Gå til innhold
Arkivverket

[#66583] Barn av Abraham Muus Falch (f1854)


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Kjenner noen til etterkommere av Abraham Muus Falch (1854) Vidarhof og hustru Thora Grunt (1858). I Stange bygdebok er en datter av paret, Thora Vilhelmine , f 5.3. 1886 gift med Konsul Gulbrand Øvergaard Schiøtz, f 17.7. 1871. Dette paret er oppført med følgende barn: Jonas Schancke Kielland f 27.3.1909. Kan det stemme med dette navnet ? Videre er det Ebba f 17.9.1911, Marie Louise f 25.11. 1916 og Thora f 19.8.1918. I folketellingen av 1900,er Abraham og hans hans kone, som da heter Sofie Augusta f 1865,(antar at Abraham var gift 2 ganger) oppført med følgende barn: Rudolf Hjorth, 1887, Thora Vilhelmine f 1886, Frithjof August 1890, Auguste Sofie f 1892 og Maud Vilhelmine f 1894. Hvem var Konsul Gulbrand Øvergaard Schiøtz? Stemmer det at en av sønnene het Jonas Schancke Kielland, han må være oppkalt etter 'den' Jonas S.K), er det noen fam forbindelse her ? Kjenner noen til event ektefolk, og etterkommere til Abrahams barn, og etterkommere etter Gulbrand og Thora Elises barn ? Dette ble mye, men det er lov å prøve på hjelp! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

I følge FT1900 het hustruen til Abraham Augusta Sofie (om han ikke er gift for andre gang, det står ikke om det er første eller andre ekteskap). Se Lenke I FT1900 er det også listet opp flere barn : Thora Wilhelmine Falck f. 1886 Rudolf Hjorth Falck f. 1887 Frithjof August Falck f. 1890 Augusta Sofie Falck f. 1892 Maude Vilhelmine Falck f. 1894Trolig er det Abraham sin far som også bor samme sted, Rudolf Falck f. 1823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ja, det du sier stemmer jo med mitt innlegg. Som sagt i FT 1900 heter kona Agusta Sofie, men i Stange Bygdebok så heter kona Thora Grunt.Barna til Abraham fra FT 1900 står jo også i mitt innlegg, men som sagt dette innlegget ble noe langt og kanskje ikke så oversiktlig. Takk i alle fall.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste opplysninger fra Fam.s jeg finner om en Thora Grunt er denne: LenkeTydelig at hennes opphav flyttet en del om man ser på 1865-tellingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Gunn ! Ja, det tror jeg er rimelig sikkert. Det passer også med b l a at en sønn av Abraham heter Hjorth som mellomnavn. Dette finnes også på denne FT listen. Videre så passer det meget godt med Grunt navnet og Eidsberg, dette er ett fam navn som eksisterer den dag i dag. Tror opprinnelsen til dette etternavnet kommer derfra. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Har du sett etter denne boken: Gram, H. T.: Slektene Muus, Falch, Falck, Falk, Falch, (Falck)-Muus, Muus-Falck(Falck) ca. 1550-1987. 1987. 186pp. [db].? Hvis den går fram til 1987 bør det vel være noe å finne der?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Dis-treff har et medlem sendt inn følgede opplysninger om Abraham Muus Falch:F. 1854 g. 2 ganger.1. Thora Jacobine Wohl Grundtbarn: Thora Wilhelmine Falck f. 1886 Vang Hedmark2.ekteskap med Sofie Augusta Fischer f. 1866, dpt Oslo Domkirke.Barn nevt i 2. ekteskap:Rudolf Hjort Falck f. 1887 Vang HedmarkThora Wilhelmine Falck f. 1886 , Vang. HedmarkFridtjof August Falck f. 1890 Vang.Augusta Sofie Falck f. 1892 VangMaude Wilhelmine Falck f. 1894 Vang.Thora Wilhelmine Falch g. med Gulbrand Øvergard Schiøtz f. 1871 Romedal, Hedmark . Han var sønn av Jonas Schancke Kielland Schiøtz f. 1841 Stavanger d. 1901 Hamar , Hedmark, og hustru Hanna Minda Constanse Øvergaard f. 1846 Elverum , d. 1911 Hamar. ( 1865 1871 ) Romedal.( Med forbehold om rett avskrift)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Gunn, dette forklarer Kielland Schanke navnet til en av barna til Thora Wilhelmine. Det kunne vært morro og fått vite hva som skjedde senere med barna, både av Abraham og Thora Wilhelmine, men det blir vel ikke så enkelt. Gulbrand var b l a offiser i Kongo, og no/sv Konsul, ref Stange bygdebok.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Dette har du kanskje fra før: Gullbrand Øvergaard Schiøtz, f. i Romedal pr. Hamar 17-7-1871, sønn av bankchef Jonas Schanche Kielland Schiøtz og Hanna Minda Constance Øvergaard. Art. på Hamar 1889. Eks. Krigsskolens ned. avd. inf.linje 1891. - Sek.lnt. 1891.Sous-lieutenant de la Force publique i Congostaten 1894, lieutnant 1895, capitaine 1896, capitaine-commandant de 1ere classe 1897 (daværende høieste grad i Congostaten).Høsten 1900 direktør for et fransk-belgisk handelsselskap (m'Poko), 1904 directeur general de la 'm'Poko', Societe anonyme des Etablissements Congolais Gratry, senere også utnevnt til directeur de la 'Societe Bretonne du Congo' (i fransk Congo), 1904 utnevnt til consul for Norge og Sverige, men fikk i 1905 avskjed som svensk consul, utnevnt til norsk consul april 1905 (i Brazzaville). Revisor ved Akers trygdekasser.Innehaver av Kongostjernen, r. Kongo L.O., og Medaille commemorative du Congo (gull). Gift 4-1-1908 med Thora Wilhelmine Muus-Falck. 1 sønn og 3 døtre. Adr. Ljan. (Kilde: Den norske hærs vernepliktige officerer, utgitt 1936).Han hadde også 2 brødre som ble officerer ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for dette, Carsten. Veldig intr. Thora Wilhelmine var en av mine slektninger, og det var morsomt å få dette på plass. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Frithjof August Muus-Falck f. 1890 ble g. 1gang med Ragnhild Jonasen (1882-1969)De hadde sønnen Kjell Falck f. 1919 i Bergen. De ble skilt 1921.Frithjof ble g. 2.gang med Astrid Piene f. 1897 (datter av Frantz Henrik Aubert Piene og Astrid NN) De hadde følgende barn: Eva Muus-Falck f. 1924, Siri Muus-Falch f. 1924, Astrid Muus-Falck f. 1926, Ragnhild Muus-Falck f. 1932.Frithjof August etablerte egen maskinforretning i Trondheim 1922 Fr, Muus-Falck A/S. Han kjøpte eiendommen Kariodden som den gang lå på Lade i Strinda (nå Trondheim). Han overtok i 1947 sin svigermors eiendom Klosterdalen (Trondheim) med store hus og 4 mål, hvor han fremdeles bodde i 1983.For info om etterkommere av Frithjofs barn, må jeg ha en mailadresse.Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Wind

Hej Jan Erling Haugland Jeg har en del info ang denne familie - specielt Thora Wilhelmine og hendes forfædre. Om du sender mig en mail på niwialfakrøltuknetdotdk skal jeg maile dig det jeg har som går tilbage til hendes oldefar og hans fødsel 1672 samt lidt om efterkommere hilsen Niels Wind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Botten

Jonas Schanche Kielland Schiøtz og Hanna hadde 11 barn i tillegg til Gulbrand, som jeg har navnene på, samt litt om etterkommere etter en av dem (Carl). Hvis du vil ha opplysningene, kan du gi meg din mailadr så skriver jeg dem til deg. Vennlig hilsen Grete Botten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.