Gå til innhold
Arkivverket

[#66602] Karl Martinus Hval


Gjest Odd Jan Skriubakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Jan Skriubakken

Karl Martinus Hval (Kristiansen) var egentlig fra Helgøya (i Mjøsa), men levde mye av sitt voksne liv i Vestfold: Hof, Våle, Tønsberg, Nøtterøy og Barkåker. Han hadde flere jobber, men endte etter hvert opp som hvalfanger. Han arbeidet som flenser, men falt en gang i kjelen der hvalfettet ble kokt ut. Dette skjedde nede ved Sør-Georgia. Karl døde av tyfus på sykehuset i Trondheim i 1918.Jeg vet ikke hvilket rederi han var ansatt i, hva båten eller hvalstasjonen het eller når dette skjedde - men det er dette jeg lurer på. Hvor skal jeg lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Jan Skriubakken

Jeg kjenner 'kirkebokopplysningene' vedr. Karl Martinus Hval. Det jeg gjerne skulle vite er hvor jeg skal lete for å finne ut noe om hans tid som hvalfanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Berg Høgenhoff

Dette er vel et for opplagt tips og kanskje unnagjort allerede, men søkebegrep 'Sør-Georgia' på bibsys.no viser et antall bøker som kan gjøre biblioteket et besøk verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Vart vel litt snubling i forrige innlegg, de flytende hvalkokeriene kom vel ikke i drift før sist på 1920-tallet, så det var vel ei landfast gryte Hval falt oppi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.