Gå til innhold
Arkivverket

[#66601] Skara eller Schara i Øvre Eiker


Gjest Jan Erik Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Røed

Kan noen hjelpe meg med opplysninger om foreldrene til Claus Hanssen Skara og hans kone Anne Pedersdatter? De finnes i folketellingen for 1801 men så er det slutt.mvh Jan Erik Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at det er siste barnet i familien født i Øvre Eiker: LenkeFamilien kan jo ha flyttet eller foreldre være døde tidlig.Kirkebøker må nok studeres her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Hei Jan Erik. Haug kirke Øvre Eiker Trolovet 14 juli 1791, viet 31 juli 1791 Claus Hansen Skara og Anne Pedersdatter Winsvold. Fant 6 barn fra 1793 til og med 1800. Hans f 16 mars, døpt 24 mars 1793.i Haug kirke. Berthe f 28 sep, døpt 5 okt 1794. i Haug kirke. Peder f 6 sep, døpt 11 sep 1796.i Haug kirke. Peder f 4 okt 1797, døpt 8 okt 1797. Haug kirke. Marie f 2 des 1798 døpt 9 des 1798. Haug kirke. Anne Maria f 24 mar, døpt 30 mars 1800. Haug kirke. på Øvre Eiker. Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Ved å se på fadderene som er brukt ved dåpen til deres barn er det noen navn som går igjen. Jacob Hansen Lundteigen og Hans Hansen Kolberg.Hans Andersen Scara får sønnene Jacob i 1743, Claus 1745, Hans 1752.Barbara Pedersdt, Ole Pedersen, Kristine Pedersen, Maria Pedersdt. Her er både Windsvold og Dramsrud brukt.I ft 1801 er denne familien på Dramsrud. Dette tror jeg er foreldre og søsken til Anne Pedersdt. Anne Pedersdt er født i det tidsrommet det mangler kirkebøker for. Peder Johannnesen og Mari Olsdt får mange barn på Windsvold. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Anne Pedersdatter Vinsval konfirmert 29 apr 1781 i Haug kirke, ingen alder. Peder døpt 3/3 1737 i Haug kirke, Ø. Eiker far Johannes Vinsval. Har funnet en ( vet ikke om det er den riktige men tar det med) Johannes Jeppesen Stenshorne og pige Randi Johansdatter viet 17/6 1731 i Haug kirke, Ø, Eiker. Det første barnet født på Stenshorne, de andre på Vinsval Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei,Folkene på Skarra er omtalt her i brukerforum tidligere.I 17325 innlegg 22 finner du anerekka til Jacob Hansen Skarra, bror til Claus Hansen i innlegg 3.I debatt 48376 er Hans Hansen Kolberg omtalt, også en bror av Claus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Røed

Jeg er overveldet! Trenger tid til å studere alt dette nye materialet før jeg vender tilbake med flere oppgaver. Tusen takk til alle! mvh Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Røed

Takk for mange tips. Noen spørsmål: ad innlegg 10, det finnes flere Anne Pedersdatter i den aktuelle perioden f eks i Døpte 1764-1784 nr 433 som er født 25 desember 1766. Hva taler for at de du nevner er de rette? ad innlegg 13, anerekka i tema 17325 innlegg 22 synes å være omdiskutert. Er det noe som skal endres i den? Hvor finnes opplysninger om de nevnte personene? I 17325 refereres til et nettsted som ikke lenger er å finne: http://groups.msn.com/Eikerslekt/_homepage.msnw Hvor er denne filen å finne nå? Så til slutt: Finnes det en gårdshistorie for Eiker? Finnes det en gårdshistorie for Sandsvær?Jan Erik Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Røed

Takk for mange tips. Noen spørsmål: ad innlegg 10, det finnes flere Anne Pedersdatter i den aktuelle perioden f eks i Døpte 1764-1784 nr 433 som er født 25 desember 1766. Hva taler for at de du nevner er de rette? ad innlegg 13, anerekka i tema 17325 innlegg 22 synes å være omdiskutert. Er det noe som skal endres i den? Hvor finnes opplysninger om de nevnte personene? I 17325 refereres til et nettsted som ikke lenger er å finne: http://groups.msn.com/Eikerslekt/_homepage.msnw Hvor er denne filen å finne nå? Så til slutt: Finnes det en gårdshistorie for Eiker? Finnes det en gårdshistorie for Sandsvær?Jan Erik Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei Jan Erik,Jeg vet ikke om anerekka i tema 17325 er rett. Det må du sjekke selv mot kirkebøker og skifter. Det finnes bygdebøker med gårdshistorie for Sandsvær, men ikke for Eiker. Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.