Gå til innhold
Arkivverket

[#66590] Martin A Øien, Trøndelag


Gjest Anders Rofstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Rofstad

Hei.søker aner på min bestemor, Hansine... Hasine ble født i trondheim 1913,dåp: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3079&idx_id=3079&uid=ny&idx_side=-139>Lenke Permanent bildelenke: Lenke for dåpen står ingen far oppgitt, men i konfirmasjonspapirene gjør det det: permanent billedlenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

Hei John Tore...har kommet litt på veg med anene til Magda, og du er på riktig spor der..., men det er han der Martin som volder meg problemer.. :-) han er ikke nevnt i dåpen, men i konfirmasjons papirene fra Horg...a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

det var jo jeg som fant denne konfirmasjonen til Hansine, og det var jeg som skrev farens navn som Martin A. Øien. Hvor jeg fikk denne A'en fra, skjønner jeg ikke. Det står jo bare Martin Øien i kirkeboken. Så glem A'en!Jeg søkte på dette navnet i 1900-tellingen, og der var der en som kunne passe: Martin Øien i Meråker, 19 år gml i 1913. En ung far, men dog mulig. Kan denne Martin ha vært matros i 1913? vennlig hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Hvis du søker på Martin Øien i FT 1900, får du en del treff. Blant annet et par stykker i Trondheim, der den ene er styrmann, ugift, passende i alder. Men det er jo ikke sikkert det blir brukt Øien som etternavn da.Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Det finnes en på Oppdal også. LenkeHer er det vel bare å undersøke mot bygdebøker for å finne den rette om ingen har noe bedre forslag.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei igjen...er ikke lett den der...og får å gjøre det hele mer forvirrende så sier bygdaboka for melhus Hansine 'Johansdatter'...ho ble adoptert til horg, det er derfor ho er konfirmert der... og dette var selvfølgelig hysj hysj i familien...anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

skal sjekke om det kan være årsaken... må få snakka litt mer med slekta også, tenkte jeg skulle prøve å finne noe den veien... men finner et par Martin som kan være potensielle kandidater, men å finne ut hvem av dem det kan være blir jo ren gjettning...a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Finner du ikke noen som passer med navnet Johan, så kan det være feil i bygdeboken, og bygdebøker må man jo ikke stole på - de må alltid sjekkes mot sikre kilder.Ellers fant jeg i Meråker bygdebok Martin Øien f 30.01.1894, han døde (ingen dødsårsak oppgitt) 13.11.1918. (en matros som druknet??) Dessverre er det ingen skannede kirkebøker som dekker dette året. Kanskje du kan legge inn en forespørsel i Arkivforumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

For å summere litt: Martin Evensen (Øien) Øie,som emigrerte fra Trondheim 25.3.1914 med reisemål Heron Lake, Minnesota, er nok en sterk kandidat. (Lenka mi virker dårlig). Han ble født 12.9.1891 og døpt her Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6536&idx_id=6536&uid=ny&idx_side=-28>Lenke Permanent bildelenke: LenkeMartin blir konfirmert her på Leinstarnda i 1906 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Nå ser jeg noe i Hansines dåp som jeg har oversett tidligere: farens navn er jo ikke oppgitt der (kun i konfirmasjonen), men det står at faren ble født 1885! Da har du noe mer håndfast å knytte navnet Martin Øien til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

takk for alle gode forslag. men det virker som om denne viser seg fra sin vanskeligste side.. nå har jeg sporet opp en familie i 1900 tellinga for trondheim, som heter Øien, som har en sønn som heter Martin (f 1880) og en som heter Johan (f 1888) :-) og som om ikke det var nok så har de en sønn Alfred (f 1885)...: Lenkemvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Din oldemor var jo Dampskibspike, og Martin var matros ifølge kirkeboken, sannsynligvis møtte de hverandre på jobb. Går det an å finne ut hvilken båt de jobbet på? Hvilke rederi fantes i Trondheim rundt 1910? Hvor gikk det ferjer el lign? Finnes det ansattlister fra den gang? Martin trenger jo ikke å være trønder i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

En mulig kandidat født i Trondheim i 1885:Barn Ole Martin 07.07 1885 Far Arb. Ole Mellan Øen 1851 Mor H Ane Martha Johnd. Øen 1858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Grete Jøraas

Kanskje et nytt spor: i vigde i Vår Frue Kirke Trondheim som nå er lagt ut (søkbart), gifter en Martin Johan Øien f 1888 i Helgeland seg i 1924. Faren til denne Martin har etternavnet Larsen, dette navnet kan jo Martin ha brukt i 1900-tellingen... I 1924 er han tømmermann, men kan jo ha vært en tur til sjøs som ung. En lovende kandidat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.