostring hos sin onkel på morsiden - Ole Halstensen - på Strømøy i Flakstad. Sønnen Arne finner jeg ikke.Tradisjonen sier også at Mathilde skal ha reist tilbake til Flakstad, men hun finner jeg verken i Flakstad eller Bodø ved FT 1900.Er det noen som vet hvor det ble av dem etter 1900? Finner dem ikke død i kirkebøkene så langt de er offentliggjort.Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar B Benjaminsen

Mathilde kom som du antar tilbake til Flakstad, nærmere bestemt Nusfjord hvor hun vokste opp. Her er hun hjemme hos mora i 1900-tellinga: LenkeSønnene ble begge i Lofoten. Halvdan ble fiskerbonde og bodde først noen år etter at han giftet seg i Flakstad, før han flytet til Vetting i Buksnes, her bodde han da han omkom på havet 21 januar 1932. Han hadde totalt 6 barn, hvorav jeg tror 5 lever i dag, etter den oversikt jeg har. Etterslekten er i hvert fall stor.Arne ble trearbeider for væreier Dahl i Nusfjord og bodde i en rorbu i Vika i Nusfjord inntil han døde (har ikke hans dødsdato i min database), men tror det var på 70-tallet en gang. Han ligger forøvrig gravlagt på Flakstad kirkegård. Var som du kanskje forstår ugift, og hadde ingen barn.Har ikke oversikt når Mathilde døde, men skal se hva jeg finner ut av. Hun bodde i hvert fall i Nusfjord, utover 1900-tallet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ekteskapet til Ene Christine og Andreas Halstensenfra familysearchENE CHRISTINE HANSDR Pedigree Female Family -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: HANS EDISSEN Family -------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: ANDREAS HALSTEENSEN Family Marriage: 29 DEC 1861 Flakstad, Nordland, Norway Husband Age at Marriage: 28 Wife Age at Marriage: 25samt Mathiled Maries fødsel, før foreldrenes ekteskap, far Andreas Carl Hanstensen:Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=10001&idx_id=10001&uid=ny&idx_side=-17>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til alle som har bidratt til å kaste lys over mysteriet.Interessant det du, Einar, skrev om sønnene. Flott. Håper du sitter på flere opplysninger her.Tradisjonen forteller at Mathilde døde først av de to. Men finner henne ikke død verken i Flakstad eller Buksnes i årene 1900-1903.Håper flere har noe å bidra med her. Takk uansett for de flott opplysningene.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar B Benjaminsen

Sjekket gravminner-databasen til Disnorge for Vestvågøy idet jeg mente Matilde kanskje flyttet til sønnen på Vetting på sin gamle dager, og ganske riktig her døde hun 30 april 1932, sjekk link: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen hjertelig takk, Einar. Fantastisk.Har sjekket Vestvågøy/gravminner tidligere, men på en eller annen måte har Halstensen lagt kjepper i hjul. Har du flere opplysninger om familien?Det er vel sannsynlig at John Ingebrigtsen kanskje døde i Narvik-området??Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tradisjonen forteller også at Arnt Emil Johnsen (sønn av John og Mathilde) var ugift, men han hadde en sønn som het det samme som sin far - Arnt Emil. Jeg har ikke greid å finne denne sønnen i verken Flakstad eller Buksnes. Sønnen skal ha dødd forholdsvis tidlig.Er det noen som har noen data på sønnen Arnt Emil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar B Benjaminsen

Sitter på noen mer info ja, men ønsker ikke legge ut info om etterkommere av Halfdan på dette forumet, kan evt sende mail direkte til deg om jeg får en adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.