Gå til innhold
Arkivverket

[#66581] Forsvunnet til Kristiania midt på 1800-tallet


Gjest Rune Kaino Nikolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Kaino Nikolaisen

Jeg er på jakt etter tre søstre som alle flyttet fra Tromøy ved Arendal til Kristiania midt på 1800-tallet. For meg blir det som å lete etter nåla i høystakken å bevege meg inn i hovedstaden, og jeg lurer på om noen kan hjelpe meg.Alle tre er døtre av Job Frich (1786-1867). Skrivemåten på etternavnet i kilder varierer mellom Frik, Frich og Frick. Andre søsken til de 'forsvunnede' tok navnet Jobsen.Person #1: Karen Marie Jobsdatter Frich, født på Tromøy 08.03.1820. Nevnes i kirkebok for Tromøy 19.09.1848 som utflyttet: Til Kristiania, hvor hun har oppholdt seg i cirka 7 år. Skrivemåte 'Karen Marie Jobsdatter Frik'. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=831&idx_id=831&uid=ny&idx_side=-180>Lenke (Nederst til høyre)Person #2: Anne Serine Jobsdatter Frich, født på Tromøy 10.04.1821. Nevnes i kirkebok for Tromøy 23.07.1861 som utflyttet: Til Kristiania, hvor hun har tjent i flere år. Skrivemåte 'Anne Severine Job Frik'. Lenke (nest øverst til høyre)Person #3: Christine Jobsdatter Frich, født på Tromøy 15.06.1822. Nevnes i kirkebok for Tromøy 24.08.1850 som utflyttet: Har reist herfra for 4 år siden. Til Kristiania. Skrivemåte 'Christine Frich'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ekteskapsinngåelsene kan jo være en bra start:Karen Marie Jobsdatter Froch inngikk ekteskap i Domkirken 29.nov.1850 med Bernhard Christiansen. (Nr.163 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=662&idx_id=662&uid=ny&idx_side=-102>Lenke ).Anne Serine Jobsdatter Frich inngikk ekteskap i Trefoldighet 2.jan. 1862 med Olaus Enersen. (Nr.2 Lenke ).Kristine Frick (Frich) inngikk ekteskap i Domkirken med Christian August Knudsen 10.desember 1850. (Nr.170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, denne blir det neimen ikke lett å jobbe videre med. Når folk forsvinner ut i tåka, må man ta høyde for at emigrasjonstidene hadde begynt.Ved hjelp av FS fant jeg et par dåp i Christiania som er verd å merke seg:Christian Knudsen og Christine Jobsdatter Frich bærer sønnene; Oscar Frithjof og Bernt Christian til dåpen henholdsvis 16.nov.1851 og 3.juli 1853 i Domkirken. (Nr.315 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=656&idx_id=656&uid=ny&idx_side=-80>Lenke ) men det er såpass mye rot i kirkebokførselen at jeg ikke gidder å lete mer etter sistnevnte.(Men hvor ble det av disse?)Og så har vi denne ulykkelige kvinnen (nr.7378 på denne lange lista fra FT1865 Lenke ) som kanskje ikke skal utelukkes i denne sammenheng, selv om mye ikke stemmer.Tar forresten med denne, som kan kaste si noe om anene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Kaino Nikolaisen

Hei Iver,jammen hyggelig at du hjelper til i søket. Må si jeg blir rimelig fortvilet pga. skrivemåter og anonymitet i byen. Har slitt i flere timer i dag med å lete opp i FT1865 og FT1875, men uten hell ennå. Får ta en titt om folkene har forlatt landet.Tukthusdamen kan absolutt være en mulighet, skal gå gjennom kirkeboka for å se om ektemannen har 'tatt kvelden' i tiden før FT1865.Slekten bakover er klar med grove trekk i alle fall, det interessante er å lete opp alle etterkommerne etter Job Frich d.y., noe som bare delvis har skjedd tidligere (og dersom tukthusdamen hører med her, forstår jeg godt hvorfor slekten har 'silt' litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.