Gå til innhold
Arkivverket

[#66606] Eidsberg: madame Jølsen d 1777 hvem var det?


Gjest Dag Søpler
 Del

Recommended Posts

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei Dag. Jeg jobber for tiden med Eidsberg og Trøgstad, og har støtt på Jølsen navnet flere ganger på den tiden. Jeg har ikke notert sammenhengene, fordi det ikke er noen sammenheng til mine aner (Høie, Rud østen aasen etc.) Jeg mener at madame Jølsens ektemann var offiser, mitt råd er: Sjekk Ovenstad. Det var jo en Jølsen på Lekum frem til ca 1950, oberst g. m. Hulda Jølsen, først gift Hjort, født Haneborg. Obersten var av Jølsenslekten fra Enebak og Romerike. Det er vel din mann også. Søker du litt, finner du sikkert noe i Birger Kirkebys produksjon. Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei Dag!Det ser ut til å ha vært slektsforb. mellom Lekum og Jølsen også før oberst Jølsen kom til Lekum i 1906 (som fersk 'krigshelt' ved Ørje i 1905....).Futen Lars Otto Grundt i Eidsberg - fut fra 1794, på Huseby fra 1821 - hadde en stemor fra Jølsen en svigerdatter f. Hjorth fra Lekum. Men det kan jo ikke være denne stemoren som begraves v. Eidsberg kirke i 1777! Hun døde i Eidsvoll, 1761.Jeg tror også at Madam Jølsen (f. ca. 1718) kan være en offisers-frue. Og trolig svigerdatter til vaktmester Nils Jenssøn Jølsen (fetter til Grundt-stemoren) som bodde i Rakkestad og fikk flere barn der i hvert fall i per. 1722 - 1741. Det kan heller ikke være vaktmesterens kone, Marte Olsdatter Nerdrum/Jølsen som dør 1787, 87 år gml. hos sønnen Jens Olai på Aulerød i Sem.mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hadde et pluss-tegn som forsvant i teksten her:.....hadde en stemor fra Jølsen PLUSS en svigerdatter ... fra Lekum ...Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Ja, offisersslekter på 1700-t er ikke de enkleste å finne ut av, har jeg sett.Dumt at det ikke står noe fornavn på denne madamen.Takk for responsen, kanskje det dukker opp noe mer etterhvert. Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Kanskje hun hadde forbindelse med monsieur Jens Jølsen som var forlover for Arne Holst ved vielsen i Eidsberg 8. okt 1767 ? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7488&idx_id=7488&uid=ny&idx_side=-35>Lenke Jeg vet ikke mer om Jens Jølsen enn denne notisen. Det finnes en Jens Jølsen sersjant og billedskjærer, født i Rakkestad 1722, men han kjøpte gården Aulerød i Vestfold iflg Sem og Slagen bygdebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Tror hun kan ha vært en svigerinne til Jens Olai Jølsen som ble en kjent mann i Tønsberg-distriktet. Har bl.a. etterlatt seg fine treskjærer-arbeider.Faren, vaktmester Jølsen på Buer i Rakkestad, hadde flere sønner. En av dem kan ha vært gift med en gårddatter fra Eidsberg, som dør og begraves fra fedregården ... ? Eller kanskje hos en sønn/datter gift i Eidsberg (om det kan passe kronologisk .... ) ?Jølsen flere ganger skrevet Giølsen (e. l.) i Rakkestads kirkebøker.Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.